Danske kommunister i Rusland før under og efter Revolutionen

Startet af Anette Nielsen, 03 Maj 2012 - 19:39

Forrige emne - Næste emne

Anette Nielsen

Da Oda Elisabeth Kirstine Nielsen bliver  født  Kbh Sct Stefan  30 dec 1901 bliver hun ikke døbt , men navngivet.Hun bliver først døbt da hun er 14 år iJohanneskirken , sikkert samtidigt med hun opholder sig på et børnehjem i en periode , og der skal konfirmeres.Hendes konfirmation kan jeg dog ikke finde ,kun hendes"voksen"dåb Hendes forældre er Olga Juliane Sofie Madsen og Valdemar Christian Nielsen.
Valdemar Christian Nielsen er født 27 1869 på Fødselsstiftelsen i Kbh.De bliver gift i Sct Stefans 1887.
Nu bliver Oda ikke døbt, kun navngivet og ved hendes indføring i kirkebogen står der, at hun er født i Danmark. DEt syntes jeg var pudsigt , men præsten har skrevet det ved mange børn også døbte , så det betyder sikkert ikke noget ,udover en raptus hos præsten.
DEt hedder sig , at VC var bortrejst i en længere periode til Rusland , hvor han hjalp til med at lære folk at lave våben mhb på Revolutionen. Hvor kan man lede efter oplysninger om dette? Der er vel ikke nogle oplysninger tilgængelige på nettet??Har DKP et kartotek over Ruslandsfrivillige? Nøppe.Kan man slå hans udrejse op et sted.???
Han skulle eftersigende som gammel have boet hos Odas familie evt i Ingerslevsgade Vesterbro eller i Angelgade også Vesterbro.
Er der nogle ideer eller informationer modtager jeg dem med gløde.
Mvh Annette Nielsen

Anne Mortensen

Kom med nogle opslagstal til dine data.
Kirkebog og opslagstal til dåben i Johanneskirken.

Du har oplysningerne vi  vil gerne hjælpe, men også se med.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Jeg slog fødslen op i 1903.

Her er et par fejl jeg nu nævner:

indføring i kirkebogen står der, at hun er født i Danmark.
Der står ikke noget om hun er født i Danmark.
26 f. Danmark hører til fødslen/dåben ovenover.


Da Oda Elisabeth Kirstine Nielsen bliver  født  Kbh Sct Stefan  30 dec 1901 bliver hun ikke døbt , men navngivet.Hun bliver først døbt da hun er 14 år iJohanneskirken ,

Hun er døbt i Skt. Jacobs som der står i kirkebogen.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inge Hedal

Hej
Da Oda Elisabeth Kirstine Nielsen bliver  født  Kbh Sct Stefan  30 dec 1901 bliver hun ikke døbt , men navngivet.Hun bliver først døbt da hun er 14 år iJohanneskirken ,

Anne skriver: Hun er døbt i Skt. Jacobs som der står i kirkebogen.

Ja, hun er døbt i Skt. Jacobs, men først den 20. marts 1914.
Mvh. Inge

Anne Mortensen

først døbt da hun er 14 år iJohanneskirken

Er klar over datoen - både dåb og konf. er søgt men ikke fundet i Skt. Jakob.

Hun må være døbt før en konf.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anette Nielsen

Hej.Tak for interessen.
Det var en dum smutter med Sct Johannes og  SCt Jacobs kirke,
Jeg så på et tidspunkt Odas dåb som ca 14 årig i SCT JAcob og jeg prøver at finde den igen- men jeg så endnu engang på hendes navngivning og der var indført hendes dåb  1914 og fadderne virkede fremmede.Så kom jeg i tanke om , at svigermor engang fortalte , at der var en adoptionssag i gang med ODA . Lederen af et børnehjem hun et par år (nogle år )opholdt sig på ville gerne adoptere hende -sagen gik igang men familien sagde nej til sidst. Og jeg googlede for på skrømt den ene fadders navn og fik en Louise von Rosen , Vodrofsvej 46 og der hvor hendes adr er .har der Ligget et børnehjem "LYkkens Gave.!!!!! DEr må kunne findes en FT omkr 1910 ??Måske vil alle børnenes navne stå der??
Og er der en , som kan slå VC Nielsen op i politiregistret???
Valdemar
Christian Nielsen opgiver ved Odas navngivning 1901 at bo Jagtvej 51 4.sal.
Valdemar Christian bliver gift med Olga i Sct Stefan 1898-1897 opslag 176
Jeg husker nu , at Oda blev gift i Brorson Kirken-måske har hun en veneration for den kirke fordi hun blev konfirmeret der -eller hvilken kirke hører til Vodrofsvej området for sct Jacobs gør vist ikke - det må være Østerbro , for der står så mange med adr i Lægeforeningens boliger-og det er Østerbro.
Med venlig hilsen og tak for tålmodigheden
Odas mors familie ved jeg en del om , men det er vist irrelevant?
Med venlig hilsen og tak for tålmodigheden

