august wilhelm maes

Startet af Jesper Dyring, 01 Maj 2012 - 23:32

Forrige emne - Næste emne

Jesper Dyring

hej Jeg er ny her,  men er der nogle der kan hjælpe mig med at finde en af mine forfædre August Vilhelm Maes og hans kone  Caroline Lausine Marie Maes født Rasmussen de blev gift på christianshavn i københavn 24 juni 1853 opslag 69 vor frelser kirke de flyttede til knabrostræde 24 ,folketælling 1870 snarenskvarter opslag 41,.Hvor blev de født og af hvem og hvor døde de ?

Lars Find-Andersen

Hvis du søger på www.familysearch.org på Vilhelm Maes kommer der en Vilhelm Anathon Maes frem født/døbt 29. maj 1870 i Helligåndskirken Kbh. Forældre er: August Vilhelm Maes,​ Marie Caroline Rasmussen - ved ikke om det er familie.

Lissa Pedersen


Lars Find-Andersen

Hvis du kun søger på efternavnet Maes kommer disse frem ...

Waldemar Georg Maes
Denmark, Baptisms, 1618-1923
christening: 22 Jun 1862 HELLIGAANDS KIRKE,​ KOBENHAVN,​ KOBENHAVN,​ DENMARK
parents: August Wilhelm Maes,​ Caroline Marie Rasmussen

   
Alfred Charles Maes
Denmark, Baptisms, 1618-1923
christening: 25 May 1874 HELLIGAANDS KIRKE,​ KOBENHAVN,​ KOBENHAVN,​ DENMARK
parents: August Vilhelm Maes,​ Caroline Laurine Rasmussen

   
Vilhelm Anathon Maes
Denmark, Baptisms, 1618-1923
christening: 29 May 1870 HELLIGAANDS KIRKE,​ KOBENHAVN,​ KOBENHAVN,​ DENMARK
parents: August Vilhelm Maes,​ Marie Caroline Rasmussen


Lissa Pedersen

#4
Måske kan du bruge disse (fra www.ddd.dda.dk):

kbhv, København (Staden), Studiestræde, Nørre Kvarter, Studiestræde 13 Matr. 59 Baghus 3.sal, 27, FT-1885, C1904
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
August Vilhelm Maes 56  Enkemand Husfader Skorstensfeier København
Fanny Emilie Maes 25  Ugift Barn  København
Anton Vilhelm Maes 15  Ugift Barn Handelslærling København
Alfred Charles Maes 10  Ugift Barn  København

Og her i 1880 (kun i uddrag):

kbhv, København (Staden), Knabrostræde, Snarens Kvarter, 111, 24, FT-1880, D3260
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
August Wilhelm Maes 51  Gift  Skorstensfejermester København
Marie Caroline Rasmussen 52  Gift  Hans hustru København
Anna Ida Hulda Maes 24  Ugift  Deres datter Vor Frelser Sogn, Kbh.
Anton Wilhelm Maes 10  Ugift  Deres søn København
Alfred Charles Maes 5  Ugift  Deres søn København


Her er sønnen Anton Wilhelm Maes: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1948645&searchname=polit_simple

Lissa

Lars Find-Andersen

Og så denne her fra Jylland ..Mand: Poul Maes
Død: 1720 1

Gift 1720 1

Hustru: Øllegaard Sophie Søltoft
Født: Ca. 1670 i Snejbjerg Sogn, Hammerum Herred 1
Død: Maj 1747 i Nørre Snede Sogn 2
Begravet: 1 jun 1747 3
Hendes far: Knud Pedersen Søltoft
Hendes mor: Dorthe Jespersdatter Holst

Kort ægteskab - men måske kan du finde nogen Maes i Hammerum herred.


Jesper Dyring

Tak til jer alle Ja det er alle noget familie anton ,alfred og valdemar er alle sønner af min forfædre August Maes og Caroline Lausine Maes ( en lille ting er at Georg Valdemar Maes var for den tid en kendt skuespiller) Til Lissa Tak for de nye oplysninger om at de var flyttet til studiestæde ( hvordan fandt du det så hurtigt? jeg er ny i det her.. Mvh Jesper

Lissa Pedersen

Brug folketællingerne på www.ddd.dda.dk - der findes også folketællinger på www.arkivalieronline.dk, men der skal du kende gaden og måske også gerne gadenummeret/matr.nr.

Lissa

Annette Christiansen

Hej, Jesper.

Lidt supplerende: I FT-1880 (SA-online, Knabrostræde 24, opsl. 59) kan du se August og Marie + hjemmeboende børn. Du kan også se, at de på det tidspunkt har fået 7 børn, hvoraf 1 er død.

Marie dør 28/11-1884 af lungetuberkulose (SA-online, Vor Frue Sogn, opsl. 158, nr. 167).

