Københavnske Skifteakivalier

Startet af Mogens Møller Nielsen, 19 Apr 2012 - 09:08

Forrige emne - Næste emne

Mogens Møller Nielsen

Jeg fandt min Tip oldefar Møller Carl Vilhelm i ovennævnte akivalier.Jeg har han´s dødsdag 5/4 1909 København.
På opslag 248 Hovedregister 1909.
Her står hans navn og et nr : 2/266/3M
Jeg kan ikke finde noget om ham her,nogen her som har en forklaring.
Venlig hilsen
Mogens
Med Venlig Hilsen
Mogens Møller Nielsen

Jørgen Green

Hej Mogens

Der er tale om en henvisning til en Forseglings- og registreringsprotokol, som ikke er lagt ud på nettet, men kan bestilles på Daisy. Her kan du også bestille sagens skiftedokumenter, hvis der er nogen.

For at for at finde og bestille den på Daisy, skal du skrive tallene i en lidt anden rækkefølge.
Det sidste bogstav/det næstsidste tal/det første tal/tallet mellem skråstregerne, som er sagens løbenr.

2/266/3M bliver således omskrevet til:

M 3 2 løbenr. 266


Arkivskaber: Københavns Skiftekommission
Arkivserie: Forseglings- og registreringsprotokol
trykke på »Søg« og bladre ned til nr. 1713 som indeholder skifterne fra 1 til 976

1713   M 3 2 A 1   M 3 2 A 976   Gå til bestilling

Evt. bevarede skiftedokumenter finder du på næsten samme måde og under samme nr.

Arkivskaber: Københavns Skiftekommission
Arkivserie: Skiftedokumenter vedrørende offentlige boer
trykke på »Søg« og bladre frem til side 4 og ned til nr. 1924, som indeholder skifterne fra 1 til 296

1924   M 3 2 1   M 3 2 296   Gå til bestilling
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Lissa Pedersen

Hej Jørgen - eller andre,

Jeg tillader mig at "hive" denne tråd op - måske kan du/I hjælpe mig. Jeg har under Københavnske skiftearkivalier, hovedregister, fundet en person, som er død 2. november 1897. Der står ud for hans navn: 2/888 2 I eller J (opslag 116 i 1897). Skal jeg så bestille evt. arkivalier på Daisy?

Jeg har fundet dette - mon det er rigtigt:

Arkivinstitution:  Rigsarkivet
Arkivskaber(e):  Landsover-, samt Hof- og Stadsretten, Københavns Skiftekommission
Arkivserie:  Forseglings- og Registreringsprotokol  1863-1943
Eksemplar:  Original, Papir m.m.
Indhold fra:  J 2 2 A 1 
Indhold til:  J 2 2 A 929 
Indhold beskrives med:  Forseglingsnummer, protokolnr. og sidetal (Periodelitra, Afdeling, Protokolnr, Protokollitra, Sagsløbenummer, Sidetal)
Nr:  1552

Arkivnummer:
DF-001
Arkivskaber:
Københavns Byret, Skifteretten
Arkivserie:
Forseglings- og Registreringsprotokol
Indhold:
J 2 2 A 1 - 2 A 929 mm.
Løbenummer:
1552
Stregkode:
8004947221

Hvis dette ikke er rigtigt, så please fortæl mig, hvad det er, jeg skal bestille.

Hilsen Lissa

Jørgen Green

Hej Lissa

Ja, det er den rigtige forseglings- og registreringsprotokol, som du har fundet.

2/888 2 J  skal byttes om til J 2 2 888. Det er også det, som du har gjort.

Det er det samme arkivalie indført under 2 søgemuligheder for arkivskaber, som du har fundet. Du kan og skal kun bestille den ene. Det er ligegyldigt hvilken én, du bestiller, da det er den samme pakke.

Bemærk, at der også står et A ( J 2 2 A 1 - 2 A 929 mm), det skal du bruge, når du bestiller behandlingsprotokollen, som findes under det samme nr. J 2 2 A løbenr. 888

Jeg vil anbefale dig at bestille såvel behandlingsprotokollen som skiftets dokumenter ved samme lejlighed.

Arkivskaber: Københavns Skiftekommission
Arkivserie: Behandlingsprotokol
Der findes både en A- og B-protokol. Du skal bestille A-protokollen.

Skiftesagens dokumenter skal du finde under:
Arkivskaber: Københavns Skiftekommission
Arkivserie: Skiftedokumenter offentlige boer
under det samme nr.
J 2 2 løbenr. 888. Her skal du ikke bruge A'et.


Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Lissa Pedersen

Hej Jørgen,

Mange, mange tak. Det kan godt være lidt svært med Daisy engang imellem, men jeg "skævede" jo til det, som du havde fortalt tidligere.

Tak og god weekend - Lissa