Vedr.Skifteret dato under anmærkning ved død

Startet af Mette Egelund Poulsen, 06 Maj 2012 - 17:52

Forrige emne - Næste emne

Mette Egelund Poulsen

Hej

Jeg har et spørgsmål vedr. bemærkningen under anmærkninger ved denne begravelse.

1934-1943, Hellevad sogn, Dronninglund herred, Hjørring amt
opslag 203 nr.5
Christen Christensen død 25 september 1939

I anmærkning læser jeg:

Salg skifteret 26 september 1939

Hvordan finder jeg dette dokument hvor der står hvem der arver hvad osv.?

Skal bruges til at finde deres yngste søn Julius's bopæl :-)

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Mette Egelund

Hanne Bjørn

Hej Mette
Mon ikke der står Sæby skifteret.
Skifterne ligger i Viborg, men desværre nok i Fjernarkiv. Det gør det lidt sværere og få nogen til at lave opslag. Hvis de er blevet registreret i Daisy, kan man bestille dem på forhånd til den dag, man kommer derop. Derudover er det ikke 75 år siden, så der skal også udfyldes en ansøgning.
hilsen
Hanne

Mette Egelund Poulsen

Hej Hanne

Tak for svar :)

Er det ikke noget med at hvis man er en efterkommer så er det 50 år?

Men ok, kan da godt være der står Sæby hmm.. er heller ikke så god til at tyde de gamle skrivemetoder ;D

Jeg skal alligevel til Viborg med noget andet. Så tak for tippet, jeg må se om jeg ikke kan bestille dem på forhånd på Daisy.
Kan være jeg kan arrangere en tur til Viborg mens jeg er på ferie/barsel.

Jeg vil jo også gerne besøge dig, for du havde hvis noget mere materiale om Egelund slægten på fyn?

Mvh
Mette


Hanne Bjørn

Hej Mette
Ganske rigtig du søger om at se det, der er mellem 50 og 75 år.
Jeg har kigget lidt på Daisy, men er lidt i tvivl om, hvilke arkivalier det er. Der står Sæby Købstad, men det indbefatter muligvis også herrederne.
Du er da velkommen, men undersøg lige først om jeg er hjemme, da jeg går til mange ting.
I dag har vi jo alle været spærret inde.
hilsen
Hanne

Mette Egelund Poulsen

Hej Hanne

Altså jeg fandt faktisk under Sæby skifteretssager nogle skifteprotokoller eller hvad de nu hedder som. Det var ihvertfald med Dronninglund herred, så det må næsten være dem jeg skal bruge.

Hvordan laver man den ansøgning og skal man lave den og have godkendelsen til når man skal have adgang til de bestilte dokumenter?

Helt ok jeg har også en del dage her i maj med jm besøg, fødselsforberedelse osv.:-)
Men jeg skriver lige en mail til dig på facebook når jeg har et forslag til en dag. Det kan jo bare være en lille time. Det er jo fordelen ved at du bor så tæt på mig:-)

og ja der har været midl. udgangsforbud idag:-)

Mvh
Mette

Hanne Bjørn

Hej Mette
Du skal nok også have en skiftesagsliste svarer til en dødsanmeldelse. Hvis der ikke har været meget at skifte, kan det være det ikke er ført i skifteprotokollen.
Ansøgningen skriver du deroppe.
Du skriver bare.
hilsen
Hanne