Jag traenger hjälp!

Startet af Mikael Elofsson, 05 Maj 2012 - 17:46

Forrige emne - Næste emne

Mikael Elofsson

Är det någon som kan hjälpa mig att tyda dessa anteckningar från en kyrkobok i Vesterö Sogn 1847 (C076/B/026/K01-21-A).

/Mikael

[vedhæfting slettet af admin]

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Mikael.

Jeg læser:

7 Juni

Edvard Zeuten
Vaccineret 16 August
1854 af Krebs

i
Kirken
13 Juni

Moderen
Anne Johnsdatter
Barnefader Da....
Timm paa Læsøe

Mdf: John Nicolaisen o Lars Vilsen
Jens Jørgen Jensen.
Qvf: Margrethe Nielsdatter og Else Johns-
Datter

177 – 833

uægte
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Mikael Elofsson

Tack Jens!

Ja, barnafaderns namn är inte lätt att läsa! Vad betyder "Timm"?

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Mikael.

Timm må være hans efternavn (det har ingen bestemt betydning, det er hverken en erhvervsbetegnelse eller en stedsbetegnelse)
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Jeg synes der står
"Doctor Timm"

Se Nygaards sedler:

Julius Wigant Timm Dist.læge Læsø 1843

mvh

jørgen
mvh
Jørgen

Mikael Elofsson

Tack Jörgen!

Det verkar ju troligare att det är doktorn som heter Timm än att fadern har det namnet. Fadern borde ju ha hetat Zeuthen.

Anne Mortensen

Der skulle vel ikke stå Doktor eller lign. ?


Hjørring, Læsø, Byrum, Byrum, en lægebolig, 7, FT-1845, A2773
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Julius Wegant Tim 37  gift  Dogterisk læge Kiøbenhavn
Johanne Hansen 28  gift  hans kone Flensborg
Fanny Mariane Tim 2  ugift  deres barn Veile
Ane Johnsdatter 18  ugift  tjenestetyende Læsø
Ane Magrethe 28  ugift  tjenestetyende Læsø

-------------------

Mon ikke det er moderen Ane Johnsdatter er tjensteydende i huset ?
---------------------

Jo den er god nok - se

1850-1875
opslag 82
konf.
Dogtor Timm er faderen
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Jeg mener nu stadigvæk, at barnefaderen er "Doctor Timm paa Læsøe"

Jeg kan ikke læse det anderledes.

mvh

jørgen
mvh
Jørgen

Mikael Elofsson

#8
Oj! Det här blir bara mer och mer komplicerat, men väldigt spännande.

Jag förstår inte riktigt varför Edvard fick efternamnet Zeuthen om fadern hette Timm och modern hette Johnsdatter?

Jag ska se om jag hittar mer infomation om Edvard i registret över konfirmerade i Vesterö Sogn.

Jag måste också se om jag hittar fler med namnet "Zeuthen" på Laesö.

Jag vill verkligen tacka er som svarat. Jag är helt och hållet nybörjare på släktforskning och utan alla hjälpsamma danskar hade jag inte kommit någon vart!

Mikael Elofsson

Nu hittade jag mer information om Edvard på http://www.gluud.fr/getperson.php?personID=I1960&tree=Gluud

Där står bland annat:
FT-1850: Hjørring, Læsø, Vesterø, , Vesterø, Læsø, 35 et huus, A2772
John Nicolaisen 53 Gift huusfader, postfører, færgemand. Vesterø
Ane Catrine Madsdatter 44 Gift hans kone Vesterø
Ane Johnsdatter 25 Ugift huusfaders datter Vesterø
> Edvart Jerting 3 Ugift hendes søn Vesterø
Else Jerting 16 Ugift huusmoders datter Vesterø


Om jag förstår det rätt så bodde Ane Johnsdatter 1850 hos sin far och mor med sin son Edvart (Edvard). Men hade Edvard efternamnet "Jerting"? Det hela blir bara mer och mer komplicerat... Edvard hade ju namnet "Zeuthen" enligt kyrkoboken över födda barn!

John Hauerberg

Hej

Ved Ane Johnsdatters dåb (1814-1836 Vesterø opslag 67) bliver hun døbt "Anne Johnsdatter Zeuthen".

Hendes faders navn er nævnt som John Nicolaj Zeuthen.