Bemærk, at i FT 1880 hedder hun Marie Karoline Rasmussen, i kirkebogen Caroline Marie Maas, så når du skal lede efter hende, skal du søge bredt.

Hilsen
Annette
Annette Christiansen
rudal1945@gmail.com

Jesper Dyring

Hej Annette  Ja du har ret, hun hed Caroline Lausine Marie Maes Født Rasmussen og hun er åbenbart død mellem 1880 og 1885, jeg har lige fundet august Vilhelm Maes som død 7 nov 1887 i vor frue opslag 73 .Men hvor er de født? de blev gift på chr havn i 1853 og fik de første børn der F.eks min tipoldefar Hermann Konstatin Maes 1855 han blev skorstensfejer som sin far Men er de fra chr.havn? Hvordan virker folketællingerne på DDD jeg kan ikke få det til at virke MVH jesper

Annette Christiansen

Hej igen, Jesper.

Hun er ikke "åbenbart død mellem 1880 og 1885". Hun er som jeg har skrevet død den 28/11-1884, som du kan se i kirkebogen, jeg har nævnt.

Folketællingerne på DDD er efter min mening kun anvendelige som ledetråde. Det er indtastninger foretaget på baggrund af de originale folketællingslister, som kan ses på Statens Arkiver Online.

Indtastningerne er ikke komplette og der er mange fejl.  Jeg erkender, at det sommetider kan være svært at læse listerne og accepterer, at man skal være kildetro, når man taster. Det betyder dog, at når man søger skal man bruge jokertegn eller kun søge på dele af navn.
Fx kan i DDD 1845 er han registreret som August Wilhelm, i 1850 som August Wilhelm Mas, i 1870 findes familien ikke i DDD, kun i SA Online.

Du kan i DDD vælge "Husstand" og/eller "Vis felter". "Husstand" viser (som navnet indikerer) den samlede husstand. "Vis Felter" viser oplysninger om personen + på hvilken side (ikke opsl.)i folketællingslisterne, du kan finde den pågældende.

Hilsen
Annette
Annette Christiansen
rudal1945@gmail.com

Jesper Dyring

Hej Annette  Jeg har fundet ud af at bruge DDD .Og jeg har fundet både August wilhelm Maes og  Caroline Marie Maes som døde i 1884 og 1887 Og undskyld jeg skrev åbenbart død det var selvfølgelig rigtigt da du skrev hun var død . Nu mangler jeg kun det vigtigste nemlig at finde ud af hvor de kommer fra d.v.s hvor er de født og af hvem, de blev gift på christianshavn i 24 juni 1853 opslag i vor frelser kirke opslag nr 69 i AO

Lissa Pedersen

Hej Jesper,

Prøv dette link - hos Familysearch: http://www.familysearch.org/eng/Search/frameset_search.asp. Det er den gamle version, men jeg synes, at den er bedre end den nye. Der er en August Wilhelm Maas født i 1829 i Belgard, Pommern, Tyskland.

Lissa

Lars Find-Andersen

Hvis det er familien Maes i kbh. kan du måske teste www.anetavlen.dk - Navnet Maes er i al fald nævnt i oversigten over familienavne. Der er også nogle vejledninger til folketællinger der kræver gadenavne.

Jesper Dyring

Jeg har fundet August vilhelm Maes som konfirmeret og hans fødseldato er 14 juli 1828 , men der hedder han Maas i stedet for Maes Men jeg mangler stadig hans kone Caroline Lausine Marie Maes f.Rasmussen mvh Jesper Dyring

Asger Berg

Hej,

Ved vielsen læser jeg brudens fornavne som: Caroline Laurine Marie. - Den lille rettelse s > r kan være vigtig, når du leder videre efter hende.

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Jesper Dyring

He alle   Jeg leder stadig efter August Vilhelm Maes gift med Caroline Laurine Marie Rasmussen De blev gift 24 juni 1853 i vor frelser kirke . De boede de første år på chr.havn folketælling 1860 op 330 men flyttede senere til indre by August Vilhelm Maes blev født 1827 -1828 jeg har også en folketælling fra ddd 1834 Kbh Staden i Sølvgade hvor der er en August Maas på 6 år (Det passer fint også selv om der nu står Maas istedet for Maes ) Faren hed  August hermann Maas og Moren Hedder Margrethe Davidsen men jeg kan ikke finde nogle fødsel eller konfirmation  nogle steder. Jeg har fundet dem gift i holmens kirke gift 29 maj 1829 selvom de hører til trinitatis kirke. Jeg mangler også  Caroline Laurine Marie Rasmussens fødsel , jeg har fundet en Caroline Laurine Rasmussen i en folketælling fra 1840 på  DDD på christianshavn kvarter hvor hun er 13 år hvilket passer fint Men igen kan jeg ikke finde hendes fødsel. har i nogle gode ideer? Mvh Jesper Dyring