Anette Nielsen

   V C Nielsens forældre  er  arbejdsmand  Lars Nielsen  født 1834, viet 17 juli 1864  i Vor Frelser  1848-1868 opslag 149  med Elise Franciska  Larsdatter fra Amagergade 11.
Vc Nielsen s kone hed Olga Juliane Sofie Madsen

kbhv, København (Staden), Teglgaardsstræde (Lige numre), Kjøbenhavn Nørre Kvarter, Teglgaardstræde 10,matr.198 Sidehuus 2.Opg.Stuen th, 15, FT-1885, C5455
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Nielsen 50  Gift Huusfader Arbeidsmand Julebæk,Præstø Amt
Elise Franciska Nielsen 43  Gift Huusmoder  Helsingør
Valdemar Christian Nielsen 15  Ugift Søn Smedelærling Kjøbenhavn
Agnes Franciska Nielsen 10  Ugift Datter  Kjøbenhavn
Georg Theodor Nielsen 7  Ugift Søn  Kjøbenhavn
Axel Bernhard Nielsen 3  Ugift Søn  Kjøbenhavn
Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Teglgaardsstræde, Nørre Kvarter, 198, 142, FT-1880, D4846
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Nielsen 46  Gift - Arbeidsmand Julebæk Sorø Amt
Elise Francisca født Larsen 38  Gift Hans Hustru  Helsingør
Emilie Cathrine Nielsen 14  Ugift Deres Datter  Kjøbenhavn
Wilhelm Christian Nielsen 10  Ugift Deres Søn  Kjøbenhavn
Agaesy Francisca NIelsen 5  Ugift Deres Datter  Kjøbenhavn
Georg Theodor Nielsen 2  Ugift Deres Søn  Kjøbenhavn

Samtlige personer i husstanden

frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Kongensgade, 1Hus, 210, FT-1850, C6046
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Peter Christensen 56  Gift  Murersvend Helsingør
Frederikke Sandberg 54  Gift  Hans hustru Hornbæk
Marie Wilhelmine Christensen 19  Ugift  Deres datter Helsingør
Louise Frederikke Christensen 13  Ugift  Deres datter Helsingør
Jacob Theodor Christensen 25  Ugift  Deres søn, fraværende Helsingør
Sidse Kirstine Larsen 33  Enke  Syerske Asminderød Sogn, Frb. Amt
Elise Fransisca Larsen 9  Ugift  Hendes barn Tikøb, Frb. Amt
Laura Betsy Caroline Larsen 5  Ugift  Hendes barn Helsingør
Theodor Alfred Larsen 1  Ugift  Hendes barn Helsingør
Christiane Berthelsen 43  Fraskilt  Syerske Helsingør
Seventine Constantia Petersen 42  Enke  Syerske Frederiksværk
se evt Frederiksborg,Lynge-Kronborg,Tikøb 1836-1843 opslag 59 # 64


Anette Nielsen

Valdemar Christian Nielsen Hvordan kan jeg bevise at han er bortrejst fra Danmark  i en periode før den russiske revolution???eller efter?
Hans far er Lars Nielsen født  24 sep 1834 , døbt 7 nov i Herlufmagle , Tybjerg, Præstø1814 - 18 35 opslag 40 nr 412. Stedet fik jeg fra folketællingen
Der er ingen fader og ingen faddere. kun pigen Stine Nielsdatter af Nygaard opgiven
Mvh Annette

Anette Nielsen

 de ftere jeg har set i , er der ikke noget , som tyder på , at der har ligget et børnehjem på Vodrofsvej
på den adresse.Hvor kan man se , at et barn har været på Lykkens gave hos Louise von Rosens børnehjem?
Vil en være sød at slå politiets blade op efter V C Nielsen-eller hjælpe med at finde ham i en folketælling ,hvor han måske nævnes som bortrejst?
Venlige hilsener Annette Nielsen

Anne Mortensen

Du skriver:
Valdemar Christian Nielsen f. 27 1869 - hvilken måned ?

