TINGBØGER

Startet af Kirsten Didriksen, 21 Apr 2012 - 15:50

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Didriksen

Hej!

Jeg har med stor interesse "læst" de tingbøger der hører til i mit område.
Men jeg mangler nogle matrikel numre og nogle ældre tingbogs oplysninger!
Kommer de senere ?
Eller er der et sted man kan se dem?

Venlig hilsen
Kirsten

Tom Goldenbeck Hansen

Hej Kirsten - efterfølgende tekst kan muligvis give dig svaret på din forespørgsel.
Venlig hilsen - Tom Goldenbeck Hansen


Fra: Tom Goldenbeck Hansen [mailto:tom.g.hansen@mvbmail.dk]
Sendt: 18. april 2012 23:43
Til: Jesper Thomassen
Emne: Tinglysningsregistre



Hej Jesper Thomassen


Jeg har nylig for 3 uger siden observeret, at scanninger af tinglysningsbladene på landets ejendomme er søgbare på internettet.

På hjemmesiden for Statens Arkiver anføres, at søgning kun kan gennemføres for tidsperioden 1927 til 1990.

Hvorledes kan det være, at søgningsmuligheden ikke omfatter de info, som Landsarkiverne har fået affotograferet til filmstrimler – helt tilbage fra omkring 1890?

For ca. 6 år siden erhvervede/købte jeg til Lokalhistorisk Gruppe Ejstrupholm 3 filmruller med tinglysninger i Skanderborg Amt  -  Vrads Herred – Ejstrup sogn.

Disse filmstrimler dækker i mange situationer perioden ca. 1890 indtil 1940-1950`erne.

Venlig hilsen
Tom Goldenbeck Hansen, Nørrevang 5, 7361  Ejstrupholm


19.04.2012
Kære Tom

Gennem tiden har der været anvendt forskellige systemer til at holde styr på tinglysningerne. I perioden ca. 1927 til midt i 1990'erne blev tinglysningerne registreret i tingbøgerne, som udgør en samlet og afsluttet række. Tingbøgerne erstattede et ældre system, hvor det, der svarer til en tingbog, blev kaldt et realregister. Omlægningen fra realregistrene til tingbøgerne tog meget lang tid, og det er derfor nogle oplysninger i det gamle system kan række helt frem til 1950'erne. De nyeste oplysninger i realregistrene vil også være at finde i tingbøgerne, da alle gældende tinglysninger blev omskrevet til tingbøgerne.

Det er ikke Statens Arkiver, der har digitaliseret tingbøgerne. Det er Tinglysningen, der har afleveret tingbøgerne i form af digitale billeder, og dermed gjort det muligt at lægge oplysningerne på Arkivalieronline forholdsvis let. En digitalisering baseret på filmscanninger vil være et langt større og meget mere ressourcekrævende projekt.

Det har ved flere lejligheder været overvejet, at digitalisere hele eller dele af det ældre tinglysningssystem og lægge det på nettet, men i øjeblikket er det andre meget efterspurgte arkivalier, som kræfterne bruges på. På lidt længere sigt er det ikke utænkeligt, at flere tinglysningsoplysninger vil blive lagt på nettet, men i øjeblikket er der ikke mere på vej.

Med venlig hilsen

Jesper Thomassen, Arkivleder


Kirsten Didriksen

Hej Tom!

Tak for dit svar!

Som jeg læser det kommer de gamle tinglysninger ikke på nettet foreløbig  :-\.
Kan man låne disse film til gennemsyn eller er man nød til at købe?
Hvor bestiller/køber man?
Hvad koster de?
Jeg skal bruge oplysningerne til lokalhistorie (jeg forsøger at finde ud af hvem
der har boet i byens huse gennem tiderne).
Det gør det lidt kompliceret for byen er delt i tre sogne og endnu to sogne 500 m
uden for bygrænsen.
Køber man et ejerlav pr. film?

Mange hilsner
Kirsten


Tom Goldenbeck Hansen

Hej Kirsten

Jeg mener, at filmene med de ældste tinglysninger blev bestilt og betalt til Landsarkivet. Prøv at spørge der.

Til mit lokal tinglysnings-sogn var der 4 ruller film, som kostede ca. 300,- pr. stk.

Prisen i dag kender jeg ikke.

Bemærk: du skal efterfølgende have mulighed for at kunne "køre" filmene gennem en fremviser, inden du kan påsætte ejerfoldene til de interessante ejendomme.

Venlig hilsen
Tom Goldenbeck Hansen

Kirsten Didriksen

Hej Tom!

Tak for dit svar.
Jeg forsøger på LAV.
Ang. prisen, så koster alle fritidsinteresser og her er aktiviteter til mange dage!!

Venlig hilsen
Kirsten

Erling Haagh

30/4-2012
Udlægningen af tingbøger på Arkivalieronline er afsluttet

Udlægningen af tingbøger på Arkivalieronline er afsluttet Tingbøgerne fra perioden 1927 til 1990?erne kan nu benyttes på Arkivalieronline fra alle 82 retskredse i Danmark.


Mvh Erling