Ingrid Rosenlund Viborg fra Vindum 21/1 1865

Startet af Lars-Göran Nipe, 01 Maj 2012 - 20:47

Forrige emne - Næste emne

Lars-Göran Nipe

Hej

Söker uppgifter på Ingrid Rosenlund f1839-07-30 hette tidigare Persdotter/Pedersdatter


Jag har inte lyckats komma vidare i mitt sökande:

Ingrid reser den 13. maj 1862 till Vinkel socken i Viborg Amt för att var "tjenestepige" på Randrup Hovedgård. Randrup ligger ett par mil sydost om Ålborg

År 1862 Utdrag ur Kirgebogen för Vindum sogn Arkivsignatur-lb.nr; C 248-8Afgangslisten 1862- 5 juni Nr 23 Inger Pederdatter af Sverrig Ålder 23 år Tjenstepige.

Flyttade till Dollerup från Vindum År 1863- 10 nov urdrag ur Kirkebogen Nr 28
flyttade till Viskum Sogn efter 1 år på Hald
År 1864 2 november Arkiv c242-19
Nr 18 Inger Pedersdatter 25 år från Viskumsgård til  Vindum
År 1865 Afgangslisten 1 maj
Nr 16 Inger Pederdatter af Viskum Sogn 26 år, tjästepige
Flyttade till Viborg fra Vindum 21/1 1865.

Vart tar hon vägen i Viborg?

Hälsningar

Lars-Göran
Malmö

Hans Poulsen



Hej Lars-Göran

- Hvordan kommer *Rosenlund*-navnet ind i billedet? Et mellemnavn, som hun havde med hjemmefra, eller giftede hun sig til det navn?

- Det er ikke usandsynligt, at en ung kvinde i midten af 20'erne søgte andre steder hen - måske langt væk fra Viborg amt, måske til København, måske emigrerede hun til et fjerntliggende land.

- Muligvis bør du gå omvejen af Ingrids familie, navnlig søskende og deres børn - måske dukker hun op som fadder for en nevø eller en niece.

- Har du fundet et skifte efter Ingrids forældre? Var hun nævnt dér?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lars-Göran Nipe

Hej Hans

Jag har fått uppgifterna på namnet Rosenlund av en släktforskare i Danmark får några år sedan som jag anlitade. Samtliga övriga uppgifter som jag fått stämmer som hon redovisade.

Ingrid kan ju ha gift sig till detta namn. Ingrid hette tidigare Pers/Pederdotter

Den 15 oktober 1865 är hon antecknad som dopvittne till ett av sin systers barn Amelung Heinrich Julius Gerbig/Gervig. "Faddere Pige Inger Pedersen af Viborg" Han döptes i Vindum kirke . Föräldrar var JOhan Heinrich Gerbig o hustru Johanne Pedersen af Skaungaard.

Jag har sökt i dansk demografisk databas på namnet Rosenlund. Men jag hittar inget som passar i Viborg

Lars-Göran

Hans Poulsen



Hej Lars-Göran

"Söker uppgifter på Ingrid Rosenlund f1839-07-30 hette tidigare Persdotter/Pedersdatter".

Hun gemmer sig godt, den Ingrid.

Har du fundet hendes fødsel og dåb i en svensk kirkebog, så du helt nøjagtigt kender hendes navn (fornavn, mellemnavn, familienavn) samt hendes alder?

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen


Hej Lars-Göran

"Ingrid Rosenlund Viborg fra Vindum 21/1 1865"

"Faddere Pige Inger Pedersen af Viborg"

Taler vi om samme person?

"Föräldrar var JOhan Heinrich Gerbig o hustru Johanne Pedersen af Skaungaard"

Du nævner, at Johanne og Ingrid/Inge er søstre? Hvor ved du det fra?

Kan du følge familien Gerbig fra 1865 og frem? Jeg kan ikke.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Judith Olsen

Hej Lars-Göran

Hvad hedder Ingrid's forældre ?

Jeg har nemlig dette bud på Ingrid:

Viborg, Fjends, Højslev, Højslev, Et Hus, 62, FT-1880, D3839
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Peder Poulsen   43    Gift   Husfader, Skomager      Højslev Sogn, Viborg Amt
Ingrid Scjarman   42    Gift   Husmoder      Sverige
Julius Poulsen   12    Ugift   Barn      København
Frederik Poulsen   9    Ugift   Barn      Højslev Sogn, Viborg Amt
Jensine Poulsen   7    Ugift   Barn      Højslev Sogn, Viborg Amt
Pouline Poulsen   5    Ugift   Barn      Højslev Sogn, Viborg Amt
Nikoline Poulsen   1    Ugift   Barn      Højslev Sogn, Viborg Amt

Ved dåben af Frederik, som iøvrigt er døbt Johan Frederik Ingevard Poulsen, er moderens navn angivet som Ingrid Persdatter, KB Højslev, Viborg Amt 1857-1873, opslag 32.

