skifteprotokoll/bouppteckning

Startet af sara petersson, 05 Maj 2012 - 16:23

Forrige emne - Næste emne

sara petersson

Hej
Vet inte om denna frågan är på rätt ställe,men försöker.
En kvinna Marie kirstine Pedersen F.1876 Svenstrup,Åker till Sverige 15 september 1914 med sin familj.Hon dör i Raus,Sverige 11 december 1915,på Helsingborgs lassarett.
Jag har letat efter hennes bouppteckning i Sverige,utan resultat.
Hon var vid sin död Dansk undersåte,kan bouppteckningen vara gjord i Danmark?Hur lång tid efter döden gjordes bouppteckningen?Kan hon ha varit så fattig,att ingen bouppteckning gjordes,trots att hon hade många barn?Tacksam för lite nya ideer.
Hälsningar
SARA PETERSSON

Eva Morfiadakis


Jag tror att om hon var skriven i Sverige skulle bouppteckning göras i Sverige. Hade hon ingen egendom gjordes bara en dödsboanmälan, dvs då står det bara att boet saknas tillgångar, inga arvingar nämns. Nu vet inte riktig om denna gjordes i Luggude häradsrätt. Hade det var in en stad hade anmälan gjorts till magistraten/rådhusrätten där. Jag vet inte om den kan ha gjorts i Helsingborg.

Eva M
Eva M

sara petersson

Tack Eva
Jag äntrar Landsarkivet i Lund en gång till,jag har hittat nämnda Marie kirstines död,i tre dödböcker:Lunds Lasaretts,Raus,och helsingborgs stads,kollade bara Raus sist,eftersom det var där hon bodde då hon dog,men hon är av någon anledning begravd i Helsingborg,så jag ska kolla efter bouppteckningen där.
SARA :)

Eva Morfiadakis

Sara,
Se på din andra tråd. En släkting till Marie Kirstine har skrivit.

Eva M
Eva M

sara petersson

 :D :D :DTack Eva för att du uppmärksammade detta svar,nu har jag skrivit till denna släkting.
Tack
SARA