Sverige ca. 1833 - Falkenberg Amt eller Hallands Lehn - Niels Johan Olson

Startet af Christian Grøndberg, 07 Maj 2012 - 10:10

Forrige emne - Næste emne

Christian Grøndberg

Goddag til andre slægtsforskere,

I en gren af mit træ er jeg kommet til min 2xtip-oldefar, Niels Johan Olson, som stammer fra Sverige. (Niels|Nils Johan|Johann Olson|Olsson|Ohlson|Ohlsson|Olsen|Olesen|Oleson|Olesson)

I de kilder jeg indtil nu har arbejdet med, er han enten nævnt som født i Sverige (og intet andet), eller også er fødestedet slet ikke angivet - bortset fra to steder, hvor der er lidt mere at gå efter:

1)  I folketællingen 1870 fra Lønne Sogn i Ribe Amt (opslag 8, nr. 23) betegnes fødestedet som Steninge Sogn, Falkenberg Amt i Sverig.

2)  Ved hans død i 1880 i Børsmose, Aal Sogn i Ribe Amt (opslag 132, nr. 5) betegnes fødestedet som Stensjö i Hallands Lehn i Sverig, og fødselsdagen angives til den 12. december 1833.


Næste skridt er vel at efterprøve den sidstnævte dato i kirkebogen hvor Stensjö indgår?

Jeg ved meget lidt om den administrative inddeling i sogne, amter og Len i Sverige, men mon ikke at Stensjö ligger i Steninge Sogn, Falkenberg?

DIS-wiki'en linker til en del hjemmesider (link:DIS-wiki:Sverige). Hvilken database er bedst at søge i efter fødsels-/dåbs-registreringer? Jeg har forsøgt mig med at søge efter ham i flere af de gratis søgedatabaser uden held.

Med venlig hilsen
Christian

Lis Petersen

Hej Christian!

Hvis du melder dig ind i DIS-Danmark (Kr. 200.-/år) kan du bl.a. få adgang til denne service:

Opslag internationalt:
Denne forumgruppe er kun for medlemmer af DIS-Danmark. Her kan du få hjælp til opslag i DIS-Danmark-betalte databaser.

Her sidder en dame som har adgang til alle relevante databaser i bl.a. Sverige.

Derudover følger en masse andre medlemsfordele!

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Lene Nordstrøm


Hej

Jeg slog datoen op i kirkebogen for Steninge, og der födtes rigtigt nok

Nils Johan, födt 12. december 1833, döpt 15. december, foräldrer Olof Persson og Anna Esbjörnsdoter, Ekelund

Moderens alder 42 år. Faddrar er Jens Johansson i Agersvik, Per Andersson fr. Eftra, Christina Esbjörnsdotter Do., Johanna Johansdoter Agersvik.

I kirkebogen er der med anden skrift senere? overstreget Nils og skrevet Swen ovenfor.


Mvh

Lene Nordström
Blekinge
Med venlig hilsen
Lene Nordström
Blekinge

Christian Grøndberg

Hej Lene

Tak for opslaget. Det lyder sjovt, at Nils Johan er ændret til Swen Johan, hvis det er den rigtige mand. Er der nævnt Stensjö?

Nå, men det betyder vel, at jeg skal have fat i enten en konfirmation for Nils Johan eller nogle folketællinger eller lignende med familien (hvis disse findes i Sverige)...


Hej Lis

Det vil jeg da overveje.



Med venlig hilsen
Christian

Lene Nordstrøm


Hej

Nej, der står ikke Stensjö.

Har lige fundet husforhörslängden for Steninge år 1833, og der bor familien på et torp Ekelund.

Olaf Pehrsson födt 29. januar 1795

Hustru Anna Esbjörnsdotter födt 1792

Sön Anders födt Maj 1821

Sön Pehr födt 1823

datter Johanne födt 4. januar 1825

datter Bengta födt 1929

datter Anna Christina födt 1831

sön Swen Johan födt 1833


Skal pröve at kigge på lidt senere längder også  :)


Mvh Lene




Med venlig hilsen
Lene Nordström
Blekinge

Lene Nordstrøm


En rettelse til forrige:

Jeg läste forkert, Datter Johanne skal väre do. (altså sön) Johannes!