Og hvorfor prøver du ikke selv at søge ham på Pol.reg. ?

der er 3 links på Pol.reg. med
Valdemar %%
nielsen
1869

født 27.3.1869
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anette Nielsen

Hej.Tak.Troede man skulle have "abonnement" , men det var bare at google registerbladene.
Valdemar Christian Nielsen født 27.3 1869
!892 Pilestræde 60  2sal
  man kan ikke se datoen oppe foroven men Sølvgade 6 2sal er nævnt
udtrukket 1-11 1896 - 1.5 1897 Det formoder jeg betyder , at han ikke var i KBH i denne periode?
1897 Jagtvej 51   13    4 (sal?)
1902 1-5    Thorsgade 26   2sal A
1902  1-11 Jagtvej 51 A  4sal
1912  1-5  Dybbølsgade 56    4sal
1913 Hedebygade 3   4sal  tv
Af børn er nævnt Valborg Vilhelmine født 17-3-1900
                     og Oda Elisabeth       født 30-12-1901
Så nu gælder det vel om at læse alle relevante FTere ??Kan du forklare hvordan man gør det ved at søge på et navn i stedet for at læse side op og ned ???
Efter sigende skulle han bo "på sine gamle dage" hos datteren Oda Elisabeth i Ingerslevsgade og senere i Angelgade begge Vesterbro.
Vil lede efter hans død i De gamles By , Kbh = Almindeligt hospital     
Venlig hilsen
Annette Nielsen







Lis B. Jensen

Hej Anette

Du kunne prøve at finde ham i lægdsrullerne - de ligger på rigsarkivet - så du er nødt at at bevæge dig derind da disse endnu ikke er online - men undersøg først om han kan være udksrevet af disse inden hans rejse til Rusland.
Læs om Lægdsruller her:
http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/lagdsruller_-_en_vejledning
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Anette Nielsen

Mange tak for dit foreslag!
Det vidste jeg ikke noget om og det er konstruktivt.-Jeg bor dog i den anden ende af danmark og må vente , til jeg kommer til København.Kan man få Rigsarkivet til at slå ham op-evt mod gebyr?
Ellers leder jeg efter FTere på Valdemar Christian Nielsen og oplysninger om hans far Lars Nielsen
og om hvilket børnehjem Oda Kristine Nielsen opholdt sig på som barn.
Venligst Annette

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anette Nielsen

Tak for oplysningen
Jeg har fundet   Valdemar Christian Nielsens død d 10 dec  1944 i Enghavekirke.. Vesterbro Han er født i Vor Frelser 27-3-1869
Hans adr er ved hans død Angelgade 3 ,boende ved datteren Oda Kirstine Ottosen. Han er klejnsmed
og gift med Olga Juliane Madsen.Han døde på Øresundshospitalet.
Hans forældre er , som vi vidste ,arbejdsmand Lars Nielsen og mor Elise Franciska Larsen.
DEr står bryggeriarbejder ved enten hans far eller hans mor eller hans kone.Det er ikke til at se ,hvem det gælder.
Jeg har ikke fundet ham på nogle af hans mange adresser endnu , men leder videre.

I FT 1930 Bor hans datter uden ham...i Ingerslevsgade 168  far Viggo Valdemar Ottosen  husmorOda Kristine ,børn Viggo , Franck Rita og Jonna.-oG DER STÅR , AT DE IKKE ER MEDLEM AF FOLKEKIRKEN.Det passer da meget godt med en kommunistisk ideologi idet jeg startede ud med at ville bevise at V:C: NIelsen var i Rusland i forbindelse med den russiske revolution.
Han har  rejst som  bla naver i Rusland og Tyskland.

Mvh Annette

Anne Mortensen

Gift Bryggeriarbejder
hører til personen under - se den næsten usyndelige streg.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770