Christen Christensen Friis, Hinnerup, Thorum sogn i Viborg Amt

Startet af Ivar Kristoffersen, 20 Apr 2012 - 08:55

Forrige emne - Næste emne

Ivar Kristoffersen

Ved folketællingen 1801ses han boende i Hinnerup sammen med hustruen Karen Hansdatter og deres 2 børn Hans f. 1793 og Kiersten f. 1795 - men hvor er de født ?

I 1803 får de datteren Johanne. Karen Hansdatter, der givetvis stammer fra Nautrup tjener ved folketællingen 1787 hos sin bror Peder Hansen i Nautrup. Karen Hansdatter bliver begravet den 22. december 1808 på THorum Kirkegård.

Den 21. maj 1809 gifter Christen Christensen Friis sig i Hjerk kirke med Mette Svenningsdatter, hvis far Svenning Iversen gift med Maren Jensdatter var den ene af forloverne. Christen Christensen Friis bliver begravet den 7. februar 1816.

Mette Svenningsdatter gifter sig den 20. maj 1816 sig med enkemand Bertel Christensen fra Rybjerg, og de får i 1810 sønnen Svenning Christensen. Mette Svenningsdatter bliver begravet 6. november 1832 i en alder af 64 år.

Hvor stammer Christen Christensen Friis fra ??

Med venlig hilsen

Ivar Kristoffersen

Carsten Friis Fischer

Hej Ivar

Hjerk kirkebog 1741-1773 opslag 42
En Christen Friis får d. 7. maj et drengebarn døbt Christen.

De er bosiddende i Vium i Hjerk.

Kurt Kermit har dette bl.a.

15
Hjerk og Harre sogne. Jens Olesen af ?? Hans Kongl. Mayts bref af dato 16 ?? ao 1715 erlanget på at måtte tillades ægteskab med Dorthe Pedersdatter, uanset hun skal være sydskende barn til een qvinde nafnlig Mette Pedersdatter, som forne Jens Olesen for nogle år siden har begåed lejermål med, har videre efter høystbemte Hans Kongl. Mayts. bref, og hans velædle høyunderdanighed Biskoppens sigelse, erlagt til Viborg Hospital 1 rdr. med stiftschriverens qvittering.
Christen Christensen Friis af Hjerk, ligeledes hans Kongel. Mayts bref af dato 27 july 1716 har nødt, at måe indlade sig i ægteskab med Karen Larsdatter, uanset hun hans forrige afgangne hustrue udj 3die leed skal være beslegtiget, samme personer har  erlagt til Viborg Hospital 1 rdr.
Ingen videre findes her i sognene. 10 marty 1719. Sign. Morsing.

Lidt tidligt. Men velsagens familie.

I Hjerk kirkebog er der ligeledes slægtsnavnet Svenningsen og Svenning. Apropos Christen Friis´s 2. hustru.
mvh

Carsten Fischer

Ivar Kristoffersen

Tak for dit svar.

Nu mangler jeg bare, hvor de to ældste børn er født

Med venlig hilsen

Ivar Kristoffersen


Lene Astrup

Hej Iver.

Ja, svar på dit spørgsmål har jeg ikke, men i skifteprotokol og fæsteprotokol fra Eskjær gods ses en del Friis'er i 1700- tallet. Også en sergent Ole Friis fra Sahl er nævnt.

Er han født på Eskjær er der ingen hjælp at hente, for der mangler kirkebogen frem til 1814

Dette hjælper måske ikke til at opklare, hvor Christen Christensen kommer fra.

Med venlig hilsen
Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Ivar Kristoffersen

I Roslev kirkebog 1774-1815 - Harre Herred, Viborg amt har jeg fundet følgende:

Opslag 41:
13.11.1794: Kiersten
Faddere:
Jens Friis af Hjerk
Peder Friis af ??
Christen Friis af Bajlum
Maren Friis Wejbye Mark

Opslag 44:
12.04.1796: Christen
Faddere:
Peder Christensen
Christen Christensen Friis
Mette Christensdatter
Maren Christensdatter
og
Niels Hansen
Der er ingen steds angivelse

Så mangler jeg kun Hans: Jeg har ikke fundet ham i Roslev, Hjerk-Harre eller nautrup,Vile,Sæby

Med venlig hilsen

Ivar Kristoffersen