Vive

Startet af Per Vive Seidler, 14 Maj 2012 - 09:21

Forrige emne - Næste emne

Per Vive Seidler

Hej.

Håber der er nogle der kan kjælpe.

Jeg ved ikke hvor Vive kommer fra, det er fordi min Farfar Karl Gerhard Rasmus Vive født Rasmussen, men der er ingen af hans forfædre der hed Vive, måske kommer det fra en gård eller noget helt andet, håber på hjælp, derinde blandt jer kloge.

Mvh Per Vive Seidler

Lissa Pedersen

Hej Per,

Ifølge www.krabsen.dk er der et stednavn og et sogn, som hedder Vive i Hindsted herred, Ålborg amt.

Hilsen Lissa

Hans Poulsen


Hej Per

- Hvornår blev din farfars navn rettet i kirkebogen? Jeg gætter på omkring 1905-1910.

- Var Vive mon din farfars *soldater-tilnavn*?

- Lissa har nævnt sognet Vive, og det er særdeles sandsynligt, at egenavnet er taget fra det stednavn

- Ellers må du i gang med hele din farfars søskendeflok og deres faddere for at se, om der var en Vive dér

- Vive-navnet kan måske også stamme fra din oldefars arbejdsgiver, nabo, genbo, arbejdskammerat, forlover etc. etc.  

Mulighederne er så talrige som sandkornene i Sahara.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Peter Kristiansen

Vive er også en ældre form for Viuf, som ligger mellem Vejle og Kolding.
M.v.h. Peter Kristiansen

Thestrup-Bjørn

Der har i flere år boet en familie Vive i Faxe (gl. Præstø amt); hvor de stammer fra, ved jeg ikke.



Hvis der er bevilget navneændring, kan man anmode om en kopi af bevillingen hos den myndighed, der har givet den (i kirkebogen ved dåb er der måske anført et journalnummer).

Men husk også selve ansøgningen, for i den vil grunden til ønsket om navneændring sandsynligvis være anført
- og det er jo netop grunden, du gerne vil kende, ikke?


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998