En der driller - født ca. 1790 i Vinderslev (?)

Startet af Anders M. Petersen, 02 Jun 2012 - 12:30

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Jeg har en ane, som driller mig lidt. Han hedder Jens Peter Christensen (Hauerbach), født 1789-1790 i Vinderslev(?) og jeg leder efter hans dåb, men den sidder ikke lige i skabet. Håber at I kan hjælpe mig med at få lidt sikkerhed på den her...

Navnet Hauerbach / Haurbak er tydeligvis en senere tilføjelse ud fra landsbyen Haurbak, hvor han er vokset op.

Jeg har hans vielse i Hinge-Vinderslev Sogn (Lysgård Herred, Viborg) kirkebog 1791-1819, opslag 395:

Lørdag den 18de April Egteviedes Ungkarl Muursvend
Jens Peter Christensen af Haurbak. 28 Aar gammel
og Pigen Apolone Pedersdatter af Elkiær. 25 Aar gammel
de begge have giennemgaaet de naturlige Kopper
Vielsen forrettet i Winderslev Kirke. Deres forlovere
ere: Hans Fader Christen Jørgensen Muurmester Haurbak
og hendes Fader Huusmand Peder Danielsen i Elkiær.


I FT 1850 (første FT med fødesogn) er han også angivet som født i Vinderslev:

Samtlige personer i husstanden
Randers, Støvring, Randers Købstad, Blegen, 3. Rode, No. 666, 428, FT-1850, C5638
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Peter Haurbak 61  Gift  Muurmester, Avlsbestyrer, Huusfader Winderslev Sogn, Wiborg. Amt
Abelone Pedersdatter 58  Gift  hans Kone Do [ Winderslev Sogn, Wiborg. Amt]
Nicolai Haurbak 21  Ugift  fraværende i Militair Tjeneste, hans Søn Randers
Nicoline Bolette Maria Haurbak 13  Ugift  hans Datter Do [ Randers]
Julius Adolph Haurbak 9  Ugift  hans Søn Do [ Randers]


FamilySearch.org har ham også som født i Vinderslev 3. januar 1790 og har iøvrigt masser af info om hans forfædre.

Så ingen problemer der! Jeg ved også en del om hans liv efter vielsen, så det er kun hans fødsel og dåb der driller! Jeg kan simpelthen ikke finde en fødsel i Vinderslev (Hinge-Vinderslev Sogn), der passer, ligesom jeg ikke kan finde ham i FT 1801, hvor han burde bo hjemme???

Der er dog 2 kandidater:

Der er en dåb i det nærliggende sogn Gødvad-Balle, Hids Herred, Viborg KB 1742-1813, opslag 158:

Jens, Fastelavns Søndag
Christen Jørgensen baaren af Peder Steenholdts Hustrue fra Mau-
sing i Vinderslef Sogn Fad.[dere] Johan Seerup i Resendahl Jens Tho-
gersen.


Gødvad-Balle har jeg fundet gennem denne FT1787 (før hans fødsel), hvor begge forældres navne passer med det som FamilySearch har (ikke at det nødvendigvis er sandheden!):

Samtlige personer i husstanden
Viborg, Hids, Gødvad, Gjødvad, , 22, FT-1787, B5944
Christen Jørgensen 38  Gift mand selveier huusmand, er muurersvend og har avl 
Kirsten Jensdatter 30  Gift hans kone   
Magrethe Christensdatter 5  Ugift deres barn   
Jørgen Christensen 3  Ugift deres barn   
Bodil Kirsten Christensdatter 1  Ugift deres barn   
Jørgen Christensen 70  Enke(mand) - bonde skræder, nyder aftægt


Det kan ses at der er en binding til Vinderslev, men det er mærkeligt at man her er mere end et sogn væk? I forhold til FamilySearch er dåben her den 14. februar 1790. Og hvornår kommer Peder/Peter ind i billedet?

Og i FT1801 finder jeg:

Samtlige personer i husstanden
Viborg, Lysgaard, Vinderslev, Pederstrup, , 15de Familie, FT-1801, b4468 
Morten Jakobsen 72  Gift mand Jordløs Huusmand 
Ane Marie Sørensdatter 71  Gift Hans Kone   
Mette Maria Mortensdatter 27  !! Deres Datter   
Morten Aastersen 1  Ugift Hendes Søn   
Peder Christensen 10  - et Pleyebarn


Denne er nu ikke så sandsynlig, da alle andre børn bliver boende hos forældrene:

Samtlige personer i husstanden
Viborg, Lysgaard, Vinderslev, Haurbak, , 8de Familie, FT-1801, b4468
Christen Jørgensen 50  Gift Mand Huusmand med Jord og Muurmæster 
Kirsten Jensdatter 45  Gift Hans Kone   
Jørgen Christensen 16  Ugift Deres Børn   
Bodil Kirstine Christensdatter 14  - Deres Børn   
Peder Lassegaard 8  - Deres Børn   
Karen Marie Christensdatter 5  - Deres Børn


Er der nogen der kan give et god bud på, hvad der sker her - og hvor jeg kan finde Jens Peter Christensens dåb? Eller har jeg fat i den rette?

