Navneændring ved Kongelig bevilling, hvor findes de?

Startet af Jan Ulvskov, 21 Maj 2012 - 21:59

Forrige emne - Næste emne

Jan Ulvskov

Hej

Mit efternavn er Ulvskov, ved at min oldefar tilføjede Ulvskov til sit efternavn efter Sørensen.
Ifølge kirkebogen(Århus, Hads, Odder sogn opslag 3 16 maj 1852) er det givet ved en kongelig bevilling i 1895

Er det muligt at finde den bevilling og vil der evt. stå hvorfor lige navnet Ulvskov er valgt.

Mvh

Jan Ulvskov

Betina Broen Kock

Citat fra: Jan Ulvskov Dato 21 Maj 2012 - 21:59
Hej

Mit efternavn er Ulvskov, ved at min oldefar tilføjede Ulvskov til sit efternavn efter Sørensen.
Ifølge kirkebogen(Århus, Hads, Odder sogn opslag 3 16 maj 1852) er det givet ved en kongelig bevilling i 1895

Er det muligt at finde den bevilling og vil der evt. stå hvorfor lige navnet Ulvskov er valgt.

Mvh

Jan Ulvskov

Jeg har set flere gange at det faktisk har været skrevet ind i kirkebogen, men har også enkelt gang set selve sedlen der var sendt til kirkekontoret ligge i kirkebogen (den var blevet scannet med ind)... Men vil tro du kan finde dem på landsarkiverne i Viborg/KBH/Aabenraa og Odense men er faktisk ikke sikker...

Betina
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Thestrup-Bjørn

Kongelige bevillinger findes vist kun på Rigsarkivet - netop, når den er kongelig.

Når du vil finde bevillingen, så husk at få selve ansøgningen med.
Hvis ikke grunden til ønsket om navneændring står i bevillingen, vil den stå i ansøgningen - det er min erfaring.


Grunden til en navneændring har jeg ALDRIG set skrevet i en kirkebog.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998