Er det muligt at søge i lægsruller online

Startet af Jan Ulvskov, 07 Maj 2012 - 09:08

Forrige emne - Næste emne

Jan Ulvskov

Hej

Findes lægsruller on line eller er de kun på arkiverne.

Jan


Kirsten Kjellerup

Kunne du ikke bare svare: nej, de kan ikke læses online. Man er nødt til at gå på arkiverne. Der er jo ingen grund til at læse hele den lange smøre bare for at få at vide, at det ikke kan lade sig gøre online.

Venlig hilsen


Anne Mortensen

Hej Kirsten

Det var da et surt opstød og af hvilken grund blander du dig  ???

Det er ikke min opgave at læse linket fra Rigsarkivet, men mener det er en god service at oplyse linket så vedkommen kan få det rette svar.

Hvis du ikke har tid til at læse de mange gode links/oplysninger der er på Rigsarkivets hjemmeside - er det så den rette hobby du har  ? - man må undre sig.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Kirsten Kjellerup

Du må meget undskylde, men af og til bliver jeg lidt irriteret over at blive 'overinformeret'.

Hvorfor jeg 'blander mig'?

Jo, det her forum skulle jo gerne fungere som en hjælp til andre end lige dem, der spørger. Jeg har selv haft samme spørgsmål i tankerne, og så går jeg selvfølgelig ind og læser, hvad der skrives om det.

Ja, det er god service at gøre opmærksom på, hvor man kan finde yderligere oplysninger, og det skal jeg slet ikke kritisere, men det ville være endnu bedre service at indlede med et kort og klart svar. Så kan man læse det indføjede link, hvis/når man får brug for det.

Venlig hilsen


Anne Mortensen

Da jeg ikke kender et kort klart svar henviser jeg til det korrekte sted hvor man kan læse og blive klogere.

Jeg har ikke selv haft med lægsruller at gøre, men kan da  finde et link som giver  den oplysning der ønskes.
I stedet for at spørge her kunne man jo også selv forsøge at finde svaret - ikke ?

Efterhånden er det vist blevet nemmere at spørge på DIS i stedet for at søge svaret selv og gemme alle de gode links.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jan Ulvskov

Takker for hjælpen

Jeg vil give jer begge ret

Så vi lukke den ned her

Mvh

Jan

Kirsten Kjellerup

Kære Anne,

Nu skal det her jo slet ikke udarte til en større diskussion. Jeg beklager, hvis jeg har virket uforskammet. Jeg har faktisk selv undersøgt sagen og kender godt siden fra statens arkiver. Men derfor kunne der måske godt være en for mig ukendt viden blandt andre brugere - det ser jeg jo jævnligt i andre sammenhænge - f.eks. hvis nogen faktisk var begyndt at lægge lægdsrullerne ud på nettet. Statens Arkivers hjemmeside er ofte ret knudret formuleret, så det kan af og til være svært at overskue, hvad de egentlig vil sige.

Venlig hilsen

Leif Sommerdal

Desværre får Statens Arkiver ikke opdateret deres vejledninger i samme tempo som andet udvikler sig.
Der henvises jo bl.a. til LAK i flere af folderne.

Så jeg støtter holdningen om at give folk et klart svar - gerne med en henvisning til eksisterende dokumentation.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)