forældre søges i det svenske

Startet af hardy hansen, 27 Apr 2012 - 13:10

Forrige emne - Næste emne

hardy hansen

 ::)Hej derude! Da jeg er komplet uerfaren i det svenske,søger jeg hjælp til at finde fødselsoplysninger(forældre) til min tipoldemoder Amanda Augusta Wilhelmine Norstrøm født 14-10-1839 i Stockholm Stad,hun udvandrede til Danmark i 1867.Håber nogen kan hjælpe.Venlig hilsen.Hardy
venlig hilsen
hardy hansen
nykøbing mors
floravej22@mail.dk

Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Eva Morfiadakis

Nej, det går inte. Rotemansarkivet startade 1876.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Groom's Name: Jens Andersen 
Groom's Birth Date: 1829 
Groom's Birthplace: 
Groom's Age: 56 
Bride's Name: Amande Vilhelmine Augusta Norstrom 
Bride's Birth Date: 1839 
Bride's Birthplace: 
Bride's Age: 46 
Marriage Date: 12 Oct 1885 
Marriage Place: Skanderup, Ribe, Denmark 
Groom's Father's Name: 

Det står kanske något mer i vigselnotisen om hennes föräldrar.

Eva M
Eva M

Lise-Lotte M K Eklöf

Hvis du tænker kirkebøger i Sverige skal du kikke på http://www.svar.ra.se/, det koster at få et abonnement, du kan se priserne på siden.

Hanne B-son

Hej Hardy, din tipoldemor var plejebarn i Bolmsö sogn inden hon kom till Danmark. Jeg vil se hvad jeg kan finde om hende i de svenske kirkebøgerne.


Kilde: Emibas (cd)

Post 241282
Norström, Amanda Augusta Wilhelmina
Fosterbarn (ogift kvinna)
f. 14/10 1839 i Stockholms stad
Utvandrad 12/4 1867 från Hof Stora Säteri, Bolmsö, Kronobergs län (Småland)
till Danmark
Källa: Husförhörslängd, s. 52
Emibas emigrationsakt: Bolmsö G 1867 001
Onormerade namnformer:
Födelseförsamling: Stockholm



Venlig hilsen Hanne


Eva Morfiadakis

Norström Wilhelmina sadelm.ges. 1847 27/4 30/4 Fl: 9  s 379
                                      änka


Hanne, henne har jag funnit i Hedvig Eleonora som död. Det kan vara flickans mor som dog 1847. Namnet stämmer ju med protokollet i Allmänna barnhuset.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

I Hjarup sogn (Ribe amt) får Amanda (Emmande) A V  Norrström en dotter 1870, opslag 49. Det står där att hon är född i Bolmsö i Sverige. Det är hennes utflyttningsförsamling.

Hon blir sen gift med Johan Petersen från Slesvig och får några barn med honom. Se FT 1880.

Hennes efternamn har flera varianter: Norström som det står i Barnhusets protokoll. Jag sökte där också tidigare men fann henne inte. Hade jag sökt på Nordström hade jag funnit henne. Det är en registreringsmiss av Stockholms stadsarkiv. I Danmark skriver man Norrström.

Stockholm är en stad som det är svårt att finna i före 1878. Det finns många församlingar och ofta registreras födelsen bara som född i Stockholm.

Eva
Eva M

Eva Morfiadakis


Hanne, sök i Jakob och Johannes församling. Det finns många barn födda där vars föräldrar heter Magnus Nordström och modern Carolina Wilhelmina Hagström. Skulle kunna vara Amandas föräldrar. Har sökt på FS. Amandas födelse finner jag inte.

Eva
Eva M

Eva Morfiadakis

1844 Ladugårdsland övre 1405 Norström F V  Sadelmakareenka
1833 Ladugårdsland nedre 172 Norström Fredr Wilh-a  Sadelmakareges enka

I mantalsregistret finns denna person som är sadelmakaränka. Hon kan ju ha fått dottern Amanda efter maken död med en annan man. Tyvärr finns bara skannade bilder för 1835 och 1845. I dessa finns inte änkan.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Jag har undersökt vad som menas med Ladugårdslandet. Det motsvarar Hedvig Eleonora församling, så personen jag fann i den församlingen kan vara modern.

Eva M
Eva M

hardy hansen

  :D Hej alle! Tusind tak for jeres indsats, nu er der noget at arbejde med,og jeg kan godt se at det er svært i det Svenske. Mange hilsener Hardy
venlig hilsen
hardy hansen
nykøbing mors
floravej22@mail.dk