Jacobsen, Holbaek

Startet af Ulf Jerndal, 27 Nov 2010 - 19:41

Forrige emne - Næste emne

Ulf Jerndal

Hej,
Jag söker nu levande ättlingar till
- Vagn Aage Nordahl Jacobsen, född i Holbaek 1914-04-06
- Tove Marie Jacobsen, född i Holbaek 1914-12-11
- Gudrun Kirstine Jacobsen, född i Holbaek 1917-03-16
- Ulla margaretha Jacobsen, född i Holbaek 1918-11-29
eller information om hur jag skall kunna finna dem.
Mvh
Ulf Jerndal

Paul Londahl-Smidt

#1
Hi Ulf,

Jag talar inte svenska, men jag hittade den här informationen för dig.

Sankt Nicolai, Holbæk, Merløse, Holbæk kirkebog
Vogn Aage Nordahl Jakobsen født 6 Apr 1914, opslag 75 nr 23, parents Niels Peter Christian Jakobsen and Emilie Marie Jakobsen.  Married Sankt Spefans, Sokkelund, København 9 Dec 1900, opslag 135 nr 198.

Peter Christian Jacobsen born Sankt Nikolai 19 Feb 1877, opslag 65 nr 7, parents Lars Jacobsen and Karen Sophie Nielsen.
Emilie Marie Jacobsen born Tveje Merløse, Merløse, Holbæk opslag 135 nr 198, parents Peter Christian Jacobsen and Caroline Henriette Olsen.

All the following are the children of Hans Christian Jacobsen and Thyra Jensine Christiane Hansen, married in Sankt Nikolai 26 Sep 1914, opslag 122 nr 27.

Tove Marie Jacobsen born 11 Dec 1914, opslag 227 nr 76.
Gudrun Kirstine Jacobsen born 16 Mar 1917, opslag 249 nr 17.
Ulla Margrethe Jacobsen born 29 Nov 1918, opslag 275 nr 77

Hans Christian Jacobsen born in Sankt Nikolai 2 Jun 1889, opslag 38 nr 28, parents Peter Christian Jacobsen and Caroline Henriette Olsen.   He may have changed his name to Gernebak in 1945 but I can't read the comment in his birth record.


Thyra Jensine Christiane Hansen born in Sankt Nikolai 3 Jan 1890, opslag 101 nr 1, parents Hans Hansen and Ane Kirstine Nielsen.

Med venlig hilsen
Paul
North Carolina, USA

Ulf Jerndal

Hi Paul,
Thank you very, very much for your answer.
The only problem is that I'm looking for the descendants of the Jacobsen's.
I don't know how to find the descendants living today.
Best regards,
Ulf 

Eva Morfiadakis



Jag vet inte när de här personerna avled, men de finns kanske i CPR registret så att du får sista adressen Någon av dem kan ju faktiskt leva fortfarande. Tyvärr är det inte gratis som i Sverige. Man får betala 52 dkr/person.  Man kan beställa hos vilken kommun som helst. Ett annat problem för oss svenskar är att man måste ha ett Dan-kort eller ett danskt VISA-kort. Annars måste man beställa uppgiften personligen, t ex i Helsingör eller i Taarnby som är den första kommunen efter Öresundsbron.För att hitta efterlevande måste man titta i BOU=skifte men i Danmark är det sekretess på dessa, jag tror mellan 50-75 år.

I am just trying to explain that you can order an extract from the CPR register but there is a problem. They just accept Danish credit cards. You have to show up in person.

Eva Morfiadakis
Eva M

Ulf Jerndal

Hej Eva,
Ett stort tack för ditt svar.
I Sverige finns ju Sveriges befolkning 1970 och Sveriges dödbok 1947-2003. Finns det inget motsvarande i Danmark?
Mvh
Ulf

Eva Morfiadakis

Hej!

Nej, tyvärr finns det ingen motsvarighet i Danmark till Sveriges dödbok. Den sista folkräkningen som är allmänt offentlig är den från 1930. 

Eva M
Eva M

Grethe Leerbech

Hi Ulf

There is a possiboility, which you can try. www.aneguf.dk
Its the danish "Statstidende" which bring names of the dead. You have to look each year and they are not alfabetic arranged.

Der er en mulighed i det danske statstidende som bringe dødsfald i bestemte tilfælde. Dvs. ikke alle dødsfald egistreres der. Men du må undersøge hvert år, da de ikke står alfabetisk. www.anaguf.dk. Men det er altså en mulighed, som tar tid . God jagt

mvh
Grethe Leerbech 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ulf Jerndal

Hi Grethe,
Many thanks for the information.
I searched www.anaguf.dk but unfortunately with no result.
Best regards,
Ulf

Anne Mortensen

I Statstidende http://www.statstidende.dk/
på nettet mener jeg man kun kan søge dødsfald 5 år tilbage.


Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ulf Jerndal

Hi Eva,
Could you, please, explain to me what CPR stands for. I understand that it must be a register of some kind.
I'm prepared to go to Helsingör, but where ????
Bets regards,
Ulf

Eva Morfiadakis


Sorry, but I have to write in Swedish to explain it.

CPR är den danska motsvarigheten till vårt personnummer. Folk som levde 1968 (tror jag) fick personnummer. Finns man i registret finns ens senaste adress registrerad. Jag vet inte om man får uppgift om personens dödsdatum. Det kanske en dansk släktforskare kan säga. Jag har bara en gång använt mig av registret och då gällde en levande person. Danska sekretessregler känns hårdare än svenska.
Kolla på internet på Helsingörs kommun och leta dig fram till något som brukar heta Borgerservice.
Jag vet inte hur långt du har till Helsingör men jag skulle nog ha ringt först. De kanske kan lösa det här med betalningen så att du slipper åka dit.
Eva
Eva M

Ulf Jerndal

Hej Eva,
Ett stort tack för uppgifterna.
Jag har mailat en förfrågan till Helsingörs Borgerservice. Deras adress fanns på nätet.
Jag kommer att informera detta forum om resultatet.
Mvh
Ulf

Ulf Jerndal

Hej!
Vilken fantastisk service jag fick från Helsingör Borgerservice!!!!!!
Det kostade ingenting!

Tove Marie Jacobsen, gift Hansen är död 2003-11-20. Sist registrerade adress var
Nordvestvej 3, Holbaek.
Gudrun Kirstine Jacobsen, gift Fredriksen, har sedan 1992-08-01 bott på adressen Labaek 41, Holbaek.
Ulla Margaretha Jacobsen, gift Nielsen är död 2008-03-31. Sist registrerade adress var
Labaek 39, Holbaek.
Det saknades uppgift om Vagn Aage Nordahl Jacobsen.

Tack Alla för all hjälp.
Mvh
Ulf

Ulf Jerndal

Hi again,
Via the danish telephone directory I managed to find Gudrun in Holbaek. She is still alive and answered my phone call. She doesn't speak English, her Danish is very difficult to understand but nevertheless. I'm very happy!
Thanks again!
Mvh Ulf 

Lissa Pedersen

Hi Ulf,

If you search for Nordahl Jacobsen in the telephone directory (www.degulesider.dk), you will find more persons (6) with that name. Could be children/grandchildren!?

Lissa