findes der patientlister ?

Startet af karin andersen, 25 Apr 2012 - 09:44

Forrige emne - Næste emne

karin andersen

Hej.
Mon nogen her kan oplyse mig om der findes patientlister - for mit vedkommende fra Finsensinstitutet omkring 1917 - 1930. 
Jeg søger Marie Boline Margrethe Pedersen - født 21.7.1898 i Langeskov, Ødum sogn, Galten herred, Randers Amt.
Jeg har fået at vide hun skulle være indlagt på  finsen med lupus og døde der - men hvornår ?
jeg har forgæves søgt i Sokkelund herred, Rosenvængets sogn.

Hilsen Karin Andersen

Keld Sørensen

Hej,
Ifølge fogsgaard.org er der andre sogne - Frihavns, Davids og Sions Sogne - der er en mulighed, når man har ophold sig/var indlagt på Finseninstituttet, hvis adresse - mener jeg - er Strandboulevard osse selvom der er bebyggelse ud mod Rosenvængets Allé.
Mvh.
Keld Sørensen.

Gitte Johansen

#2
Jeg har fundet Marie Boline Margrethe Pedersen i Københavnske skiftearkivalier 1920, opslag 375.

Hun er død november 1920.

Så kan du prøve at lede efter hende i de forskellige kirker på det tidspunkt.

Når jeg googler Finsen+kirkebog, får jeg det til at ligne, at de selv har en KB måske, der hedder Finsens Hospital.

Er der nogen, der ved noget om det?


Nu var jeg lige inde for at kigge i Den Sjællandske kirkebog, og der står der ikke noget.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

karin andersen

Hej Gitte.
det var en dejlig oplysning - jeg har kigget i de 3 sogne som keld sørensen angav - men kan ikke finde hende der - måske kan du give flere oplysninger ud fra skiftearkivalierne ?
Hilsen Karin Andersen

Gitte Johansen

Nej, der står desværre ikke mere.

Du kan jo selv kigge på den.

www.sa.dk/ao/andre/SkifteKom.aspx

Embede: Københavns Byret fra 1919
Navn: Hovedregister

Så står hun anden nederst i 1920, opslag 375
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

karin andersen

tak for jeres svar -

desværre er det ikke lykkedes mig at finde min slægtning - jeg har søgt i mange sogne fra ca. slut 1918 til start 1921.
bl.a. Fredens - Frihavn - Davids - Sion - Nazaret - Sct Jakob - Østervold - Sct Poul - Simeons - Kingos - Sct Johannes - Rigshospitalet - Øresundshospitalet - Frederikshospital.

Måske I nogle der er mere erfarne der kan vejlede i hvad jeg nu gør ?

hilsen Karin Andersen

Keld Sørensen

Hej Karin,
Begravelsesprotokollerne på Statdsarkivet på Københavns Rådhus er en mulighed. Du véd sådan cirka dødstidspunktet, og du har et navn. Så det skulle være overkommeligt at finde Marie Boline Margrethe Pedersen, også trods det helt almindelige efternavn. Og så får du også oplysninger om begravelsestidspunkt og -sted, samt dødsårsag.
Mvh.
Keld.

karin andersen

Tak for dit svar Keld - nu vil jeg sende forespørgsel i - Hjælp til opslag på arkiver - for jeg bor i Jylland og kommer ikke lige til København nu. Derfor håber jeg der er hjælp at hente der.

Hilsen Karin Andersen.

Keld Sørensen

Hej Karin,
Hvis du kan væbne dig med lidt tålmodighed, kan jeg se i begravelsesprotokollerne.
Skal på Stadsarkivet engang i løbet af næste uge.
Mvh.
Keld.

karin andersen

hej Keld.
Det lyder rigtig godt - og jeg venter med glæde. Jeg har jo i mange år ikke vidst ret meget om hende.

Jeg har indskrevet data om Marie Boline Margrethe Pedersen i - Forum , under Hjælp til opslag på arkiver.
Hvis du mangler yderligere oplysninger  - skriver du bare igen.

Hilsen Karin Andersen.

Peder Sørensen

hej
sognet er Rosenvænget
og de døde  er for det meste registreret  som  døde på Finsen Med. Lysinstitut.
Jeg bladrede  løseligt igennem for 3 uger siden og fandt over 72 døde indtil ca 27 år alderen fra afdelingen  over en periode  fra  ca 1925  - 1935 en uhyggelig høj dødsrate på en afdeling hvor man belyseste patienterne med fx kulbuelys.
Peder