Bogtrykkermester Carl Christian Theodor Madsen f. 24-04-1847 København

Startet af Hanne Fisker, 07 Maj 2012 - 15:19

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Goddag til alle.

Jeg arbejder pt. med Carl Christian Theodor Madsen og hustruen Sophie Nicoline Helts familie.

Vielsen:
Helligånd Sogn i Sokkelund Herred, København Amt: KB 1873-1891 opslag 19 nr. 89

Carl Christian Theodor Madsen:
Fødsel 24/4-1847 ikke fundet oplysning om fødsel fra hans begravelse.

Begravelse: Skt. Mathæus Sogn i Sokkelund Herred, København Amt: KB 1906-1916 opslag 123 nr. 45

Politiets Registerblade har ham som født i 1848 i Kbh.

--

Sophie Nicoline Helt:
Fødsel: Gørslev Sogn i Bjæverskov Herred, Præstø Amt: KB 1844-1862 opslag 39 nr. 16.

Begravelse: Alm. Hospital/De Gamles By i Sokkelund Herred, København Amt: KB 1927-1930 opslag 216 nr. 234.

--

Jeg problemer med at finde deres børn som ses i disse FT'er:

København, København (Staden), Dannebrogsgade, Udenbyes Vester, Skydebanens Rode, 234 rettet til 254, 173, FT-1880, C9860
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Christian Theodor Madsen 33  Gift  thypograf Do.
Sophi Nikoline Madsen født Holt 34  Gift   Gjørslev, Holbæks Amt
Ingeberg Luise Madsen 5  Ugift   Kjøbenhavn
Sigrie Adelheide Madsen 3  Ugift   Do.
Erik Helt Madsen under 1 aar  Ugift   Do.

København, København (Staden), Løngangsstræde (Ulige numre), Kjøbenhavn Vester Kvarter, Løngangsstræde 39,matr.162 og 163 Forhus Stuen, 2, FT-1885, D2840
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Christian Theodor Madsen 37  Gift Husfader Bogtrykkermester Kjøbenhavn
Sofie Nikoline Madsen født Helt 39  Gift Husmoder  Gjørsløv
Ingeborg Louise Madsen 10  Ugift Barn  Kjøbenhavn (Hun er fundet i Helligånd Sogn, Kbh.)
Sigrid Adelhaid Madsen 8  Ugift Barn  Kjøbenhavn (født 14 nov. 1876)
Erik Einer Helt Madsen 4  Ugift Barn  Kjøbenhavn (født 5 okt. 1880)
Alma Justine Vilhelmine Madsen 2  Ugift Barn  Kjøbenhavn (7 sept. 1882)
Sofie Christiane Helt Madsen under 1 Aar  Ugift Barn  Kjøbenhavn (19 juli 1884) 

De fire børn her markeret med rødt har jeg fået oplyst fødselsdata på fra anden side, desværre er det ikke oplyst hvor fødsel/dåb fandt sted!

Jeg har kigget i Helligånd Sogn, men uden at finde dem, men måske et par friske øjne har bedre held med det end jeg havde.

Har lige kigget i "gader og Sogne 1870/80" og fandt ud af at Dannebrogsgade ligger i Frederiksberg Sogn og Løngangsstræde ligger i Vor Frue Sogn!

Håber i kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Mette R Francke

#1
Hei

Alma finner du i skt Mattæus 1881-1883 oppslag 138.
Einar er også døpt i Skt Mattæus 1879-1881 oppslag 142.

Mette
Mette R Francke

Anette Eriksen

Hej,

Har du mon dette registerblad?

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3361037&searchname=polit_simple

Prøv den adresse i 1901 og kig evt. efter børnenes konfirmationer i Sct. Matthæus sogn, som Valdemarsgade hører til.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Inge Hedal

Hej
Erik Einar Helt Madsen er døbt i Skt. Matthæus 1879-1881, opslag 142 nederst.

Alma Justine Vilhelmine Madsen er døbt i samme kirke 1881-1883 (anden gang årene optræder), opslag 138, nr. 479. I Anmærkninger er der en flyttemeddelelse: Til Løngangsstræde 7/11 83. Sofie Christiane er derfor nok døbt i Vor Frue, og jeg gætter ligeledes på, at Sigrid Adelheid er døbt i Frederiksberg, fordi hun er født, før Matthæus blev åbnet.
Mvh. Inge


Mette R Francke

#4


Hei

Ft 1906 Valdemarsgade ulige nr oppslag 78.

Her er bogtrykkermesteren fødelsdato 24/4 1847.

Mette
Mette R Francke

Mette R Francke

Mette R Francke

Hanne Fisker

Hej til jer alle.

Til Mette R. Francke: Tusind tak Alma og Einars dåb, samt for de to FT.

Til Anette Eriksen: tak for Politiets Registerblad På Carl C. T. Madsen.

Til Inge Hedal: ligeledes for Alma og Einars dåb samt for rådet om konfirmationerne og om at kigge i Vor Frue og Frederiksberg.

Tusind tak til jer alle tre fordi i ville hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Hanne Fisker


Hovsa lige en rettelse:

Det var jo Anette Eriksen der kom med rådet om konfirmationerne!

Undskyld Anette Eriksen.

Mvh
Hanne

Hanne Fisker

Godaften

Har ikke haft heldet med mig i Vor Frue Sogn i jagten på Sigrids fødsel.
Har også kigget efter børnenes konfirmation, men døjer dog med at læse skriften.

Har til gengæld kigget på de to FT'er 1901 og 1906:

København, Valdermarsgade 45, 2 sal, matr. nr. 478. familienr. 16.  FT-1901 opslag 77.
Madsen, Carl Christian Theodor, m, 24/7-1847, g, folkekirken, København, Bopælsår: 1874, Husfader, Bogtrykker, Gift i 1873, 5 børn i ægteskabet
Madsen, Sofie Nicoline f. Helt, k, 17/11-1845, g, do, Gørslev, Bopælsår: 1874, Husmoder
Madsen, Ingeborg Louise, k, 14/9-1874, u, do, København, Bopælsår: 1899, Datter, Syerske
Madsen, Sigrid Adelheid, k, 14/11-1876, u, do, København, Bopælsår: 1876, Datter, Syerske
Madsen, Erik Einar Helt, m, 5/10-1880, u, do, København, Bopælsår: 1880, Søn, Snedkerlærling
Madsen, Alma Justine Vilhelmine Helt, 7/9-1882, u, do, København, Bopælsår: 1882, Datter
Madsen, Sofie Christiane Helt, k, 19/7-1884, u, do, København, Bopælsår: 1884, Datter

København, Valdermarsgade 45, 4 sal, familienr. 11.  FT-1906 opslag 78.
Madsen, Carl Christian Theodor, m, 24/7-1847, g, luteran, København, tilflyttet år: 1888, Husfader, Bogtrykker, Valdermarsgade 45, 4 sal tv.
Madsen, Sofie Nicoline f. Helt, k, 17/11-1845, g, do, Gørslev, do, Husmoder
Madsen, Sigrid Adelheid, k, 14/11-1876, u, do, København, do, Datter, Syerske,                                                       Børre-Lorentzen: Østergade 13
Madsen, Erik Einar Helt, m, 5/10-1880, u, do, København, do, Søn, Snedkersvend,                                              Valdermarsgade 50 over gaarden
Madsen, Alma Justine Vilhelmine Helt, 7/9-1882, u, do, København, do, Datter, Kontordame,                                  Vinhandler Jantzen, Frederiksborggade 22
Madsen, Sofie Christiane Helt, k, 19/7-1884, u, do, København, do, Datter, Syerske,                                                   Børre-Lorentzen: Østergade 13

Tre af døtrene er blevet Syerske, en er blevet kontordame og sønnen er Snedkersvend.
Ingeborg Louise mangler!

--

Ved Erik Einar Helt Madsens dåb i Skt. Matthæus sogn i 1880 er denne herre med blandt fadderne, det må vel næsten være en slægtning? Kan det mon være Carl Christian Theodor Madsens far el. bror?

Snedker Madsen Antonistræde 13, 2.

Mvh
Hanne

Hanne Fisker

Hej igen

Snedker Madsen i Antonistræde.

FT-1880 København, Antonistræde opslag 21 på AO

Har lidt svært ved at læse navnene, alle er født i Kbh. De hedder :
Christian Laurits Madsen, 54, Snedkermester.
(Johanne?) Charlotte Madsen, 55
Laurits Christian Madsen, 28, Snedkersvend
(Karoline Laurine?) Madsen, 23, syer handsker?
Carl Frederik Madsen, 20, Snedkersvend

Carl Christian Theodor Madsen var bogtrykker, men sønnen Erik Einar Helt Madsen er snedkersvend i FT-1906, så mon ikke der er en familierelation her?

Mvh
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Godaften

Så fandt jeg Sofie Christiane Helt Madsens dåb i Vor Frue Sogn, så mangler jeg kun at finde søsteren Sigrid Adelheid Madsen som er født 14-11-1876 i København.

Mangler også at finde Carl Christian Theodor Madsens dåb som er den 24-04-1847 i København.

Mvh
Hanne Fisker

Inge Hedal

Hej
København Vor Frue1842-1848, opslag 84, nr. 65-66:
Året er 1847
Født 23 April, døbt 16 Julii
Trillinger, Drengebørn,
af disse Een dødfødt; begr. 27 April

Carl Christian Theodor Madsen
Peter Ferdinand Waldemar Madsen

Forældre:
Arbeidsmand Andreas
Madsen – Hustru In
geborg født Hansen
197 Teglgaardsstræde

Faddere:
Forældrene, Mdm Bresseldorff

Mvh. Inge


Inge Hedal

Hej igen

København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørre Kvarter III, Teglgaardsstræde 197, mellemhuset, stuen, 1619, FT-1850, C1883
Andreas Madsen   59    Gift      forhen brÿgger, husfader   Höÿbÿe
Ingeborg Madsen   46    Gift      hans kone   Odense
Emiel Madsen   24    Ugift      snedkersvend, deres søn   Kjøbenhavn
Mathilde Madsen   20    Ugift      deres datter   Do.
Alexander Madsen   5    Ugift      deres mindre sønner   Do.
Carl Madsen   3    Ugift      deres mindre sønner   Do

Peter Ferdinand Waldemar døde den 27. juli 1848 og blev begavet den 1. august, se Vor Frue 1835-1853, opslag 131, nr. 134. 197 Teglgaardsstrædet.
Mvh. Inge



Hanne Fisker

Hej Inge Hedal

Tusind tak for Carl Christian Theodor Madsens dåb og Ft'en.

Dejligt at få ham på plads også.  :D

Mvh
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej i tråden

Nu har jeg forgæves kigget efter Sigrid Adelheid Madsen født 14/11-1876 i følgende sogne:

Helligånd, Vor Frue, Frederiksberg, Skt. Matthæus og den Kgl. fødselsstiftelse.

Enten har jeg overset hende eller også er hun født et andet sted.

Jeg har hende i fire FT'er: København: FT-1880/85 og 1901/06 alle vist i tråden, samt på to blade i Politiets Registerblade.

FS giver intet og det har ikke hjulpet at google hende på nettet.

Nogle forslag?

Mvh
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej igen

Kiggede lige efter FT-1890:

København, Kvarter: Udb. Vester, Rode: Enghavevejs, Gade: Valdemarsgade 45 - 47. 5 sal, Matr. nr.: 478. opslag 79 på AO.
78: Carl Christian Theodor Madsen, m, 43, g, folkekirken, Kbh, Bogtrykker
79: Sophie Nikoline - , k, 44, g, do, Gørslev
80: Ingeborg Louise - , k, 15, u, do, Kbh
81: Sigrid Adelheid - , k, 13, u, do, Kbh
82: Erik Einar Heldt - , m, 9, u, do, Kbh
83: Alma Justine Wilhelmine - , k, 7, u, do, Kbh
84: Sophie Christiane Heldt - , k, 5, u, do, Kbh

Ser ud til at de er flyttet engang imellem FT-1885 og FT-1890, hvilket vil sige at Sigrid måske er født på Dannebrogsgade da hun er tre år i FT-1880 og familien da boede der.

Dog kan jeg ikke udelukke at hun måske er født på Brolæggerstræde hvor familien boede ved søsteren Ingeborg Louises dåb i 1874!

Dannebrogsgade hørte i 1870/80 tilFrederiksberg Sogn og i 1890 til Skt. Matthæus Sogn.
Brolæggerstræde hørte i 1870/80/90 til Helliånds Sogn.

Men hun ser ikke ud til at være døbt nogen af stederne?

Mvh
Hanne Fisker

Hanne Fisker

God eftermiddag

Har kigget efter Sigrid Adelheids dåb i Trinitatis også uden held og nu aner jeg ved grød ikke hvor pigebarnet så kan gemme sig.  ???

Har også prøvet at kigge efter konfirmationer i Vor Frue Sogn dog med lige så lidt held.

Mvh
Hanne Fisker

Inge Hedal

Hej Hanne
Sigrid må være konfirmeret i 1890-1891, og da bor de i Valdemarsgade. Hun må være konfirmeret i Matthæus, men jeg har ikke kunnet finde hende.
Mvh. Inge

Mette R Francke

Hei

Jeg har sett i :
- Skt Johannes
- Vor Frelser
- Skt Paul

Men finner henne ikke døpt.

Mette
Mette R Francke

Hanne Fisker

Godaften Mette og Inge

Tak for jeres indsats.

Jeg må have overset hende i de KB jeg har kigget i!
For hun er der ingen tvivl om det, men hvor?

Må kigge i Vor Frue, Frederiksberg og Skt. Matthæus igen.

Tak for hjælpen.

Mvh
Hanne

Hanne Fisker

Goddag i tråden.

Så fandt jeg to søstre konfirmeret!  :D

Ingeborg Louise Madsen:
Konfirmeret: Skt. Matthæus Sogn i Sokkelund Herred, København Amt: KB 1885-1891 opslag 157 nr. 25.

Og vores lille problembarn!  ;D

Sigrid Adelheid Madsen:
Konfirmeret: Skt. Matthæus Sogn i Sokkelund Herred, København Amt: KB 1888-1891 opslag 111 nr. 42 og døbt i Skt. Paul!
Skt. Paul Sogn i Sokkelund Herred, København Amt: KB 1876-1883 opslag 269 nr. -"-.

Det ser ud til at forældre en kort tid boede et andet sted end de i FT'erne nævnte, men jeg kan desværre ikke læse gadens navn.
Det ser ud til at Sigrid Adelheid er født i Holmens Sogn, det er i hvert fald dette sogn som er nævnt under anmærkninger!

Mvh
Hanne Fisker

Inge Hedal

Hej
Til lykke! Det var en hård omgang.
Ved Sigrids dåb i Skt. Paul bor familien i Ny Kronprinsessegade 6.
Anmærkning: født og tilm. i
Holmens Sogn

Du finder hende også i Holmens sogn 1869-1880, opslag 273, nr. 302.

Har du lagt mærke til, at faderen er typograf på det tidspunkt?

Mvh. Inge

Hanne Fisker

Hej Inge

Der overhalede du mig indenom.  ;D
Tak for din hjælp undervejs, ja den nød var hård at knække, men det lykkedes jo.

Jeg havde lige fundet hende i Holmens Sogn og læst gadens navn der.

Ja jeg har set at faderen er typograf.

Mvh
Hanne Fisker

PS: god dag til jer alle.