Vielse Torup sogn,Thisted amt 1768

Startet af Kim Gade, 12 Maj 2012 - 16:04

Forrige emne - Næste emne

Kim Gade

Christen Jensen Helleberg og Mette Thomasdatter vies i Torup 1768 (Torup kirkebog 1689-1812 opslag 42 sidste vielse højre spalte). Er vielsesdatoen den 5. Februar? Hvor kommer Mette fra? Hvem var forlovere?

OBS. Det er ikke første kirkebog med start 1688 på AO. Den er fra Vang.
Mvh.
Kim Gade

Asger Berg

Hej Kim,

Et bud herfra: Datoen ser rigtig ud, men det er for mig at se en trolovelse, ikke en vielse. Methe ser ud til at være fra Vester Thorup.

(T)rolovels: ForlovsMændene vare
... Methes Fader Thomas ...
gaard af Hundborg og ...
Jensen af Thorup.

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Kim Gade

Tak Asger.

Hendes fader gik under navnet Thomas Povelsen Momtoft. Han hed også en overgang Søe, efter han erhvervede gården af samme navn på Mors. Han kan derfor også have brugt et tilnavn, der slutter på _gaard. Jensen er nok bror til gommen. Hans ældste bror hed Christopher. Kan der stå det?

På næste side står datoen 8. April uden navneangivelse. Mon det så ikke er vielsesdatoen? Jeg kan kun læse ordene næst- og bevilling.

Mvh.
Kim Gade

Asger Berg

Ja, det er deres bryllup. Der står ikke bevilling, men:

d. 8de April hafde næst... (måske: onder-ste: altså underst på foregående side)
Fæste-Folk Brøllup.

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Kim Gade

Ja, korrekt. Der står godt nok brøllup eller brullup. Altid let at se, når man ved det :-) Men næstunderste lyder lidt som noget vrøvl fra præstens side. Skulle han endelig have skrevet noget om, hvor trolovelsen var, skulle det vel nærmere være sidstunderste. Bare min mening.

Mange tak for din fine hjælp.
Mvh.
Kim Gade