På forhånd MANGE tak på en regnvåd lørdag...
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jens-Christian Emborg

Hej Anders

Du har fat i den rigtige.

Når jeg ser bort fra det du allerede har skrevet, finder jeg ham sådan:

Ved konfirmationen i Vinderslev i 1804 er fra Haurbak: Christen Muurmesters søn Jens Peter Christensen, opslag 352.

Det må være din Jens Peter, læg mærke til at man i kirkebogen kun havde skrevet Jens og så har tilføjet Peter efterfølgende.


At Jens Peter hører til nedenstående familie, fremgår af hans søskendes konfirmationer, indskrevet på samme måde:

Viborg, Lysgaard, Vinderslev, Haurbak, , 8de Familie, FT-1801, b4468
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Jørgensen 50  Gift Mand Huusmand med Jord og Muurmæster 
Kirsten Jensdatter 45  Gift Hans Kone   
Jørgen Christensen 16  Ugift Deres Børn   
Bodil Kirstine Christensdatter 14  - Deres Børn   
Peder Lassegaard 8  - Deres Børn   
Karen Marie Christensdatter 5  - Deres Børn



Ved konfirmationen i Vinderslev i 1801 er fra Haurbak: Christen Muurmesters søn Jørgen Christensen, opslag 351.

Ved konfirmationen i Vinderslev i 1803 er fra Haurbak: Christen Muurmesters datter Bodil Kirstine Christensd., opslag 352.

Ved konfirmationen i Vinderslev i 1808 er fra Haurbak: Christen Muurmesters søn Peder Lassegaard Christensen, opslag 354.

Ved konfirmationen i Vinderslev i 1812 er fra Haurbak: Christen Muurmesters datter Karen Marie Christensdatter, 16 år, opslag 358.


Tager jeg familien i FT-1787 og finder jeg Jens Peter's ældre søskende i Balle sogns kirkebog og her står Jens (Peter) også:

Viborg, Hids, Gødvad, Gjødvad, , 22, FT-1787, B5944
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Jørgensen 38  Gift mand selveier huusmand, er muurersvend og har avl 
Kirsten Jensdatter 30  Gift hans kone   
Magrethe Christensdatter 5  Ugift deres barn   
Jørgen Christensen 3  Ugift deres barn   
Bodil Kirsten Christensdatter 1  Ugift deres barn   
Jørgen Christensen 70  Enke(mand) - bonde skræder, nyder aftægt



Margrethe finder jeg døbt 13. søndag efter Trinitatis 1782 i Balle sogns kirkebog 1742-1813, opslag 153.

Jørgen finder jeg døbt 21. søndag efter Trinitatis 1784 i Balle sogns kirkebog 1742-1813, opslag 154.

Boel Christine finder jeg døbt Skærtorsdag 1787 i Balle sogns kirkebog 1742-1813, opslag 157.

Jens (Peder) finder jeg døbt Fastelavns søndag(=14. feb.) 1790 i Balle sogns kirkebog 1742-1813, opslag 158.

Som du vil se er han kun døbt Jens, men efterfølgende er Peter kommet på, derfor blev "Peter" sikkert glemt i første omgang, da hans konfirmation blev indskrevet i kirkebogen.

Det var vist det samme du kom frem til.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Ole Dorch

#2
I Vinderslev-Hinge 1791-1819- opsl. 352 finder du denne konfirmation 1804:
"Haurbak - Christen Muurmesters søn Jens Peter Christensen." Mellemnavnet Peter er glemt indført i første omgang og efterfølgende indført (men med samme håndskrift).

I samme opslag under 1803 - ses denne konfirmation:" af Haurbak by - Christen Muurmesters datter Bodil Kirstine Christensdatter".

Denne søster findes heller ikke døbt i Vinderslev. Til gengæld kan du finde hendes dåb i Gødvad-Balle 1742-1813 opsl. 157 (døbt Skærtorsdag 1787).

Ja ....du har nok fundet den rigtige Jens Peter, og "Peter" er nok glemt indført ved dåben.


Nå ser lige at Jens-Christian også er nået til samme konklusion:-)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Anders M. Petersen

Hej Jens-Christian og Ole!

Mange tak for jeres fyldige svar og bekræftigelse af at jeg har fat i den rette! Det er lidt af et detektivarbejde I har lavet der - og det er dejligt at være sikker på at man har ret i den rette!

Konklusionen må være at familien flytter fra Gødvad til Vinderslev (Haurbak) mellem 1790 og 1801 (eller også skifter de bare kirke).

Mon Jens Peter Christensen så er plejebarnet? Meget taler for det, men han må da have været noget besværlig (?) siden han som den eneste i hjemmet sendes ud af husstanden. I en alder af 10 år var man vel ikke føden værd som arbejdskraft - og så havde der vel stået "vogter" eller lignende ud for ham i FT?

Men 1.000 tak for hjælpen - jeg har hvad jeg skal bruge :-)

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm