Veflinge 1840-1888, hvor var hendes mand forvalter?

Startet af Agnete Waagstein, 26 Nov 2010 - 00:16

Forrige emne - Næste emne

Agnete Waagstein

Hej,

1840-1888, Veflinge, Skovby, Odense, opslag 74

Nr. 1
d. 17. May 1848
Begr. 22. May 1848
Dorthea Christine Sørensen
Enke efter afdøde Forvalter Sørensen paa .....feldt, men opholdt ...   ...   i Hesthauge
74 Aar
Alderdom, Tilføjelse: ifølge skifteprot. født Wegener

Jeg vil meget gerne vide hvor hendes afdøde mand Sørensen var forvalter, og hvad hendes relation til Hesthauge var.

Venlig hilsen
Agnete Waagstein


A. Koefoed Westh

Hej!

Der står:

Nr. 1
d. 17. May 1848
Begr. 22. May 1848
Dorthea Christine Sørensen
Enke efter afdøde Forvalter Sørensen paa Rosenfeldt, men opholdt sig nu i Hesthauge
74 Aar

I FT 1840 står hun som 60-årig.

Rosenfeldt ligger i Kastrup sogn, Hammer herred, Præstø amt.

Mvh. Anna-Lise

Agnete Waagstein

Hej Anna-Lise,
Tusind tak!
Tilknytning til Præstø Amt giver rigtig god mening.
I 1840 bor Dorthea sammen med sin søster, og da alderdomssvækkelsen satte ind flyttede de tilsyneladende begge ind hos søsterens søn på Hesthauge. Egentlig en smuk historie.
Venlig hilsen
Agnete

A. Koefoed Westh

Hej!

Jeg har prøvet at google Dorthea, og så vidt jeg kan se, har hun været gift før med en Jørgen Correll/Corell på Rosenfeldt. De var kun gift i ganske kort tid, hvorefter han døde.

Mvh. Anna-Lise

Agnete Waagstein

Hej Anna-Lise,

Tak for den umage du gør dig!

Nu har jeg også forsøgt at Google Dorthea, jeg finder en Dorthea Cathrine Wegner trolovet med en Jørgen Corell fra Slagelse, Skt. Mikkels d. 4. marts 1809. Jørgen dør 2.1. 1810. Det er næppe den rigtige Dorthea. Min hedder Dorthea Christine. Dorthea er et almindeligt navn, og der er flere "Wegner" i omegnen.

Jeg må studere skifteprotokol efter forvalter Frederik Sørensen på Rosenfeldt død feb. 1836, og håber så, at der er lidt flere oplysninger. Folketællinger og kirkebøger er sparsomme med oplysninger i denne periode!

Venlig hilsen
Agnete

A. Koefoed Westh

Hej igen!

Prøv også at google Sørensen.
Jeg skrev "forvalter sørensen rosenfeld" og fik nogle hits vedrørende noget korrespondence, han havde haft angående udlæg til forskelligt.

Christine/Cathrine - stavemåderne er mangfoldige, men i dette tilfælde løser det sig nok, om der er tale om samme person.


Mvh. Anna-Lise