Hjørring, Læsø, Vesterø, Vesterø Sogn, et Huus, 138, FT-1860, C7184
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
John Nicolai Lefting [ Zeuthen] 63  Gift Huusfader, Fisker  Vesterø Sogn
Ane Kathrine Madsdatter 57  Gift Hans Kone  Vesterø Sogn
Edvard Lefting [ Zeuthen] 13  Ugift Pleiesøn  Vesterø Sogn

Vh
John

Mikael Elofsson

Ett stort tack för din hjälp John! Nu förstår jag varifrån namnet Zeuthen kommer.

Mikael Elofsson

Nu har jag hittat doktor Timms födelsenotis. Kan ni hjälpa mig tyda texten? Han är född 20 april 1809 i S:t Petri, Köpenhamn.

[vedhæfting slettet af admin]

John Hauerberg

Hej

Som jeg læser det.

den 20te April von dhr: P: Paisen getauft
Julius Wigant geb: d: 1 te Nov: 1808
Vater hr: Georg Fridrich Timm, Kleinschmidmeister.
Mutter: Mad: Birgitte Wigantine geb: Hansen. (Gev: Sind die Eltern.)

Vh
John

Mikael Elofsson

Aha! Han döptes alltså den 20 april 1809 och föddes redan 1808! Var det vanligt med tysk text i danska kyrkböcker på den här tiden?

John Hauerberg

Hej

Kikrebøgerne på den tid var normalt på dansk, men Skt. Petri Kirken har været hjemsted for en tysksproget menighed i århundreder.

Vh
John


Anne Mortensen

#17
kbhv, København (Staden), Klædebo Kvarter, Klædebo Kvarter, Matr. 157, 662, FT-1801, A5033
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Georg Friderich Thimm 54  Gift Huusbond Hofkleinsmed  
Birgitte Wigantine Hansen 24  Gift hans Kone  

Christian Neukrans 52  Ugift Tienestefolk Kleinsm.Sv.  
Christian Kofke 24  Ugift Tienestefolk Kleinsm.Sv.  
Johan Friderich Gitchs 20  Ugift Tienestefolk Kleinsm.Sv.  
Johan Gronvald 22  Ugift Tienestefolk Kleinsm.Sv.  
Johannes Brodersen 21  Ugift Tienestefolk Kleinsm.Sv.  
Hans Sørensen 22  Ugift Tienestefolk Læredreng  
Christian Jørgensen 20  Ugift Tienestefolk Læredreng  
Christian Friderich Jessen 16  Ugift Tienestefolk Læredreng  
Johan Schibel 13  Ugift Tienestefolk Læredreng  
Sophie Magdalene Olsdatter 24  Ugift Tienestefolk Tj.Pige  
Gertrud Cathrine Olsdatter 19  Ugift Tienestefolk Tj.Pige  
Jørgen Friderich Mathiasen 66  Ugift hans Morbroder Kleinsm.Mester  
Henriette Marie Becken 52  Ugift Logerende Pension

------------------------


kbhv, København (Staden), Klædebo Kvarter, Skidenstræde, No. 157 -, 634, FT-1787, B5764
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Georg Fried. Timm 40  Gift Hosbonde Smed 
Ulrica Eleonora 35  Gift Hans Kone   
Rudolf Risler 24  Ugift  Svend 
Tobias Larssen 28  Ugift  Svend 
Christoffer Møhn 29  Ugift  Svend 
Mads Nievd 19  Ugift  Dreng 
Ole Adsersen 18  Ugift  Dreng 
Bendt Byck 20  Ugift  Dreng 
Birte P. Lind 21  Ugift  Tienestepige
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

GEORG FRIDRICH THIMM Pedigree
  Male   Family
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
Marriages:
  Spouse:  BIRGITTE WIGANTINE HANSEN  Family
  Marriage:  01 JAN 1801   Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Mikael Elofsson

Tack John och Anne! Tack vare sådana som ni så är det ju inga problem alls att släktforska!

Jag antar att Georg Friderich Thimm var av tyskt ursprung. Jag får söka vidare.