Ved dåben af de pigernes dåb er moderens navn angivet som Zeermann/ Szærmann:

Jensine, KB Højslev 1857-1873, opslag 79
Pouline, KB Højslev 1874-1883, opslag 30 - døbt Rasmine Pouline
Nikoline, samme KB, opslag 40 - døbt Engine Nikoline

Jeg har ikke umiddelbart kunnet finde dåben af Julius, men FS har et forslag til vielsen:

NIELS PALSSON   Pedigree
Marriages:
Spouse:    INGRID PERSDR
Family

Marriage:    01 SEP 1867    Bronshoj, Kobenhavn, Denmark

Husband Age at Marriage:    29   
Wife Age at Marriage:    26   


Måske er dette slet ikke din Ingrid - for Rosenlund optræder ingen steder.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Eva Morfiadakis

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,26168.0.html

Hör den här tråden samman med ovanstående tråd. En klocka när jag såg namnet Gerbig/Gervig.

Är Johanna och Ingrid från Abekås systrar?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Sonen Julius är född i Sundbyöster 11 juni 1867 och döpt där den 23 juni samma år.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Tårnby opslag (opslag 105 1861-1869), Modern kallas här Zarmann. Gissar att hennes far heter Per Zarmann, förmodligen har han varit soldat.

Eva M
Eva M

Lars-Göran Nipe

Hej Eva

Ingrid Pederdatter/Persdotter Rosenlund? är syster till Johanna Persdotter gift Gervig.

Du har ju hjälp mig med upplysningar tidigare

"Hör den här tråden samman med ovanstående tråd. En klocka när jag såg namnet Gerbig/Gervig.

Är Johanna och Ingrid från Abekås systrar?"


Ingrid Persdotters föräldrar hette Per Persson och Elna Larsdotter Per var fiskare i Abbekås, Sverige.

L-G

Lars-Göran Nipe

Hej Judith

Tack för dina upplysningar

Detta kan ju vara rätt spår. "Min Ingrid var född den 30 juli 1839

Vad som gör mig lite tveksam är ju att "min Ingrid" födde en son 4 jan 1862 i Vindum. Döptes till Niels. Han s föddes utanför äktenskapet. Som fader anges Hans Fredriksson. Han blev kanske bortadopterad som liten.

"Han står indført i kirkebogen som barn af ugifte Ingrid Pedersen og en svensk
jernbanearbejder (en 'Rallare') ved navn Hans Fredriksson. Som dåbsvidne er en Anders
Fredriksson som også er jernbanearbejder. Måske en bror til Hans? Jeg ved intet andet om
disse rallare og jeg ved ikke hvor man kan finde noget om dem. De er ikke der ved
folketællingerne 1860 og 1870. G.Agerby"

     
Event(s):     
Birth: 04 Jan 1862  Place: <Vindum, Viborg, Denmark>
Christening: 16 Mar 1862  Place: Vindum, Viborg, Denmark
   
  Father: Hans FREDERIKSEN
  Mother: Ingri PEERSDR
   
Source Information:     
  Batch Number: C217052
  Source Dates: 1839 - 1865
  Film or Fiche Number: 54108
  Collection Details: Vindum; Den Danske Folkekirke ¶

Niels er ved folketellingen 1880 tjenstekarl i Tånum by, Tånum sogn. Af lägdrullen
tilgangsliste 1880 fremgår bla. att 1885 får ett straff, og 1890 er det noteret, at han
formentlig er utvandret, se vederlagte kopior af lägdrullen, dommen fra 1885 samt
aresstjournal. Källa Edit Romlund¶

Niels blev dömd 1885 till fängelse på "vand och bröd" 3*5 dygn. Källa:¶
Randers Bygoged Areestjournal Arkivsign: B50-7185

L-G

Lars-Göran Nipe

Hej igen

Jag har sökt igenom Database over indfødsretstildelinger 1776 - 1960.

I denna databas finns antecknat 79 st Ingrid som emigrerat från Sverige till Danmark.

Syftade lite på namnet Scjarman

Sökte även på hennes syster Johanna f 1838. Verkar inte vara komplett.

L-G

Egon Sørensen

Hej!


Niels Peder Poulsen og Ingrid findes i FT 1870 Viborg amt Højslev sogn opslag 39 Ingrid med et

fødested jeg ikke kan tyde.


Mvh.

Egon Sørensen

Lars-Göran Nipe

Hej Eva

Du skrev att Julius Poulsen är född 11 juni 1867 i Sundbyöster. Är detta i Köpenhamn?


