Arhh hjælp..

Startet af Mette Birgitte Wiebking Thomsen, 30 Maj 2012 - 22:24

Forrige emne - Næste emne
Mig og min familie er næsten lige flyttet ind på en dejlig stor gård som er blevet bygget i året 1900.
Nu er jeg ret så interesseret i hvem der har boet og ejet gården fra start og til nu..

Men jeg kan kun finde MEGET få oplysninger om gården og de starter i 1977 da en skole i advøre køber gården og så til år 2000 hvor den nuværende ejer køber gården...

Jeg kan abselut intet finde fra før det og jeg VED at gården har været rigmandgård- fattiggård for fattiglemmer- plejehjem og til sidst koloni-gård for den skole der.....

Hvordan pokker kan jeg finde frem til opysninger...har prøvet alt og ejeren af gården har også været på lokal arkivet og der er heller intet af finde....finder det ret så underligt...kan ikke rigtig finde nogle gamle vejviser for vordingborg i 1900 tallet..

Nogen der kan hjælpe mig videre i min søgning....??

Knud Madsen

Måske skulle du starte med at oplyse gårdens adresse og eventuelle navn?

Kaare Grodal

Hej

Da I kender gårdens matr. nr. og ejerlag, kan i se ejere og panthavere i Realregisteret til 1930-40. Realregisteret finder du i Daisy.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Thestrup-Bjørn

Meget underligt, at det lokalhistoriske arkiv intet har.
Jeg ved, at flere lokalarkiver har filmede realregistre og en del lokalhistorisk litteratur med "deres" gårde.

www.arkivalieronline.dk finder du nogle tingbøger - fra forsiden vælger du Andre arkivalier.
Tingbøgerne er opbygget efter matrikelnumre og ejerlav (som realregistrene).
Ikke efter gårdens navn eller postadresse, som sjældent nævnes.

Samme sted (www.arkivalieronline.dk) finder du de originale folketællinger til og med 1930 - de nyeste som hovedregel med matrikelnumre (og med ejerens navn).


På Rigsarkivet findes folketællingerne FT1940, FT1950, FT1960 og FT1970 (som den sidste).
Disse skal du dog have særlig tilladelse til at se, og de skal bestilles i forvejen på Daisy.


- og/eller gå på biblioteket og lån en eller flere af de mange bøger om danske gårde.

På Kort- og Matrikelstyrelsens (KMS) hjemmeside finder du gamle kort - der skal du også kende ejerlavet.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Sofie Petersen

Kære Thestrup-Bjørn og andre der undrer sig over hvad et lokalarkiv har og ikke har.

Deres økonomi og arbejdsvilkår er meget forskellige- ikke alle får f. eks. tilskud fra kommunen, og andre har ikke arbejdskraft eller penge til dyre film og lignende. Og atter andre arbejder med helt andre sager. Og måske er arkivet ikke ret gammelt, så at der ikke har været systematisk indsamling af materialer.

Dette være både en undskyldning for små arkiver i små sogne og en opfordring til at bearbejde kommunen. Jeg beundrer dem, der alligevel får noget godt op at stå.
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Hans Poulsen



Kære Sofie

"Jeg beundrer dem, der alligevel får noget godt op at stå".

Den beundring står du ikke alene med. Tak fordi du satte ord på!

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Thestrup-Bjørn

#6
Når nu lokalarkiverne bringes ind i denne "hjælpetråd", må jeg lige nævne, at jeg er ganske godt bekendt med deres stramme økonomi og den frivillige indsats for at få "noget godt op at stå".
Har for år tilbage i godt 6 år været frivillig medarbejder på "mit" lokalarkiv, hvor jeg også en tid var konstitueret arkivleder.

Jeg kan læse mig til, at Mettes gård ligger i Vordingborg-området - velsagtens i Vordingborg Kommune. Sognet er dog ikke oplyst.

Arkiverne i Vordingborg Kommune er ikke af nyere dato (og mig bekendt heller ikke så små), så det forekommer mig stadig underligt, hvis de intet har om Mettes gård.

Men Mette - du bliver nok nødt til selv at møde op på det arkiv, der tilhører "dit" sogn, så du selv kan lede i arkivalierne.
Det er meget tvivlsomt, at medarbejderne har tid (og resourser) til at gøre det for dig.
Arkiverne har pligt til at give dig mulighed for at studere arkivalierne (altså de offfentligt tilgængelige) og at udlevere dem til dig til din egen gennemgang på arkivet (for at du selv kan finde netop "din" gård).  

Glem endelig ikke bibliotekerne eller de andre ideer, jeg gav her i tråden i går.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lis B. Jensen

Hej Mette

Skriv hvad du ved om stedet - både navnet på gården og hvor den ligger samt matr. nr. hvis du er i besiddelse af det.

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/