I husforhörslängd for 1837 for Steninge socken:

Torp Ekelund

Oluf Pehrsson födt 29. januar 1829 - senere tilföjet Död 1839

Hustru (senere Enken) Anna Esbjörnsdotter födt 1792

Sön Anders födt 7. maj 1821 - tilföjet flyttet til Skåne 1838
Sön Pehr födt 4. januar 1823 - tilföjet flyttet til Stoinge 1838
Sön Johannes födt 4. januar 1825
Sön Nils Johan födt 12. december 1833 (her er Swen blevet streget over!!)
Sön Swen Gustaf födt 20. december 1836
Datter Bengta födt 4. oktober 1829
Datter Anna Christina födt 11. juni 1831

Mvh Lene
Med venlig hilsen
Lene Nordström
Blekinge

Christian Grøndberg

Hej Lene

Tak for det. Sagen bliver nu mere og mere spændende. Det virker som om, at den som har foretaget rettelserne har rodet lidt rundt i hvem der er hvem.

Som jeg ser det, så kan det stadig være min 2xtip-oldefar, som du har fundet, men det kræver nok lidt flere undersøgelser fra min side.

Jeg tænker, at jeg skal have:
1) - slået nogle flere af disse såkaldte husforhörslängder op.
2) - slået broderen Swen Gustafs fødsel op den 20. december 1836.
3) - slået Nils Johans konfirmation op.
4) - eventuelt andet? Nogle forslag?

- for at få verificeret, at det er den rigtige familie.


Med venlig hilsen
Christian

Lene Nordstrøm



Jeg har sendt filer til dig privat af siderne i kirkebögerne for Steninge vedr. alle börns födsel og Oluf Pehrssons död. Han blev "krossad av en väderkvarn" i september 1839!

Han var gift to gange. Förste gang med Svenborg Börgesdatter/Boyesdatter, med hvem han havde sönnerne Anders, Pehr og Johannes. Svenborg dör i 1827. Siden bliver han gift med Anna Esbjörnsdotter (vielsen ikke fundet i Steninge), og hun er moder til resten af börnene.

Der findes to kirkeböger i Steninge 1795 - 1839 og 1832 - 1860, og Nils/Swen Johan er indfört i begge!
I kirkebogen 1795 - 1839 står han indfört som Swen Johan, og i kirkebogen 1832 - 1860 er han skrevet som Nils Johan med den senere overstregning til Swen Johan.

Som du selv vil se af husforhörslängderne, som jeg har sendt til dig, så står han skrevet som Nils Johan på alle de seneste indförsler.

Konfirmationer er desvärre ikke indfört i Steninge Kirkebog, og jeg mener heller ikke, at det er vanligt at göre det i svenske kirkeböger.

Sidste bemärkning om Nils Johan i husforhörslängden i Steninge er, at han flytter til Stoinge i 1851. Måske findes han i en anden husforhörslängd med en bemärkning om at väre flyttet til Danmark. Hvornår finder du ham förste gang i Danmark ?



Med venlig hilsen
Lene Nordström
Blekinge

Christian Grøndberg

#8
Hej Lene

Jeg er meget taknemmelig for alt dette.

Jeg finder byen Slöinge lidt nordøst for Steninge og sydøst for Falkenberg. Jeg ved dog ikke hvilket sogn, Slöinge hører under.

Med hensyn til dit spørgsmål, så støder jeg første gang på Nils Johan ved hans 1. vielse i Henne Sogn i Ribe Amt i maj 1867. Her står han som arbejdsmand i Nustrup (dvs. nede i nærheden af Haderslev - og var dette forresten ikke blevet tysk i 1864?).

Så jeg er ikke sikker på, hvornår han flyttede til Danmark, men han er her i hvert fald i 1867.

Med venlig hilsen
Christian

Christian Grøndberg

Citat fra: Lene Nordstrøm Dato 07 Maj 2012 - 14:22...Oluf Pehrssons död. Han blev "krossad av en väderkvarn" i september 1839!

Knust af en vindmølle ligefrem? Det er ikke hver dag man støder på en sådan dødsårsag. Og kun 44 år gammel. Sønnen, Nils Johan, døde som 46-årig, men her er dødsårsagen ikke angivet.

