Er det muligt af forbedre navigation på Kildeportalens sider

Startet af Leif Sommerdal, 24 Jun 2012 - 13:09

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

Jeg sidder og ser skifter igennem.

For det første vises siderne altid i helside-format, hvilket er ulæseligt på mindre skærme.
En mulighed ville være at kunne vælge en individuel standard forstørrelse

Øverste (billede) og nederste (tolket) frame er faste og kan ikke forskubbes, hvilket giver mindre fleksibilitet mhp at kunne se mest muligt af f.eks. billedet

Flytning af forstørrede billeder sker ved billedet skal trækkes.
Det kunne tænkes at det var lettere at flytte billedet enten ved anvendelse af side- og bund-sliders - eller ved anvendelse af museknapper.

I håb om at interfacet kan blive mere brugervenligt og at jeg dermed undgå yderligere museskader
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Poul Wachmann

Hej Leif,

Der er allerede et par muligheder, som du måske ikke er klar over.

Når du er logget ind, kan du individuelt indstille billedets højde på skærmen under Min Side i menuen diverse. Billedhøjden er standard 600 pixels, men kan varieres fra 300 til 1600 pixels og kan derved tilpasses store og små skærme efter behov.

Forstørrelsen af billedet reguleres bekvemt med hjulet på musen. At billedet starter med hele siden, synes jeg personligt giver et bedre overblik til daglig brug, men det er selvfølgelig en smagssag.

Vil du indtaste et skifte, er det absolut mest bekvemt at benytte 2 skærme. Indtastningsformularen kan herefter benyttes på skærm 2.

Med venlig hilsen
Poul

Leif Sommerdal

Hej Poul

Tak for info.
Jeg mener ikke, at jeg har pillet på Min Side, og hos mig er billedhøjden 450 (lidt lille)

Nu har jeg ikke et hjul på min laptop, men det er måske en forudsætning for at undgå museskader i Kildeportalen.

Jeg er enig med dig i betragtningen om 2 skærme ved indtastning.

Jeg mener stadig, at mine forslag kan gøre Kildeportalen bedre, og jeg bliver nok ikke indtaster før ergonomien er blevet bedre, så jeg fastholder mine forbedringsforslag
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Morten Hovedskov Nielsen

Hej Leif

Når man laver brugerinterface er der altid tale om en afvejning mellem flere ting, her ønsket om et så stort billede som muligt kontra indtastningsfelter.

Du har mulighed for at trække indtastningsfelterne op i billedet og anvende vinduet som linial, men det umuliggør så, at man kan anvende "bund-sliders", da de jo så bliver dækket af indtastningsvinduet.

I en ideel verden havde alle 2-3 stk. 32 tommer skærme med mulighed for at dreje dem 90 grader og alle browsere og enheder virkede ens, men sådan er det desværre ikke, der er meget forskel på virkemåden/ visningsmulighederne på en fuldt udrustet stationær PC og f.eks. en iPad. Visningen på KildePortalen er et kompromis.

Dermed ikke sagt, at det ikke kan laves bedre, men helt let er det ikke, når man skal tage hensyn til alle de mulige konfigurationer som brugerne kan have. F.eks. har jeg nogle problemer med at få den til at læse rigtigt op (rigtig rækkefølge) i oplæsningsprogrammer, således at svagtseende/blinde også har mulighed for at søge data.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Leif Sommerdal

Hej Morten

Jeg har stor respekt for det arbejde, der er lavet, og jeg er fuldstændig klar over, at der er mange hensyn at tage - både browser-kompabilitet og øvrige justeringsmuligheder.

Jeg er nu blevet lidt klogere og min 2. indsigelse/forbedring (faste frames) bortfalder. Den øverste frame kan justeres via Min Side - og den nederste kan flyttes frit. Dette giver maksimal fleksibilitet.

1. og 3. forbedring bør måske overvejes.

Nr 1. Initiel billedstørrelse - så brugeren slipper for at skulle justere for hvert enkelt billede. De, der ønsker at starte med en hel side kan frit lade standardværdien stå.

Nr 3. Flytning af position på billedet vha. piletaster. Dette er måske min største anke, da trækken af billedet er den største ergonomiske udfordring - i hvert fald på min Lenovo ThinkPad.

Jeg vil overveje, at lade mit TV være mi anden skærm, så kan jeg jo lade billedet bruge 42 tommer. og have indtastningsfeltet på min laptop.  ;)

IPad og øvrige tavlecomputere er i øvrigt nok for små til at udføre seriøst kildeindtastningsarbejde på på grund af den meget begrænsede skærmstørrelse.

Men - i øvrigt tak for den hurtige respons
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


John Nielsen

Hej Leif og Morten

Nr 1. Initiel billedstørrelse - LAVieweren lider af samme skavank så der er mange der vil give Leif ret på det punkt.
Når man har valgt en forstørrelse så er det naturligvis den der skal bruges til man vælger en ny.

Nr 3. Flytning af position på billedet vha. piletaster - Der bør altid være keyboard shorcuts til musefunktioner.
Specielt ved indtastningsarbejde er det uhensigtmæssigt konstant at skifte mellem keyboard og mus.
Hvis pileknapperne er i brug allerede, så er Ctrl. pileknap eller Page up/down de almindeligst brugte.

Hilsen John Nielsen

Helge Bay

Hej

Jeg kender ikke billedvisningsfunktionen i KildePortalen, men hvis den ligner LaViewer, forstår jeg problemet.

Derfor bruger jeg altid IrfanView til visning af AO-siderne. Der kan man finindstille forstørrelsen, så den passer optimal til læsbarhed og skærmstørrelsen.

Mvh.

Helge