Johan Nielsen Brønsøe/Brønsing - Vemmetofte kloster og Spjellerup hospital

Startet af Thorbjörn Petersen, 01 Maj 2012 - 00:17

Forrige emne - Næste emne

Thorbjörn Petersen

Hvor stammer Johan Nielsen Brønsøe/Brønsing fra?

Johan var i 1769 portner på Vemmetofte kloster.
Han døde 1/5 1800 på Spjellerup hospital sit 89. år. Han var gift med Sidse Rasmusdatter som døde samme sted 9 maj 1810 i en alder af 100 år.
Spjellerup kirkebog er dog ved denne tid ikke helt at stole på, vedrørende aldre på boende på Hospitalet. Sidse blev måske kun 95 år.

Paret fik mindst tre børn: Kirstine Johansdatter (ca. 1754-1830 i Spjellerup), Lisbeth Johansdatter (ca 1755-efter 1801) og Rasmus Johansen (ca. 1760-1831 i Smerup).
Hvor disse tre er fødte er ikke kendt.
Heller ikke hvor navnet og personen Brønsøe/Brønsing stammer fra.

Hvor Lisbeth Johansdatter blev af har jeg brugt en del tid på, uden at finde svaret. Lisbeth fødte, udenfor ægteskab, i 1778 sønnen Johan på Den kgl. Fødselsstiftelse.
Lisbeth Johansdatter sidste kendte ophold er fra FT-1801 i Smerup, hvor hun er enke og lever af sin spinderok. Enke efter hvem?

For at risikere at vildt i det hele, så findes i FT-1834 på Spjellerup hospital en enke med samme navn. Det drejer sig dog om en fejl (!) ved indskrivningen, da det korrekte efternavn ifølge skemaet er Jochumsdatter.

Hvor blev Lisbet Johansdatter af?
På forhånd tak!

Connie Taarup

Kære Thorbjörn Petersen

Johan Nielsen Brønsøe/Brønsing/Broesing er min 5xtipoldefar. Heller ikke jeg ved hvor navnet stammer fra.

Lisbeth Johansdatter har jeg først fået kendskab til nu i forbindelse med dit indlæg. Jeg kan oplyse at der findes 2 børn mere i ægteskabet, nemlig min ane Niels Johansen Broesing født omkring 1746 og Anne Johansdatter omkring 1750.
Både Niels og Anne blev konfirmeret i Fakse Kirke. Fundet i Fakse Pastorats Embedsbog 1739-1951.
I følge fæstebrevet til min ane Niels Johansen i 1777 oplyses, at han er soldat og af Stubberup. Det passer fint da Stubberup ligger i Fakse Sogn. Jeg tror alle børn er født i Fakse sogn. Desværre begynder kirkebogen først i 1760, men Rasmus er født i 1762 og hans dåb kan du finde.
AO Fakse Sogn 1760-1790 Opslag 5.
Kirstine og Rasmus er begge konfirmeret i Vemmetofte Kirke.

Håber dette kan hjælpe.

Venlig hilsen
Connie Taarup

Thorbjörn Petersen

Tak for god hjælp, Connie.
Med flere børn er der mere at arbejde med.
Med lidt held kan man måske finde et fæstebrev på Johan Nielsen Brønsøe/Brønsing/Broesing. Har du søgt?
Johan Nielsen B. er min 5xtip.
Venlig hilsen
Thorbjörn

Connie Taarup

Hej Thorbjörn

Nej desværre har jeg ikke noget fæstebrev på ham.
Sidse Rasmusdatter var gift 2 gange (se FT 1787) og har en søn ved navn Ole.

Da et af min ane, Niels Johansens børn bliver døbt i 1779 omtales en Ole Smed. Jeg regner med at denne Ole Smed må være søn af Sidse Rasmusdatters første ægteskab, for da Ole Smed får en datter i 1773 omtales Niels Johansen og søsteren Anne Johansdatter som barnets farbror og søster. Det lader ikke til at din ane Lisbeth Johansdatter har meget med min familie at gøre. Hun er ikke nævnt som fadder en eneste gang ved nogen af børnenes dåb.

Hvordan har du egentlig fundet frem til Lisbeth Johansdatter? Det undrer mig, at jeg ikke er stødt på hende.

Venlig hilsen
Connie

Thorbjörn Petersen

Hej Connie,

Lisbeth Johansdatters søn Johan Frederiksen (født på Den kgl. Fødselsstiftelse) er i 1787 plejebarn hos sin moster Kirstine Johansdatter:
Præstø, Fakse, Spjellerup, St.Spjellerup by, Gaard, , FT-1787, C2674
Knud Mortensen 38  Gift Husbonde Bonde og gaardbeboer 
Kirstine Johansdatter 32  Gift Madmoder   
Johann Fridericen 9  Ugift konens søstersøn


Samme år er Lisbeth Johansdatter, i en alder af 32 år, tjenestepige hos Johan Brønsings nabo; Vemmetoftes danske præst Clod. I klosterets første år var der ansat både en dansk og en tysk præst.

Kan Johan Frederiksen være uægte søn til Anne Johansdatter?

Venlig hilsen
Thorbjörn




Connie Taarup

Hej Thorbjörn

Det er ikke nemt i 1700 tallet. Jeg har nu noget andet.

Den Johan Frederiksen som er i pleje hos sin moster, Kirstine Johansdatter, er søn af Anne Johansdatter. Han er ikke uægte, men født i ægteskabet i 1777 i Havnelev. 

Ærgerligt at der ikke findes et skifte efter Johan Brønsing, det kunne have løst problemet med Lisbeth Johansdatter. Jeg undrer mig stadig over, at Lisbeth Johansdatters navn ikke figurerer ved nevøer og niecers dåb. Det er ligesom hun ikke tilhører slægten, men jeg kan jo tage fejl. Har du bevis for tilhørsforholdet mellem Lisbeth og Johan Brønsing.

Venlig hilsen
Connie