Med venlig hilsen
Christian

Lene Nordstrøm

Citat fra: Lene Nordstrøm Dato 07 Maj 2012 - 12:26

En rettelse til forrige:

Jeg läste forkert, Datter Johanne skal väre do. (altså sön) Johannes!

I husforhörslängd for 1837 for Steninge socken:

Torp Ekelund

Oluf Pehrsson födt 29. januar 1795 - senere tilföjet Död 1839

Hustru (senere Enken) Anna Esbjörnsdotter födt 1792

Sön Anders födt 7. maj 1821 - tilföjet flyttet til Skåne 1838
Sön Pehr födt 4. januar 1823 - tilföjet flyttet til Stoinge 1838
Sön Johannes födt 4. januar 1825
Sön Nils Johan födt 12. december 1833 (her er Swen blevet streget over!!)
Sön Swen Gustaf födt 20. december 1836
Datter Bengta födt 4. oktober 1829
Datter Anna Christina födt 11. juni 1831

Mvh Lene

Med venlig hilsen
Lene Nordström
Blekinge

Eva Morfiadakis

Eva M

Lene Nordstrøm


Hej´

Nils Johan Olson's mor Anna Esbjörnsdotter er död på Ekelund i Steninge Församling den 1. februar 1862.

"1. februar 1862 Fattighjonet Anna Esbjörnsdotter fr. Ekelund - ålder vid döden 69 år, 6 månad, 2 dag. Enka."

Selv om det ikke stemmer helt med antal dage, så må det väre hende, som er födt 6 juli 1792 i Eftra, som datter af Esbjörn Jönsson og Christina Pehrsdotter. Både broderen Abraham Esbjörnsen og sösteren Christina Esbjörnsdotter ses som faddere til Nils Johan og flere af hans söskendes dåb.

Vedhäftet udsnit af kirkebogen med indförslen af Anna Esbjörnsdotters död.

Mvh

Lene

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Lene Nordström
Blekinge

Christian Grøndberg

Hej Lene

Mange tak for det.

Det er ikke sikkert at datoen(*) passer i forhold til den korrekte fødselsdato i Eftra (jeg har ikke set efter i Eftra), men datoen(*) passer med datoangivelsen i det förhör, du sendte mig.

(*)  datoen beregnet ud fra aldersangivelsen ved død: 29. juli 1792.


Med venlig hilsen
Christian

Åsa Andersson

Hej Christian!


Nils Johan Olsson född 12/12 1833 flyttar inte till Slöinge som det står i husförhöret. I Utflyttning  står det att han flyttar till Eftra.

I Inflyttning Eftra står det att han kommer från Harplinge och flyttar till Stensjö (som ligger i  Eftra).

Från Stensjö flyttar han till Ugglarp 2 (som ligger i Eftra). Han flyttar från Ugglarp 1854. Till Oviss ort, läser jag det som. Så, så mycket mer fick du inte veta, mer än att Stensjö ligger i  Eftra.

Det finns en flyttattest (Nr 32)  på Nils Johan i Eftra 
Genline 1787.17.78700,  [Halland]  Eftra,  :, Inflyttning, 1830 - 1851, 0/0,  Bild 787 av 813

Hälsningar Åsa

Christian Grøndberg

Hej Åsa

Mange tak for dette. Ja, jeg lærte nu blandt andet, at Stensjö ligger i Eftra.

Så kirkebogen ved Nils' død i Danmark angiver korrekt fødselsdato, men forkert fødselssted (Stensjö). Men at Stensjö skrives her (i kirkebogen ved død) må kirkebogsskriveren have fra en eller anden kilde. Måske er kilden den efterladte hustru, eller også kan Stensjö være der, hvorfra Nils rejste fra Sverige til Danmark. Det er på nuværende tidspunkt ikke til at opklare.

Med hensyn til angivelsen af Harplinge, så kan det være fordi, at det var den nærmeste større by fra Steninge eller Ekelund.

Iøvrigt fandt Lene jo ud af, at familien til Nils' moder Anna formentlig kommer fra Eftra (Eftra sogn? eller Eftra by?), og i dette lys giver det jo god mening, at Nils rejser hertil.

