Jensine Else Marie Jensen, f. ca. 1866, Udby (rougsøe, randers)

Startet af A. B.M, 06 Maj 2012 - 14:00

Forrige emne - Næste emne

A. B.M

Hej alle,

jeg søger oplysninger om min ane Jensine Else Marie Jensen.

Hun er mor til min oldemor Juliane Marie Hansen Siegenfeldt. Det eneste jeg ved om hende, stammer fra Julianes dåb (AO: Randers, Rougsøe, Udby, 1892-1912, s. 66).
Her ser jeg, at Jensine er ugift husholderske ved Holbæksgaard husene i Udby sogn, og er 39 år gammel. Den erlagte barnefar har jeg "nogenlunde styr på", dog kan jeg ikke finde hans død.

Jeg kan ikke finde Jensine i nogen folketællinger. Jeg har fundet Juliane i FT-1906, hvor hun som 1-årig bor hos et ægtepar:
FT-1906 Randers, Rougsøe, Holbæk s. 6
1) Julius Skov, M, F 6/2 1866, gift, husfader, daglejer i agerbrug
2) Inger Marie Jensen, K, f 27/2 1855, gift, husmoder
3) Juliane Marie Hansen Siegenfeldt, K, f 19/7 1905, ugift, plejebarn.

Hun er også i FT-1911 hos samme ægtepar. Plejemors mellem og efternnavn er det samme som Jensines, så jeg har tænkt om de måske kunne være søstre, men det kan jo også være en tilfældighed.

Er der nogen der har ideer til hvordan jeg kan komme videre med Jensine?

Mange hilsner Agnethe Benedikt.



Mette R Francke

#1
Hei

Der står at Juliane sin dåp også er notert i Nørre Sned sogn ( Skandeborg ).

Skandeborg Nørre Snede 1903-1912 oppslag 66.

Mette
Mette R Francke

A. B.M

Hej Mette, ja det havde jeg faktisk godt set, jeg havde glemt at notere det. Tror du det er en oplysning jeg kan gå videre med? Hvorfor mon fødslen egentlig også er registreret i Skanderborg? VH Agnethe

Judith Olsen

Hej Agnethe

Prøv at kigge her:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,474895,480856

Du spørger, hvorfor dåben er noteret i Nørre Snede. Grunden må være, at Jensine opholdt sig i Nørre Snede på 10 måneders dagen før fødslen og dermed har Juliane fødehjemsret - d.v.s. ret til fattighjælp derfra, hvis hun får behov for det.

Barnefaderen Rasmus kommer åbenbart også fra Nørre Snede, så Jensine har måske været husholderske hos ham efter konens død - se ovenstående tråd.

Du kunne jo prøve at kontakte Carsten Grøndal - måske virker hans mailadresse stadig - og måske har han fundet nyt  ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

A. B.M

Hej Judith, tusind tak for de oplysninger, jeg vidste ikke noget om den hjemfødselsret, så tak for det! Du skriver at Rasmus også er fra Nørre Snede - hvor ser du det?

Jeg er desværre stadig ikke kommet nærmere hvem Jensine er... Øv!

Mange hilsner Agnethe

Judith Olsen

Hej Agnethe

I den gamle tråd står der, at Rasmus fik 4 børn inden hustruen døde i 1903 - og der henvises til kirkebogen for Nørre Snede.

Iøvrigt er Rasmus stadig i Udby i 1906, se den håndskrevne folketælling (fik ikke lige noteret opslagsnummeret, da jeg søgte i week-enden).
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk