Sejlskibe, ca 1800

Startet af Oddbjørn Johannessen, 23 Nov 2010 - 17:14

Forrige emne - Næste emne

Oddbjørn Johannessen

Finnes det noen registre på Internet over danske seilskib fra ca 1800?  Jeg ser at "Den digitale Byport" har opplysninger om enkelte skib som bl.a. seilte i den s.k. "skudefarten" på Norge (kun for året 1787), men den link som fører til oversikten, ser dessverre ut til å være "død".

Vennlig hilsen
Oddbjørn Johannessen
Kristiansand
Mvh
Oddbjørn Johannessen, Kristiansand

Karsten Damén


Oddbjørn Johannessen

Nei, det har jeg ikke.  Mange takk!
Mvh
Oddbjørn Johannessen, Kristiansand

Oddbjørn Johannessen

Utgangspunktet for spørsmålet mitt er galeasen "Enigheden" av Lønstrup (14kmcl), som i slutten av 1780-årene seilte nokså fast i skudefarten mellom Aalborg-egnen og småbyene på Agder- og Telemarkskysten i Norge.

Den dukker opp i et skifte etter min fjerne slektning Peder Jensen Holm d.y. fra Holmsø, som 27. desember 1787 gikk gjennom isen på fjorden utenfor Arendal, og druknet.  Han var kjøpmann, og var med "Enigheden" på en handelsreise.  Skipper på galeasen var Peder Engesgaard, som på dette tidspunktet bodde i Lønstrup.  Han må imidlertid ha mønstret av kort tid etter, for 11/12 1788 gifter han seg i Øyestad ved Arendal - og ved dødsskiftet etter ham 29. april 1790 er han bosatt i Barbo v/Arendal.  En av hans brødre, Søren Engesgaard, har da allerede flere år vært bosatt i Arendal.

Jeg har ikke funnet ut av hvem som var "Enigheden"s reder/eier, men det KAN ha vært en tredje bror (nærmere bestemt halvbror) - nemlig Berthel Engesgaard, som i folketellingen 1787 er bosatt i Lønstrup som selveier og matros - men også nevnt som "skudehandler paa Norge).  Brødrene Engesgaard hadde patronymet Christensen.

Alle opplysninger om galeasen "Enigheden" av Lønstrup er interessante for meg.


Mvh Oddbjørn Johannessen
Mvh
Oddbjørn Johannessen, Kristiansand

Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo føye til noen opplysninger som sannsynliggjør at Berthel Engesgaard kan ha vært galeasens eier.  Min kilde er Samlinger til Jydsk Historie og Topografi, utgitt av Jydske Historisk-Topografiske Selskab i 1896:

"I Slutningen af forrige og Begyndelsen af dette Aarhundrede fandtes der to Skudehandlere i Lønstrup, nemlig Peder Vrensted og Bertel Engesgaard, og desuden havde Kjøbmand C. C. Nielsen i Hjørring Pakhus og Skude her.
P. Vrensted blev efterfulgt af P. A. Bisgaard, og Bertel Engesgaard af sin Svigersøn Severin Segelcke (...).  Han blev efterfulgt af sin Søn A. R. Segelcke.  Under ham naaede Vestkysthandelen sit Højdepunkt, og han drev en meget betydelig Forretning" (s. 238).

Mvh Oddbjørn Johannessen
Mvh
Oddbjørn Johannessen, Kristiansand


Oddbjørn Johannessen

Mange takk!  Dette var jo innholdsrik informasjon - og jeg kan så supplere med de opplysninger om destinasjoner og last jeg finner i skiftet etter Peder Jensen Holm, datert 27/12 1787.  Jeg mangler nå bare kunnskap om hvem som var bestyrende reder, men går ut fra som sannsynlig at det må ha vært skipperens bror, skudehandler Bertel Christensen Engesgaard i Lønstrup.

Oddbjørn
Mvh
Oddbjørn Johannessen, Kristiansand

Lillian Larsen

Hej Oddbjørn!

Til lykke med fundet af skifte efter Peder Jensen Holm (Holmsøe).

Efter nytår har jeg tænkt på at bosætte mig i Viborg - et par dage - har fundet et hyggeligt sted at bo.

Hvis du til den tid mangler opl. om ENIGHEDEN, så bruger jeg gerne tid på det.

MEN husk mig på det !!!!

Hilsen Lillian

Oddbjørn Johannessen

Hei Lillian!

Takk for din gode vilje til å hjelpe nok en gang - og "Enigheden" er jeg absolutt interessert i flere opplysninger om.

Det skiftet jeg har funnet, er riktignok ikke etter "min" Peder Jensen Holm (som jo fremdeles var i live i 1801), men etter hans yngste halvbroder med samme navn (sønn til Jens Pedersen Ladefoged og hans 2. hustru, Dorthe Jacobsdatter).  Og det er også bare den yngre Peder Jensen helbrødre, Jacob, Morten og Mads Holm som fremsetter arvekrav i stervboet.

Det er imidlertid et omfattende og interessant skifteoppgjør, som strekker seg over to år (avsluttet i november 1789), på grunn av sterke stridigheter om arven mellom Peder Jensens brødre og skipper Peder Christensen Engesgaard, som sistnevnte går seirende ut av.

Vennlig hilsen
Oddbjørn
Mvh
Oddbjørn Johannessen, Kristiansand

Oddbjørn Johannessen

Der er også et annet skip nevnt i det omtalte skiftet fra 1787-1789 etter Peder Jensen Holm.  Hans bror har nemlig skrevet et "Promemoria" til skifteretten på vegne av seg selv og sine brødre Jacob og Mads.  Det er datert og undertegnet (om jeg har lest teksten riktig):

Briggen De 3de Brødre, den 1ste Julij 1788.  Paa egne og fraværende Brødres Wegne efter Fuldmagt.  Morten Holm.

Morten Jensen Holm var skipper, og var bosatt både i Lønstrup og i Løkken (f. i Holmsø, Haverslev).  Antagelig må han på dette tidspunkt ha vært skipper på "De 3de Brødre" (ant. hjemmehørende i Lønstrup eller Løkken), men det er tvilsomt om han også var reder.

Oddbjørn
Mvh
Oddbjørn Johannessen, Kristiansand