redskap 1644

Startet af Andreas Karlsson, 24 Apr 2012 - 12:19

Forrige emne - Næste emne

Andreas Karlsson

Hej Danmark!
Jag läser i Varbergs länsräkenskaper från år 1644 när man i all hast slaktar och saltar in 646 oxar på fästningen, dels för att förse bondesoldaterna med mat, men även för att inte svenskarna skall kunna stjäla djuren ute på landsbygden.

I räkenskaperna stöter jag dock på en märklig utgiftspost till slakteriet som jag inte alls kan förstå vad det betyder. Det skrivs:

Betalt for Et Tauffl som bleff brugt till Windbonne udi Slachteriett

Detta ting kostade 2 riksdaler. Finns här någon som kan lista ut vad det betyder? Kan det vara någon form av lyftredskap? "Telfer" eller liknande?

Med tack på förhand!
Andreas Karlsson,
Falkenberg

Peter Kristiansen

En Windbonne - er det en vindebom - altså en bom med tovværk og et spil?

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=vindebom&search=S%C3%B8g

men et Tauffl ??
M.v.h. Peter Kristiansen

Andreas Karlsson

Hej igen!
Det finns ett modernt svenskt ord som heter "telfer" och är en slags balk i vilken man kan hänga upp utrustning som skall lyftas eller hängas upp. kan det vara något liknande tro?

hälsningar
Andreas

Jakob Ramlau

Som jeg kender telfer/telfrar er det en Løbekat: et Hejseværk, er løber under Skinner under Værkstedsloftet i større Maskinværksteder. Jeg tvivler paa saa avancerede Forhold i Datidens Slagteri.
Derimod  er jeg helt enig med Peter Kristiansen med "Vindebom". Men jeg tror Opstillingen har været endnu mere primitiv, uden et egentligt Spil.
Naar man i første Halvdel af Aarhundredet (det sidste, altsaa...mit Aarhundrede) hjemmeslagtede Køer (Nöt) slog man dem for Panden og skar Blodkarrene i Halsen over, medens Dyret laa paa Gulvet.
Saa skulde det hejses op til Udtagning. Man skar 2 smaa Snit ved hver Hæl ved Achillessenen og stak et Jernrør igennem paa begge Sider. Saa gjorde man et Reb fast under Loftsbjælkerne og satte den anden Ende fast paa Jernrøret. Gennem Jernrøret satte man saa to lange Bolte. Ved at bruge disse som Spilhaandtag drejede man Røret rundt og Rebet vikledes op paa Røret som Spiltromle. Da Spiltromlen saaledes har en meget lille Diameter faar man meget Magt over Byrden.
2 Riksdaler for et ret kort Tov synes mig noget dyrt? Det kan have været med "Vindebom". Datidens Okser var nok smaa, sammenlignet med Nutidens 6-700 Kg Dyr. Om en Træstok paa 4 Cm´s Diameter har været stærk nok ved jeg ikke  -- men en Jernvindebom har netop kostet Penge.

John Hauerberg

Hej

På dette billede fra et slagteri- museum er vist hvoledes vindebom og tov blev anvendt.



Vh
John

Andreas Karlsson

Hej!
Stort tack för Din information och fotot. Vi börjar nog närma oss sanningen. Jag söker vidare i dokumenten för att se om jag kan hitta ytterligare ledtrådar.

många hälsningar,
Andreas