Voel sogn 1870

Startet af Jess Per Hildebrandt-Eriksen, 28 Apr 2012 - 11:10

Forrige emne - Næste emne

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Er der en som ved hvilket amt og herred Voel sogn hører under ?

Med venlig hilsen

Jess

Gitte Johansen

#1
Skanderborg, Gjern, Voel
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hej igen Gitte.

Måske er jeg lidt tungnem, men på min computer er der ikke noget Voel under F.T. 1870 Skanderborg, Gjern.

Med venlig hilsen

Jess

Gitte Johansen

#3
Nu skal du ikke tro, Emil er født i Voel, fordi det står i en FT.


Han er født i Tvilum.

Se hans død,

Randers, Grenå, 1940-1945, opslag 39.


Jeg går ud fra, det er derfor, du vil finde Voel.


Og så kan du iøvrigt finde Voel under Tvilum ved ca. opslag 73.


De står i opslag 67.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hans Chr. Baagøe

Hej

Det er ikke nemt at finde folketællinger tilhørende sogne, der ikke eksisterer på tællingstidspunktet.

Der er kirkebøger fra Voel fra 1876, det år som kirken blev indviet. Indtil 1898 var Voel sogn en del af Tvilum sogn. Voel sogn er oprettet som selvstændigt sogn i 1899 og var indtil 1991 i pastorats-fællesskab med Linå sogn og herefter sammen med Svostrup sogn.

Når du kommer godt i gang med din forskning, vil du også opdage, at nogle sogne gennem tiderne ligger i forskellige amter. Det fremgår tydeligt af overskrifterne i de skannede folketællinger. Skanderborg amt er et af de amter, der er oprettet og nedlagt flere gange.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hej Hans Chr.

Mange tak for din detaljerede redegørelse, det blev jeg glad for.

Med venlig hilsen

Jess

Helle Thor Hirschmann

Jeg tror ikke man kan købe den mere, men der findes en fantastisk bog:

"Atlas over Danmarks administrative inddeling efter 1660" Redigeret af Karl-Erik Frandsen.

Men man kan låne den på biblioteket og følge sogne, stifts, herreds og amtsgrænser gennem tiden.

Ikke en man SKAL have på hylden, men god at have når noget ikke lader sig finde på anden måde.

:) Helle

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hej Helle.

Mange tak for henvisningen, i første omgang låner jeg den på biblioteket.  Måske kan man købe den antikvarisk.

Med venlig hilsen

Jess

Hans Chr. Baagøe

Hej

DIS-Danmark har i år genudgivet "Sogn Herred Amt", hvor der også er en oversigt over de fleste ændringer siden slutningen af 1600-tallet. I den nye udgave er der også oversigtskort over de nu afståede besiddelser (hertugdømmerne og dansk vestindien).

Det er naturligvis også en god ide, når det drejer sig om sogne, at checke sognets historie på sognets egen hjemmeside. Det er dog især de nyere sogne, og dem, der har afgivet et område, der fortæller noget om hvornår, det er sket ændringer.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hej Hans Chr.

Tak for henvisningen, og de gode råd.

Med venlig hilsen

Jess

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hej Gitte.

Ja, det var i relation til Emil,s fødsel, som altså var Tvilum sogn.

Mange tak for henvisningerne til hans død m.v.

Med venlig hilsen

Jess