Daisy opslag: Holstenske Jægerkorps (og Feltjægerkorpset)

Startet af Trond Wurschmidt, 28 Apr 2012 - 06:35

Forrige emne - Næste emne

Trond Wurschmidt

Hei,

Sammendrag:
Leter etter Kladderegnskaber for lønninger for det Holstenske Jægerkorps

Har gjort:
For første gang besøkt danske rigsarkiv og total bom (brugte 9 måneder på å planlegge det 5 timer lange besøket i København; det går ikke som man tenker hjemme. Skal siges at det første besøk på Rigsarkivet i Norge var ligedant for 7 år siden)
Arkivaliet jeg så på (i tillegg til 8 andre, inklusive Feltjægerkorpset):
Generalauditøren, Auditøren ved Holstenske Jægerkorps
1785   1787      F. Justitsprotokol

1785   1787      F. Navneregister til justitsprotokol

1785   1788      F. Sagsakter

(alle i samme fysiske enhed)

Grunnlaget – bakgrunnen:
Kaptein P.H.W. Lange ga ut en bok om det Holstenske Jægerkorps og Feltjægerkorpset for 100 år siden. I boken gjenskaper han Stambogen for det Holstenske ved hovedsaklig bruk av kladderegnskaper for lønninger, samt øvelsesjournaler og afskrifter av forhør. Forhørene fant jeg i pakken, men ikke kladderegnskabene og øvelsesjournalene. I boken går det klart frem at det er i lønningene han finner frem til nummerene (charge) til jegerne, og når de går inn og ut av korpset.

Personlig:
Av de 94 (95 til 125 er vacant) i stambogen har jeg far og sønn, 3x tipp og 2x tipp oldeforeldre. 3x tipp Jacob Wurschmidt, Waldhornist, blir omtalt som stabil og havde allerede tjent 23 år i armeen. Dette var som sagt ikke i ovennevnte pakke, og jeg håper selvsagt å finne mer enn det som er i boken. Mine søgninger på Daisy står stille.

Mulig viktig fra boken:
«krigskollegiet» siteres ofte. Er det et sted der jeg må lete frem opplysningene?

Utenom:
Når en finner en bok som denne, med en komplett stambog som ikke er i rigsarkivet. Er det noe sted på slaegtogdata.dk jeg kan legge ut en pdf fil for å hjelpe andre?

På forhånd tusen takk, og ha en god helg!
(Vi åpner vårt sommersted og det blir mye jobb og lite pc/slektsforskning denne week-end!!!!)

Trond Wurschmidt