søgning i demografisk databas sødre sverige.

Startet af lis larsen, 22 Apr 2012 - 16:02

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis

Mostern heter också Anna Kristina. Det är hon som är gift med Per Karlsson.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Christianstad är också den gamla stavningen men svenskarna ville nog inte påminnas om att en dansk kung Christian den IV hade grundat staden. Därför skriver vi Kristianstad.

Eva M
Eva M

lis larsen

det kan være Kirstine pedersdatters død samme sogn som hendes mand kirkebog fra 1949.opslag 245,død nr 2 d. 27 januar,men skriften er så mangelfuld-så det kan ikke vides med sikkerhed.

Eva Morfiadakis


Det kan inte vara hon. Hon dör efter 1850 eftersom hon finns i FT 1850. Se tidigare inlägg.

Eva M
Eva M

lis larsen

Det nævnte dødsfald er 27 januar 1860,men i kirkebogen fra 1849-1875.Min fejl,jeg skrev ikke tydeligt nok.

Lis

lis larsen

Det er nu lykke mig at finde Christian Oluf Olsen sammen med hans mor helena Olsen(Helena Ulrikke Aspmann)
i Ft for 1901 før hans bryllup i 1902.Frederiksborg amt helsingør købstad,gade lappen.opslag 27 lappen 10.i sal 8.her står helena som født d 7.10.1846 - hun har før stået som 1835.hvilket bedre passer med hendes aldersopgivelser.
der står at hun er født i Sverige og kommet til kommunen i 1899 fra Hellebæk.
Hendes søn-der står som Christian Olsen-meget forvirrende,da det er faderens navn,men dåbsdato og det faktum at han står som ugift og moderen som enke passer på Oluf-står at han er kommet til helsingør kommune i 1899 ligesom moderen ,men fra Stege.

Eva Morfiadakis

Födelseåret 1846 måste vara fel.

Groom's Name: Christian Olsen 
Groom's Birth Date: 1822 
Groom's Birthplace: 
Groom's Age: 37 
Bride's Name: Helena Ullrica Aspmann 
Bride's Birth Date: 1835 
Bride's Birthplace: 
Bride's Age: 24 
Marriage Date: 20 Nov 1859 
Marriage Place: Hellebaek,Frederiksborg,Denmark 
Groom's Father's Name: 
Groom's Mother's Name:


Om hon var född 1846 skulle hon varit bara 13 år när hon gifte sig!! Det ska nog vara 1836.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

7/10 1835 föds en Helena Ulrika i Löt på Öland. Hennes far heter Johan Henrik Aspman. Modern heter Anna Olofsdotter.

Det skulle kunna vara hon som utvandrar till Danmark. Öland är inte Skåne.

I Skåne dör:

Döda i Väsby församling
                             
Datum 1857-10-06 

Den avlidne
Namn Johan Henrik Aspman Kön man
Titel dagsverkskarl Civilstånd ej angivet
Ort Löths församling på Öland 
   

Attest 

Anhörig
Namn  Ort 
Titel  Relation 

Övrigt
Johan Henrik var född i Stockholm, afled den 6 Oktober och begrofs i Wäsby den 11 October.

Det här kan vara fadern eller en bror till henne som varit i Skåne.

Eva M

Eva M

lis larsen

Det vil være fantastisk hvis det er hende.
Jeg har søgt efter om hun skulle være født i hellebæk.da der nogle steder har stået at hun kom fra Aalsgaard,men der har jeg ikke fundet hende.
Nu leder jeg efter hendes død,som burde være i helsingør da hun jo bor sammen med hendes søn i 1901,og det er ham der betaler for hendes fornødenheder.

lis larsen

Jeg har nu kigget kirkebøgerne igennem både i Sct.Mariæ til 1916 og Sct.olai til 1910 i helsingør.har også kigget igennem i hellebæk til 1907.Der er ikke noget spor af hendes død.Har prøvet family search uden held.

øv

Hanne B-son

Hej Lis, oplysnigen er fra kilden Emibas (cd) bemærk hendes fornavn.


Post 453672
Aspman, Hilma Ulrika
Piga (ogift kvinna)
f. 7/10 1835 i Löt, Kalmar län (Öland)
Utvandrad 1857 från Brunnby 1 Prästgården, Brunnby, Malmöhus län (Skåne)
till Helsingör, Frederiksborg amt, Danmark
Källa: Emibas emigrationsakt: Brunnby M 1857 001
Onormerade namnformer:
Födelseförsamling: Löt På Öland
Destinationsland: Danmark


venlig hilsen Hanne

Eva Morfiadakis

#41
Hanne, det har nog blivit fel i Emibas. Har du möjlighet att kolla i Löt församling om hon ändå inte heter Helena?