Jakob Ramlau

Doktor Timm´s Rolle som Barnefader paa Læsø er lidt paafaldende. Hvis man graver lidt mere ser man jo klart at han er gift og at hans Tyende maa have lokket ham eller omvendt. Ser man lidt mere paa Lægerne i Sæby viser det sig at Timm træder til som Læge i Sæby i 1847, vistnok samme Dag som hans uægte Søn døbes i Vesterø Kirke. Nogle Aar senere dør hans Kone og han gifter sig med Bentine Deborah Ramlau, Datter af Farver Ramlau i Sæby. Han er iøvrigt min Tip-3-Oldefaders ældste Søn. De faar ogsaa Børn -- en Datter forelsker sig hovedkuls med en Svensk Frivillig i 1864 og emigrerer med ham til USA.
Edvard Zeuthen gaar det iøvrigt godt -- han bliver Realskolebestyrer og gør sig heldigt bemærket med Løsning af matematiske Problemstillinger, der rækker godt ud over min Horisont. Og ved siden af det faar han Tid til at faa 11 Børn.
Men præcist hvordan John Nicolai/Nicolaisen faaar Zeuthen-Navnet og hvordan Jerting/Lefting kommer ind i Billedet er lidt vanskeligt.
Og saa til Hofkleinsmedemesteren. Han efterlod sig en betydelig Møntsamling og har sikkert gjort sig heldigt bemærket i sit Fag. Jeg erindrer vagt at en uindskrænket Googling med Timm bringer en tidligere Maler ved Hoffet ind i Billedet ??.
Timm-Filen er lidt langt væk, men hvis du fortæller i hvilken Retning din Interesse gaar skal jeg prøve at se efter.

Jakob Ramlau

Romancen med den unge Frivillige er ikke helt korrekt: hans Udkaarne var Fanny Timm, en Datter fra Timm´s første Ægteskab. Og han hed Wilhelm Wendel.

Jakob Ramlau

Og saa Dr. Timm´s Funktionstid. Ifølge Kristian Carøe´s Værk om Læger træder han til som Læge paa Læsø 24nde December 1843 og tiltræder sin nye Post i Sæby 5te Juni 1847.Det kan være et mistænkeligt Tilfælde -- men det er altsaa just 2 Dage før hans uægte Barn bliver født paa Læsø. Han er saa Distriktslæge indtil 27nde December 1870 og han dør 15nde September 1896.
Hans første Kone dør 23nde Juli 1849 og han gifter sig med Bentine Deborah Ramlau 27nde September 1850.

Jakob Ramlau

Ane Johnsdatters Skæbne er heldigvis nogenlunde opmuntrende. Det forbliver uklart om hun lokkede den dogterlige Læge ud i Tørvehuset eller omvendt. FT-1850 gør det nok klart at hendes Forældre er Plejeforældre. Men  30te September 1853 bliver hun gift med Niels Peter Pedersen Friis som er Sømand, Jordbruger og tilsidst Købmand i Vesterø. Og Redningsformand. Saa for éen gangs Skyld gaar det godt for en enlig Mor.

Mikael E

Citat fra: Jakob Ramlau Dato 03 Sep 2012 - 12:24
Doktor Timm´s Rolle som Barnefader paa Læsø er lidt paafaldende. Hvis man graver lidt mere ser man jo klart at han er gift og at hans Tyende maa have lokket ham eller omvendt. Ser man lidt mere paa Lægerne i Sæby viser det sig at Timm træder til som Læge i Sæby i 1847, vistnok samme Dag som hans uægte Søn døbes i Vesterø Kirke. Nogle Aar senere dør hans Kone og han gifter sig med Bentine Deborah Ramlau, Datter af Farver Ramlau i Sæby. Han er iøvrigt min Tip-3-Oldefaders ældste Søn. De faar ogsaa Børn -- en Datter forelsker sig hovedkuls med en Svensk Frivillig i 1864 og emigrerer med ham til USA.
Edvard Zeuthen gaar det iøvrigt godt -- han bliver Realskolebestyrer og gør sig heldigt bemærket med Løsning af matematiske Problemstillinger, der rækker godt ud over min Horisont. Og ved siden af det faar han Tid til at faa 11 Børn.
Men præcist hvordan John Nicolai/Nicolaisen faaar Zeuthen-Navnet og hvordan Jerting/Lefting kommer ind i Billedet er lidt vanskeligt.
Og saa til Hofkleinsmedemesteren. Han efterlod sig en betydelig Møntsamling og har sikkert gjort sig heldigt bemærket i sit Fag. Jeg erindrer vagt at en uindskrænket Googling med Timm bringer en tidligere Maler ved Hoffet ind i Billedet ??.
Timm-Filen er lidt langt væk, men hvis du fortæller i hvilken Retning din Interesse gaar skal jeg prøve at se efter.

Hej Jakob!

Jag vet inte om du fortfarande är aktiv på detta forum, men jag chansar!

