Hvor skifter man, når man dør på Bregentved gods i 1803 ?

Startet af Lars Erik Bryld, 27 Apr 2012 - 17:26

Forrige emne - Næste emne

Lars Erik Bryld

Nu, hvor der er kommet en del skifter ind på AO vil jeg gerne til at lære at bruge sådan nogle noget mere.

Min største stopklods (stilstand i 7 år nu) er Holst-grenen på min faderlige slægtslinie, som slutter med Johan Didrik Holst (17??-18??), far til Christian Frederik Holst (1810-72). JDH er forvalter på forskellige godser på Sjælland og i Jylland, før han forsvinder fra mig og hans enke og børn genopstår forskellige steder på Sjælland fra 1825 og fremad.

Jeg vil gerne se på en mulig forbindelse til forvalteren på Bregentved, David Marcus Holst, som afgår ved døden i 1803. Jeg tror, han er far til Johan Didrik, og derfor vil jeg gerne se et skifte efter ham, hvis det findes.

Men hvor finder man skifter efter nogen, som dør på selve Bregentved gods i 1803 ?

Jeg finder intet på aurelia-clemons.dk, men i DAISY har jeg fundet :

Bregentved Gods: Skiftedokumenter for Godset i Sorø Amt  1791-1846
Bregentved Gods: Skifteprotokol for Sorø Amt  1790-1850
Grevskabet Bregentveds Amtmandskab: Skifteprotokol 1790 - 1829

Intet af det er desværre på AO (endnu?), men noget af det findes på film og måske på fiche.
Niels E. Jensen har tastet noget ind fra fiche på www.hoeng-haslev-faxe-lokalt.dk

Jeg har desværre ikke mulighed for at bruge mange uger inde på Rigsarkivet, så jeg efterlyser et forslag til, hvor jeg bør kigge først og om nogen kender til lokalarkiver eller lignende med kopier af de mest relevante skifter. Desuden om nogen kender til, om der normalt findes navneregistre til sådanne skifter eller andet, som kan lette ens vej igennem dem.

Endelig vil jeg gerne høre, om nogen kender til planer om endnu flere skifter på AO, eller om de er færdige for nu med den type arkivalier.

På forhånd tak

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag blev intresserad av din tråd eftersom jag har ett eget minne av Bregentved gods. Min mors väninnas mor var husholderske på godset på 1960-talet. Jag blev ombedd att niga för greven varje morgon han kom in i köket när jag var på besök.

Jag fann detta på Daisy:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?c=bregentved&d=1&e=2012

Kanske hittar du något där.

Eva M
Eva M

Irene Christoffersen

Hej
Min oldefar var fæste under Bregentved og jeg fandt hans skifte her:

http://www.sa.dk/ao/andre/SkifteMatr.aspx

Om selve godset ligger her også ved jeg ikke .
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Eva Morfiadakis

Eva M

Irene Christoffersen

Hej

Nej det var vist ikke til megen hjælp i dette tilfælde.
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Thestrup-Bjørn

Her er nævnt lidt:

http://www.hoeng-haslev-faxe-lokalt.dk/skifter/index_Page289.htm


Jeg ved, at Faxe Kommunes lokalhistoriske arkiv (i Rønnede) ligger inde med nogle skifteprotokoller fra området.
Husker ikke, om de også har skifte- og/eller fæsteprotokoller fra selve Bregentved gods
- men Bregentved hører i hvert fald til dette lokalarkiv.

Prøv en henvendelse - de har åbent mandage og tirsdage.

Måske har de navneregistre.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lars Erik Bryld

#6
Mange tak for forslagene - jeg vil udover at ringe til lokalarkivet også prøve at kontakte Niels E. Jensen, som står bag siderne med uddrag af godsskifterne.