Cort Adeler og Johan Sechmann Fleischer

Startet af Gert Lidsmoes, 25 Nov 2010 - 23:53

Forrige emne - Næste emne

Gert Lidsmoes

Er der mon nogen som kan komme med en god løsning på følgende mysterium:
Den 13/9-1702 fødes Johan Sechmann (Seckmann) Fleischer på Dragsholm, søn af Herman Reinholdt Fleischer og hustru Magdale (Mechtele) Anna Marie Sechmann.
Drengen bliver tidligt forældreløs, og ifølge en enkelt kilde har han sine første barneår på Dragsholm "hos sin mormoder, en datter af Cort Adeler".
Dette kan jeg ikke få til at stemme. Flere kilder på internettet angiver hans mormor til at hedde Pernille Adeler, født i Norge, død i Danmark, men jeg har ikke kunnet finde en sådan blandt Cort Adelers børn.
Søhelten og admiralen Cort Sivertsen Adeler kom fra Norge, og fik adelsnavnet Adeler. Der må være en forbindelse, når Johan Sechmann Fleischers mormor angives som en Adeler fra Norge. I 1688 køber Cort Adelers søn Friedrich Christian Adeler Dragsholm, og Johan Sechmann Fleischer bliver vel næppe født der 14 år senere, hvis ikke han i forvejen har relationerne i orden?

Med venlig hilsen
Gert Lidsmoes

Finn Holbek

Du kunne måske få noget ud af at hjemlåne "Rathsherr Philipp Fleischer : Den agnatiske descendents gjennem 336 år 1600-193" (C. D. Fleischer 1937), og se om der står noget mere om Sechmanns.

Det er måske også en ide at spørge på det norske DIS: http://www.disnorge.no/slektsforum/index.php?sid=0200e344bd23fc640d71fd63ea7abdc1

Navnet er ikke nævnt i adelsårbogens gennemgang af slægten Adeler.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Gert Lidsmoes

Hej Finn, tak for hurtigt svar. Jeg har bestilt bogen og prøver at høre i Norge, om der er nogen der ved mere der.

Mvh. Gert

Finn Holbek

Det var så lidt, god jagt.

Giv gerne en melding hvis du finder Adeler-forbindelsen :)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Gert Lidsmoes

Jeg har nu kigget i bogen "Rathsherr Philipp Fleischer : Den agnatiske descendents gjennem 336 år, 1600-1936" af C. J. Fleischer og fandt nedenstående på side 23. Ifølge dette var Johan Sechmanns mormor kusine til ejeren af Dragsholm, og forklarer dermed forbindelsen til Adeler-slægten. Den kilde jeg har læst, der mener at Johan Sechman Fleischer havde sine første barneår "hos sin mormoder, en datter af Cort Adeler", tager fejl. Der er tale om en niece til Cort Adeler.

Mvh. Gert Lidsmoes

Herman Reinhold Fleischer f. ca. 1656, d. 26/12 1712 efter å være såret i slaget ved Gadebusch 20de s. mnd. Løitnant 1700, kaptein 1701. Jfr. Johan Seckman Fleischers Efterretninger, bilag 1.
G. 1. Megtele Anne Marie Seckman, f. antagelig 1675, d., muligens på Dragsholm, 1705, 29½ år gl. Da Fleischer ikke hadde råd til å leie borgere fra Holbæk til å bære liket, ansøkte han 1. januar 1706 om at der måtte bli kommandert underofficerer av Rødstens vestersjellandske nat.inf.reg. til å bære liket til Holbæk. Hun var dtr. av h.r.assessor Johan Seckman g. 1674 efter kgl bevil. 4/4 s.å. uten trolovelse eller lysning m. Pernille Adeler f. i Kragerø ca. 1654. d. 1710, 55 år gl. og nedsatt i begravelsen i Himbech sogn, Tudse herred, Sjelland, hvor Seckman eiet Arnakke gård i Svinninge sogn. Johan Seckman var sønn av borgermester i Kj.havn, Baltazar Seckman d. 1675 og Mette ther Borch. Pernille Adeler var dtr. av kanselliråd, amtmann, Niels Sørensen Adeler (bror av Cort Adeler) f. 12/8 1628 i Brevik, d. 3/7 1694 i Kragerø, begr. 31/7 og først hustru Anna Sletter d. i Kragerø før 24/4 1672, da registrering foretokes efter henne.