Med venlig hilsen
Christian

Christian Grøndberg

Citat fra: Åsa Andersson Dato 08 Maj 2012 - 20:13Det finns en flyttattest (Nr 32)  på Nils Johan i Eftra 
Genline 1787.17.78700,  [Halland]  Eftra,  :, Inflyttning, 1830 - 1851, 0/0,  Bild 787 av 813
Lene kunne ikke finde denne, Åsa. Men i skal have tak begge to.

---

Note: Eftra lå i Slöinge pastorat på den tid.

---

Nu er Nils Johans moders fødsel på plads; Lene sendte mig en kopi af kirkebogen fra Eftra, hvor Anna Esbjönsdotter fødes den 6. juli 1792.

Det vil sige, at husforhørets datoangivelse i Steninge var nogle dage forkert (29. juli 1792).

---

Der er 3 spørgsmål som stadig nager:

1) Hvor er Nils Johans fader, Olof Pehrsson, født? Måske den 29. januar 1795?

2) Hvor er forældrene, Olof og Anna, gift? Olofs forrige kone dør i 1827, så de må formentlig være gift mellem 1827 og 1829, hvor første barn kommer til verden.

3) Hvorfra og hvornår er Nils Johan rejst til Danmark? Vi ser ham senest i Ugglarp i 1854, og jeg finder ham først i Danmark i 1867.


Med venlig hilsen
Christian

Eva Morfiadakis

 
Datum 1829-07-26  Datum avser 
Nuv kommun Halmstad Härad Halmstad
Ospec ort  Källa Steninge C:3

Brudgummen
Förnamn Olof Titel torp
Efternamn Pärsson Civilstånd änkling
Ort Ekelund Ålder/födelseår 

Bruden
Förnamn Anna Titel Pigan
Efternamn Esbiörsdoter Civilstånd 
Ort  Ålder/födelseår 


Kan detta vara vigseln?

Eva M
Eva M

Lene Nordstrøm



Olof Pehrsson er födt 29. januar 1795 i Slättåkra Församling.

Sön af Per Andersson og Bengta Olsdotter.

Jeg sender dig filen  :)

Mvh Lene
Med venlig hilsen
Lene Nordström
Blekinge

Christian Grøndberg

Hold da op, det var hurtigt. Fantastisk Eva og Lene.

Så kan vi allerede gøre sådan:


Der er 3 1 spørgsmål som stadig nager:

1) Hvor er Nils Johans fader, Olof Pehrsson, født? Måske den 29. januar 1795?

2) Hvor er forældrene, Olof og Anna, gift? Olofs forrige kone dør i 1827, så de må formentlig være gift mellem 1827 og 1829, hvor første barn kommer til verden.

3) Hvorfra og hvornår er Nils Johan rejst til Danmark? Vi ser ham senest i Ugglarp i 1854, og jeg finder ham først i Danmark i 1867.


Med venlig hilsen
Christian

Christian Grøndberg

Citat fra: Åsa Andersson Dato 08 Maj 2012 - 20:13
...Nils Johan Olsson född 12/12 1833 flyttar inte till Slöinge som det står i husförhöret. I Utflyttning  står det att han flyttar till Eftra.

I Inflyttning Eftra står det att han kommer från Harplinge och flyttar till Stensjö (som ligger i  Eftra).

Från Stensjö flyttar han till Ugglarp 2 (som ligger i Eftra). Han flyttar från Ugglarp 1854. Till Oviss ort, läser jag det som...

Da flytningen fra Ugglarp i 1854 er til en ukendt destination, og grundet at jeg i øjeblikket ikke har adgang til de svenske kilder, så kan jeg ikke i denne omgang gennempløje de omkringliggende sogne efter Nils Johan.

Derfor vil jeg midlertidigt sætte min jagt efter svar på spørgsmål 3) på pause - i hvert fald fra den svenske side af historien.


Og jeg skal igen takke for bidragene i denne tråd. Tak til Lene, Eva, Åsa og Lis. Det har været en fornøjelse at kunne få al den hjælp, jeg havde brug for.

Med venlig hilsen
Christian