For alle > Slægtsforskning med DNA

DNA test

<< < (3/3)

Helle Rau Hartmann:
PS: Her er hvorledes de beskriver den nye test på FamilyTreeDNA.com:

Family Finder uses autosomal DNA (inherited from both the mother and father, four grandparents, eight great-grandparents, etc.) to provide you a breakdown of your ethnic percentages and connect you with relatives descended from any of your ancestral lines within approximately the last 5 generations.

Results Include:

Genetic matches with relationship ranges, visual tools to show matching DNA, and ethnic percentages. Family Tree DNA does not charge a subscription fee. We will continue to update you about new matches and other information regarding your results.

If you are interested in using DNA for close genealogy relationships (within the past 5 generations) that cross gender lines or if you are curious about your ethnic percentages, Family Finder is the right choice.

Og jeg må sige at det virker.
Jeg har på få dage fået 4-5 matches på interessant niveau. Én er genetisk min 2. fætter/kusine, og resten er 3.-5. fætter/kusine.

Det er faktisk lettest at researche en af de sidste matches for mig, fordi kun én af personens linier ser ud til at være interessant i forhold til mig, mens den person jeg har flere sekvenser til fælles med, har mange relevante linier at researche videre på. Derfor kan det blive mere tidskrævende.

Jeg tror at den modstand der er herhjemme endnu over for DNA-tests til slægtsforskere skyldes, at de mere overordnede og lidt ældre tests på mtDNA (mødrene lige linie) og Y-DNA (lige fædrene linie) har været på markedet et stykke tid, og at de er grundigt gennemdebatterede.

Derfor er mange nok ikke endnu opmærksomme på den nye, autosomale test.

Helle Rau Hartmann:
Til dem som synes det lyder interessant med den nyeste, autosomale DNA-test som værktøj til slægtsforskere, kan man læse mere her:

http://www.familytreedna.com/landing/family-finder.aspx

Der står i øvrigt at det er FamilyTreeDNA som p.t. har den største database.

/Helle Hartmann Nielsen

Navigering

[0] Emneindeks

[*] Forrige side

Skift til fuld version