Jag hittar endast Sundby i Köpenhamn och dessa kyrkoböcker börjar senare än 1867, när jag söker på
Akivallieronline

L-G

Judith Olsen

Hej

Du finder dåben af Julius i kirkebogen for Tårnby sogn, som Eva skriver - 1861-1869, opslag 105.

Men jeg undrer mig over, hvor du har Rosenlund-navnet fra ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Hej igen

Ved folketællingen, som Egon fandt - FT 1870 - står der Ystad Amt, Sverig - og så er det bare navnet på sognet ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Eva Morfiadakis

Opslag 39 1870. Det står Ystad amt (vilket inte finns - Ystad är en stad) i Skåne. Möjligtvis är det Smedstorp församling=sogn.

Det är inte rätt person, tror jag.

Jag undrar så var Rosenlund kommer från. Rosenlund kan ju också vara ett svenskt efternamn.

Eva M

Eva M

Lars-Göran Nipe

Hej Judith

För ett par år sedan anlitade jag en släktforskare i Danmark ,via landsarkivet, som letade upp uppgifterna på Ingrid Persdotter. Det är dessa uppgifter som jag har. tyvärr så sparade jag inte källförteckningen på vissa delar. Kan ju var en felskrivning med Rosenlund men hon var noggrann med sina uppgifter och källor

Hon hjälpte mig mycket med Ingrids syster Johanna Gervig samt kopior på utdrag ur domböcker på hennes son Niels som satt i fängelse 1885.

Denne Niels er ved folketelling 1880 tjänstekarl i Tånum by, Tånum sogn.

L-G

Lars-Göran Nipe

Hej

"Min Ingrid" är född i Skivarp församling som ligger 1,5 mil väster om Ystad. Byn heter Abbekås

Kan det stå så?

L-G

Lars-Göran Nipe

Ang:
Du finder dåben af Julius i kirkebogen for Tårnby sogn, som Eva skriver - 1861-1869, opslag 105.

kan någon tolka vilka personer som är vittnen: På översta raden, andra namnet, ser det ut som om det står ??? Petersen/Pedersen

På första namnet står det ????JOhanna ????

L-G

Eva Morfiadakis

Johanna Andersen
Karna Petersen
Fredrik Malmqvist
Christian Nielsen
Chr Andersen
alle af Sundbyöster

Eva M
Eva M

Lars-Göran Nipe

Hej igen

Lite problematiskt det här med Ingrid

ang "Opslag 39 1870. Det står Ystad amt (vilket inte finns - Ystad är en stad) i Skåne. Möjligtvis är det Smedstorp församling=sogn."

Det kan ju knappast stå Skivarp, liknar Smedstorp svensk stavning på danska blir det kanske Smidstrup. Jag har även sökt på familysearch, finns ingen som passar mellan åren 1837-1839

Uppgiften på namnet Rosenlund kommer från en dansk släktforskare, Edith Romlund, hon hjälpte mig för ett par år sedan. Ingrid Rosenlund eller Pedersen måste ju finnas på Randrup Hovedgård i Vinkel sogn dit Ingrid flyttar den 13 maj 1862

Ev så är det en felskrivning. Det är endast 1881 som hon kallas för Rosenlund om det är samma person.

Finns afganslistor på nätet?

Romlund: "Jeg har fundet Niels Frederiksen født i Vindum i 1862, og på det tidspunkt opholder hans
mor Ingrid Pedersen sig hos ægteparret Johan Heinrich Gerbig (fra Hessen) og hustru Johanne
f. Pedersen (fra Sverige). Jeg gætter på at Johanne og Ingrid er søstre. Alle er den 15.
november 1861 tilflyttet fra Dollerup sogn, og så vidt jeg kan tyde afgangslisten for Vindum sogn,
rejser Ingrid den 13. maj 1862 til Vinkel sogn for at være tjenestepige på Randrup Hovedgård.
Hendes efternavn oplyses dog nu som Rosenlund"

Mer fakta:
Utdrag ur Kirgebogen för Vindum sogn Arkivsignatur-lb.nr; C 248-8
Afgangslisten 1862- 5 juni
Nr 23 Inger Pederdatter af Sverrig Ålder 23 år
Tjenstepige. Flyttade till Dollerup från Vindum

År 1863- 10 nov urdrag ur Kirkebogen
Nr 28 flyttade till Viskum Sogn efter 1 år på Hald

År 1864 2 november Arkiv c242-19

Nr 18 Inger Pedersdatter 25 år från Viskumsgård til  Vindum

År 1865 Afgangslisten 1 maj
Nr 16 Inger Pederdatter af Viskum Sogn 26 år, tjästepige
Flyttade till Viborg fra Vindum 21/1 1865

Borde man inte hitta henne i Viborg år 1865. Hon är ju även angiven som dopvitte vid sin systers barndop som jag sktev om i ett tidigare inlägg år 1865


Lars-Göran