kirkebøger i Sdr. Vissing og Voerladegaard - efter 1941/42 ?

Startet af dagny salomonsen, 19 Apr 2012 - 08:51

Forrige emne - Næste emne

dagny salomonsen

Jeg vil gerne høre, om det er korrekt, at kirkebøgerne i de to sogne stopper ved 1941/42 når det gælder danske statsborgere.  Så vidt jeg kan se - og forstår det - gælder de efterfølgende kirkebøger til og med 1948 alene for tyske flygtninge.   Skal dette forstås således, at disse sidste kirkebøger blev ført for at "dokumentere - registrere" de tyske flygtninge, der var i Danmark - og hvorfor netop så mange i Ry ?  Jeg er klar over, at mange kirkebøger ikke er ført længere frem end til 1941/42,  - det er alene nysgerrighed og interesse for at vide lidt mere om dette med de "tyske" kirkebøger.   
Dagny Salomonsen

Jesper Skov

Prøv at søge på "Ry flygtningelejr".


Med venlig hilsen

Jesper Skov

dagny salomonsen

hej jesper skov.
Jeg har ikke været hjemme hele eftermiddagen, derfor ser jeg først nu dit svar, som jeg takker for.  Jeg vil nu prøve at søge på Ry Flygtningelejr.   Det er underligt at læse disse kirkebøger med fødsler, konfirmationer - og så dødsfald.   Det er altsammen i årene lige efter afslutningen af 2. verdenskrig.  Der er nævnt Ry Flyveplads ?  Jeg er spændt på at læse lidt mere om, hvad det altsammen er for noget.  Jeg ved, at der var tyske flygtninge i Danmark lige efter krigen - men jeg havde ikke ventet at se så mange, der døde.  Ret uvidende - så troede jeg, at de vendte tilbage til deres hjemland kort efter krigens afslutning.  Man kan lære meget af at søge i gamle kirkebøger.   ;¨Mange tak for svaret.

Dagny Salomonsen

Vivi Winther

Hej Dagny, hvad angår Rye Flyveplads så er der en meget lang historie og meget spændende  :D jeg startede også på at skrive om den som ung således ved jeg også at i Brædstrup på vores Hjemstavnsarkiv har mange  ringbind angående dette (ikke skrevet af mig). Men ud over dette var der en kirkegård på flyvepladsen og denne hører under Sdr. Vissing sogn dog er korsene fra denne flyttet til Sct Sørens Kirkegård, Rye (Gammel Rye), inden du begiver dig ind i kirkebøgerne vil jeg nok sige dette kan være spild af god tid da den kun omhandler tyskerne måske et par enkelte dansker. Søg istedet på FT fra Sdr. Vissing og Voerladegård det gør det hele nemmere og du vil finde en del Salomonsen der  ;) ;), mangler du informationer, så må du gerne sende mig en email, eller skrive her og jeg vil se hvad jeg kan hjælpe dig ved.

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"