Flakkebjerg,Sorø sogn 1870

Startet af Anne Larsen, 27 Apr 2012 - 09:56

Forrige emne - Næste emne

Anne Larsen

Hej


Er der en der ved noget om Flakkebjerg,Sorø Sogn omkring 1870? Var der et opdragelseshjem eller lign?

Jeg har fundet en dreng i fam. som bliver konfirmeret der i 1871 (Flakkebjerg, 1861-1879 opsl.77,nr.18)Jens Nicolai Hansen.Han er født i Dybe,Ringkøbing Amt i 1856. Har aldrig været hos sin mor.Var almisselem fra fødslen.Var først i Vandborg som plejebarn, så tabte jeg ham ,men fandt ham på grund af at han udvandrede.
Han udvandrede i 1874 sammen med 10 andre drenge fra Flakkebjerg til New Zealand. :-\

VH Anne



Jeg har selv fundet ud af det ::)
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Anne Larsen

Hej

Jeg prøver lige at starte dette her op igen.
Mon det er muligt at finde Jens Nicolai Hansen f.d. 26 dec 1856 i Dybe, Ringkøbing Amt. Finde ham  i New Zealand.
Der udvandrede han til i 1874 fra Flakkebjerg, Sorø amt.

VH Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Mikkel Eide Eriksen

#2
Hej Anne

Jeg har god erfaring med at spørge på rootschat.com/forum, de er eksperter i alt hvad der hidrører det tidligre britiske imperium, herunder New Zealand.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jakob Ramlau

Der var en Opdragelsesanstalt i DFlakkebjerg med ganske haandfaste Metoder. Om de sendte deres "Elever" til New Zealand har jeg aldrig hørt -----men det er en meget interessant Mulighed.


Jakob Ramlau

En simpel Googling med Flakkebjerg og Opdragelsesanstalt giver rigelig Gevinst. Jeg mener at vide at Knuth Becker var indsat der i   en Periode ( se "Verden venter"). Det var ikke for sjov. Ligeledes mener jeg at vide (bemærk det explicitte Forbehold) at den socialdemokratiske Peter Sabroe interviewede en Forstander, vistnok paa Flakkebjerg:
"Er det sandt, at Drengene faar Prygl?"
"Vist faar Drengene Prygl --- hvorledes skulde jeg ellers kunde opdrage dem?"
"Er det sandt at Drengene bløder, naar de faar Prygl?"
"Vist bløder Drengene, naar de bliver pryglet, men dog aldrig saa meget som naar man stikker en Gris"
Forstanderen var vist cand. theol.