Har nogen kendskab til slægten Bjerregaard i Jelling?

Startet af Helle Rau Hartmann, 10 Maj 2012 - 23:11

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg har en formoder, som hed Anna Else Nielsdatter.
Hun var datter af Niels Pedersen Bjerregaard (1757-1832) i Hørup, Jelling Sogn, og hustru Maren Nielsdatter (1762-1836).

Anna Else Nielsdatter (Bjerregaard)
blev født i Hørup, Jelling Sogn, i år 1800.
Se dåbsindførslen i kb 1769-1803, Hover-Jelling Sogn, Tørrild Herred, Vejle Amt, opslag 122.
Her står:

Paa 4de Søndag efter Paaske blev Niels Bjerregaards og Maren Nielsdatters liden Datters Daab fra Hörups i Jellinge Kirke confirmeret, Barnets Navn Anna Else, baaren af Dorthe Christophesdatter, fadre vare, Søren Bjerregaard, Jens Østergaard, Niels Knudsen, Niels Hansen, Morten Hovfoged (?) af Hörup.


I år 1800 mener jeg at 4. søndag efter Påske må have været den 11. maj.

Samme dag, indført lige nedenunder dåbsindførslen for Anna Else, bliver hendes fætter Peder døbt. Han er søn af Jacob Bjerregaard og Hustrue, og fadderne er de samme som ved kusinens dåb.

Jacob og Niels er ifølge min research brødre.

Men jeg savner lidt kød på denne familie, måske nogen her i forummet kender til den og dens historie/oprindelse/liv?

Anna Else Nielsdatter får i øvrigt en søn, Christen Christensen, i Jelling 1824. Forinden blev der lyst nogle måneder forinden for barnets mor og en Christen Christensen fra Hygum Mark (også ved Jelling).
Men brylluppet følger ikke. Barnet bliver født som uægte, og er min tip-tip-oldefar.
Jeg har tidligere her på DIS bragt ham op, mest fordi hans mor, Anna Else, 5 år senere bliver gift med Christen Linde Alexandersen Nygaard, som måske, måske ikke, er identisk med barnefaderen.

Det er endnu ikke lykkedes mig at finde den helt afgørende dokumentation på at Christen Linde Alexandersen Nygaard er barnets biologiske far, men måske kan det i dag fastslås med den dna-test man kan købe via det slægtsprogram jeg anvender. Jeg har taget testen og venter så på, at en anden efterkommer af Christen Linde Alexandersen Nygaards forældre (Alexander Nielsen og Elisabeth von Deden fra Timring) også tager samme test ("Family Finder").

Men indtil da vil jeg meget gerne vide mere om Anna Else og hendes Bjerregaard-familie. Nogen ved sikkert en masse om den?

Ifølge min research er Anna Else Nielsdatters farfar og farmor: Peder Nielsen Bjerregaard (1725-1781) og Appelone Jacobsdatter (1722-1772).

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle