Vielse og fødsel i Sverige omkring 1861

Startet af Nikolaj Ravn Hansen, 07 Maj 2012 - 14:43

Forrige emne - Næste emne

Nikolaj Ravn Hansen

Jeg søger information omkring fødsel og vielse af mine svenske 2 x tipoldeforældre:

Jens Hansen (Komet) f. ~1834
Cicilie Svendsen, f. ~1834

Jeg finder dem første gang i FT-1880 for Randers, boende i Vestergade matrikler nr 500. Begge har her alderen 45 år. Vedhæftet billede af et arvestykke i form at et pibebræt dateret 1874 med initialerne JHK og CS. Jens Hansen dropper så vidt jeg ved efternavnet nogle år efter de flytter til Danmark.

Sønnen Bengt bliver gift med Augusta Lovise Ravn i Sankt Morten kirke i Randers 13/2-1887 i en alder af 25 år. Han er født i Sverige 26/9-1861.

Jeg finder en indfødsretstildeling fra 1898 til en Bengt Hansen bosiddende i Randers Amt, født i Malmöhus Län 1861 og flyttet til Danmark i 1862.

Men herfra kan jeg ikke komme videre med forældrene Jens og Cicilie.

Pft

Nikolaj

[vedhæfting slettet af admin]

Eva Morfiadakis


Hej!
Mannen som får infödsrätt 1898 finns i Falslev sogn 1901 (opslag 152). Han är född 24/9 1860 i Barsebäck inte Stora Hammar. Det är långt mellan Stora Hammar och Barsebäck. Han är gift med Augusta Lovise Marie f. 21/2 1866.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Eva M

Nikolaj Ravn Hansen

Hej Eva

Du har ret. Den Bengt Hansen du finder i Falslev 1901 er min tipoldefar. Ifølge dette er han født i Barsebäck 24/9-1860.

Jeg finder ingen match på hverken ham eller forældrene via www.ddss.nu??

/Nikolaj

Eva Morfiadakis

Barsebäck finns inte med i ddss. Säkert kommer någon med tillgång till de svenska kyrkböckerna att ge dig svaret.

Eva M
Eva M

Inge-Lise Trampedach

Her dåb på Bengt 1861 i Stora Hammar, der var ingen af det navn i Barsebäck, hverken i 1860 eller 1861. Kan det være Ham du søger???

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

Her er et Husforhör 1861-65, som du kan se på 2.del,flytter de til Danmark i 1862. 

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Eva Morfiadakis


Som jag ser det är Jöns Hansen/Hansson inte fadern? Modern är född i Kävlinge som faktiskt inte ligger så långt från Barsebäck.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Bengt Hansens konfirmation finns i Randers Sct Morten 1870-1881 opslag 64. Modern är ogifta Sissa Svensdotter. Födelsedatum 26/9 1861. 1875 fanns familjen i Randers

Kan Sissa och Jens ha gift sig i Danmark? I hfl sidan som Inge-Lise bifogade kan man se att en attest har utfärdats 1888? för (en sogn i Danmark?). Tyvärr kan jag inte läsa namnet.

Eva M
Eva M

Nikolaj Ravn Hansen

Beklager at jeg ikke har fulgt op på denne før nu.

Hvis jeg forstår ret er der ikke angivet en fader ved Bengts fødsel i 1861? Jeg er ret sikker på at Stora Hammar er det korrekte fødested og at FT-1901 for Falslev er forkert med hensyn til angivelsen af Barsebäck som fødested.

Husforhøret er lidt svært at tyde. Hvem fremgår som værende medlem af husstanden? Er der en storebror (Lars?)

Næste trin er et besøg på Rigsarkivet hvor jeg skal kigge nærmere på indfødsretstildelingen fra 1898.

Det pudsige er at Bengt bærer efternavnet Hansen allerede ved konfirmationen i 1875.


Eva Morfiadakis

Jag tittade på husförhöret. Jag tycker det står Sissa Madsdotter. I födelseboken står det Sissa Svensdotter.

Kan det vara rätt familj i husf.längden?

Eva M
Eva M

Inge-Lise Trampedach

Der står Sissa Svensdotter i husfh.
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Eva Morfiadakis

#12
Förlåt mig Inge-Lise, jag tittade på familjen som finns under. Hon heter Matsdotter.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Jag tror inte drängen Anders Henriksson hör samman med Sissa Svensdotter. Hon står som inhyses piga.

Eva M
Eva M

Nikolaj Ravn Hansen

Jeg har nu helt styr på Sissa Svensson og sønnen Bengt. Jeg har oprettet en ny tråd omkring faderen Jens Hansen (Jöns Hansson)

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=53936.0