Jag ser att jag aldrig tackade dig för alla upplysningar 2012 :( och jag vill därför göra det nu.

Jag förlorade intresset för att forska vidare eftersom jag aldrig hittade några riktiga bevis för att min farfar tillhörde Zeuthen- släkten. Han var aldrig gift med min farmor och deras relation var nog inte så lång. Nu har jag gjort ett par DNA-test och jag är 99% säker på att jag tillhör Zeuthensläkten och att dr Julius Wigant Timm var min farfars farfars far.

Tack ännu en gång Jakob och ni andra för alla intressanta upplysningar!

Mikael Elofsson

Lone Zeuthen

Citat fra: Mikael E Dato 12 Aug 2021 - 13:40
Citat fra: Jakob Ramlau Dato 03 Sep 2012 - 12:24Doktor Timm´s Rolle som Barnefader paa Læsø er lidt paafaldende. Hvis man graver lidt mere ser man jo klart at han er gift og at hans Tyende maa have lokket ham eller omvendt. Ser man lidt mere paa Lægerne i Sæby viser det sig at Timm træder til som Læge i Sæby i 1847, vistnok samme Dag som hans uægte Søn døbes i Vesterø Kirke. Nogle Aar senere dør hans Kone og han gifter sig med Bentine Deborah Ramlau, Datter af Farver Ramlau i Sæby. Han er iøvrigt min Tip-3-Oldefaders ældste Søn. De faar ogsaa Børn -- en Datter forelsker sig hovedkuls med en Svensk Frivillig i 1864 og emigrerer med ham til USA.
Edvard Zeuthen gaar det iøvrigt godt -- han bliver Realskolebestyrer og gør sig heldigt bemærket med Løsning af matematiske Problemstillinger, der rækker godt ud over min Horisont. Og ved siden af det faar han Tid til at faa 11 Børn.
Men præcist hvordan John Nicolai/Nicolaisen faaar Zeuthen-Navnet og hvordan Jerting/Lefting kommer ind i Billedet er lidt vanskeligt.
Og saa til Hofkleinsmedemesteren. Han efterlod sig en betydelig Møntsamling og har sikkert gjort sig heldigt bemærket i sit Fag. Jeg erindrer vagt at en uindskrænket Googling med Timm bringer en tidligere Maler ved Hoffet ind i Billedet ??.
Timm-Filen er lidt langt væk, men hvis du fortæller i hvilken Retning din Interesse gaar skal jeg prøve at se efter.

Hej Jakob!

Jag vet inte om du fortfarande är aktiv på detta forum, men jag chansar!

Jag ser att jag aldrig tackade dig för alla upplysningar 2012 :( och jag vill därför göra det nu.

Jag förlorade intresset för att forska vidare eftersom jag aldrig hittade några riktiga bevis för att min farfar tillhörde Zeuthen- släkten. Han var aldrig gift med min farmor och deras relation var nog inte så lång. Nu har jag gjort ett par DNA-test och jag är 99% säker på att jag tillhör Zeuthensläkten och att dr Julius Wigant Timm var min farfars farfars far.

Tack ännu en gång Jakob och ni andra för alla intressanta upplysningar!

Mikael Elofsson


Mikael E

Hej Lone!

Jag ser att du har citerat mitt senaste inlägg, men du har inte skrivit något?

Ditt efternamn gör mig riktigt nyfiken (nysgerrig). Hör gärna av dig till mig.

Mikael

Lone Zeuthen

Hej Michael
Jeg er ikke så god til dette medie, men kontakt mig gerne for yderligere info.
lonezeuthen@gmail.com

Min tipoldefar var Julius Wigant Timm og min oldefar Edvard Zeuthen

Lone Zeuthen

Hej igen Mikael og ikke Michael!
Vil meget gerne bistå med yderligere info.

Lone Zeuthen

Citat fra: Jakob Ramlau Dato 03 Sep 2012 - 16:29Og saa Dr. Timm´s Funktionstid. Ifølge Kristian Carøe´s Værk om Læger træder han til som Læge paa Læsø 24nde December 1843 og tiltræder sin nye Post i Sæby 5te Juni 1847.Det kan være et mistænkeligt Tilfælde -- men det er altsaa just 2 Dage før hans uægte Barn bliver født paa Læsø. Han er saa Distriktslæge indtil 27nde December 1870 og han dør 15nde September 1896.
Hans første Kone dør 23nde Juli 1849 og han gifter sig med Bentine Deborah Ramlau 27nde September 1850.