Har kollat FT 1860 Tiköb (Hellebaek skoledistrikt). Det står Helena Ulrica.
Eva M
Eva M

Hanne B-son

Hej, det är fel angivet i källan Emibas. Hon heter Helena Ulrica


/Hanne

Eva Morfiadakis

Eva M

lis larsen


lis larsen

Hej hanne,

Jeg er nød til at spørge hvordan du bruger Emibas-jeg har lige været inde og kigge mig lidt omkring.Men finder det hele lidt uoverskueligt !

Hanne B-son

Hej Lis, kilde Emibas er på cd' ikke på nettet....


venlig hilsen Hanne

Svend Aage Hansen

Hej Lis!

Nu blev det pludselig rigtig spændende.
Da Hanne fandt navnet Aspman så kiggede jeg i min egen slægtbas, her er lidtaf det jeg fandt:

Huddragare Johan Henrik Aspman f. 1797 Stockholm, Stockholms län
Död 1857 Löt, Kalmar Län. bg. 1857 Väsby, Malmöhus län
Hustru Anna Olsdotter f. 1801. d. efter 1845

Børn:
Helena Ulrica Aspman f. 1835 Löt, Kalmar län
Albertina Wilhelmina Aspman f. 1839 Löt, Kalmar län
Johan Hindrik Aspman f. 1841 Löt, Kalmar län. d. 1841 Löt, Kalmar län
Johanna Charlotta Aspman f 1842 Löt, Kalmar län. d. 1844 Löt, Kalmar län
Johanna Charlotta Aspman f. 1845 Löt, Kalmar län. d. 1845 Löt, Kalmar län
Christina Dorothea Aspman d. 1848 Löt, Kalmar län
Carl-August Aspman Gift med Maria Hägg 1852 Väsby, Malmöhus län. Gift med Maria Persdotter 1881 Höganäs, Malmöhus län. död 1903 Höganäs, Malmöhus län
Anna Maria Aspman. barn födda 1856 Löt, Kalmar län

I næste uge kommer jeg hjem så kan jeg måske se lidt mere.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

lis larsen

Hej Svend Aage,
det ser rigtig spændende ud,sjovt nok har min bror boet i Höganäs tilbage i 80'erne.

:) Lis


lis larsen

Tak Eva,
det er en ren guldgrube du har sendt mig.
Jeg må ha den printet ud for at kigge den ordentlig igennem.
Tak Lis

lis larsen

Jeg har nu endelig haft tid til rigtigt at kigge alle de oplysninger igennem som I har fundet.

Tænker at den Carl-August du nævner Svend aage,må være den Karl Gustaf fra det andet ægteskab med Anna nyman,da han er født d. 3 august 1830,hvilket passer fint med et ægteskab i 1852 !

Lis

lis larsen

Jeg har søgt og ledt lidt mere på ;Kirke Velling og fundet frem til Kyrkvällinge i luggude härrad,måske er det her Kirstined Pedersdatter kommer fra.

Jeg har ikke fundet ud af at søge endnu.

Hønerød sogn hvor Ole Arvedsen kommer fra,kunne måske være Högseröd socken i malmöhus län,heller ikke her har jeg fundet ud af at søge videre.

lis larsen

Jeg kan se at Ole Arvedsen allerede bor i danmark under FT i 1845 ,frederiksborg amt,lyng-kronborg herred-hornbæk sogn.Han er skrevet som ole arnesen.hvor han er 19 år,altså må han have forladt sverig temmelig tidligt.Spørgsmålet er om han kom alene eller sammen med hans familie.

Svend Aage Hansen

Hej!

Jeg har samlet mit materiale om Aspman, det ser ud som om Johan Henrik var i Höganäs flere gange, men jeg har ikke fundet ham i husförhörsbogen.

Johan Henrik og Anna med 2 døtre får flytteattest fra Wanberga i Löt til Höganäs Stenkolsgruva i Wäsby församling i Skåne och Malmö Län d: 14 maj 1849. (Löt BI:1 s. 17.
Indflytning i Väsby er ikke registreret.

Det er ganske meget text så jeg vil hænge det på som en PDF-fil så kan du selv åbne den og se indeholdet.

[vedhæfting slettet af admin]
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

lis larsen

Tak skal du ha' Svend Aage,
jeg har printet det ud og vil bruge noget tid på at læse det.
Da min bror fandt ud af at Johan Henrik havde boet i Höganäs og arbejdet i Gruvan,blev han meget interesseret.
Han fortalte at man kan se nogle af de boliger der blev brugt af arbejderne i gruvan som boligere.
Nu har jeg sidst år været på tur til Höganäs-har eller ikke været der de sidste 25 år-men desværre havde jeg ingen anelser om at en forfader skulle ha' boet og arbejdet i Höganäs da jeg var der sidst.

Eva Morfiadakis

Svend Aage, Jag undrar i vilken bok du funnit Johan Aspmans födelse.  Är det i i boken med oäkta barn för det saknas födelseböcker mellan 1789 och 1862 för äkta barn om jag ser rätt på NAD?
Framgår inte föräldrarnas namn?
Jag har inte själv tillgång till böckerna men kan se på ett annat ställe ett par Aspman i Klara 1800. Den ene är hofjägare och verkar vara ogift.

EvaM
Eva M

Svend Aage Hansen

Hej!

Jeg har ikke fundet nogen fødselsbog men Stockholm nævnes i antal husförhör.
Det er dog bare her som jeg har set tillægget Clara:
Löt AI:4  s. 165. Husförhör 1840-1861.
I dette kan man også se noteringer om 5 døde børn og børnebørn samt noteringen om at Carl August flytter til Väsby den 26 april 1848.
Forældrene flytter til Höganäs Stenkolsgruva 14.maj 1849 med 3 døtre, Anna Maria, Helena Ulrika og Albertina Wilhelmina.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Eva Morfiadakis


Jag fann ett register med födelseböckerna i Klara på Stockholms stadsarkivs hemsida. Han finns inte i detta register såvitt jag kunde se. Jag sökte på olika sätt: efternamn, förnamn, födelseår och t o m på födelsedagen 26/3 men han kom inte upp.

Eva M
Eva M

lis larsen

Jeg har prøvet at opsummere hvad jeg ved om Ole Arvedsen og Kirstine Pedersdatter:


Postat lördagen 11 augusti 2012 - 10:18           

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg søger efter min mors oldefar og oldemor.Hans navn er Ole arvedsen(nogle gange stavet som Arnesen)
jeg fandt ham første gang i en folketælling I danmark-Frederiksborg Amt,lynge-Krongborg herred,Hellebæk,Hellebæk geværfabrik.
Her står det nævn at han kommer fra Höneröd sogn i Skaane.jeg har fundet frem til-ved andres hjælp at det kunne være högseröd socken.Hvorfor jeg søger her.

Første gang jeg finder ham er det som 19 årig hvor han er i lære som bøssemager.Det er i 1801-altså må han være født omkring 1782.

spørgsmålet er om han flytter til Danmark alene eller med hans forældre.


Han dør d. 7 april 1845 i hellebæk(nær Helsingør)Frednsborg Amt,lynge-kronborg herred,hellebæk sogn 1841-1849 opslag 105

Hans kone Kirstine Pedersdatter,ser jeg første gang ved deres bryllup family search d. 17 juni 1804.

KB Frederiksborg amt.lyng -kronborg,tikøb sogn 1801-1819 opslag 50.

I samme kirkebog finder man deres to ældste børn,
opslag 62 Peter Arvedsen
opslag 97 Gundel Lisbeth

I KB for frederiksborg amt,lynge-kronborg,hellebæk sogn 1812-1825 finder man de to næste børn .
Ellen Kirstine Olesdatter,opslag 37 barn nr 33.
Christian olsen opslag 20 d 8 juni 1822.

Under Ft fra 1845 kan man se at kirstine pedersdatter er født omkring 1776 ,der står at hun kommer fra Kirkevelling sogn i skaane.Tænker det må være kyrkvällinge i lugguse härad.
I samme hus bor også en morten Pedersen,der kommer fra samme sogn i Sverige-måske kunne det være hendes bror ?morten er gift med en anden Kirstene Pedersdatter,der kommer fra fagasholte sogn også i skaane.
Sidste gang jeg ser Kirstine Pedersdatter er ved FT i 1850 hvor hun bor sammen med hendes sønchristian Olsen og et plejebar Emanuel Arvedsen på 5.

Jeg har endnu ikke fundet hendes død !

Håber der evt. er nogle der kan hjælpe mig videre !

Lis