Hvordan finder jeg, om hun rejste til Amerika i 1879

Startet af Henning Rosthøj, 18 Apr 2012 - 20:37

Forrige emne - Næste emne

Henning Rosthøj

Efter at hun har ligget stille et stykke tid, kunne jeg tænke mig igen at forsøge at få stadfæstet om
hun er min tante som jeg leder efter, jeg har for nogen tid siden fået tilsendt følgende:

Post 687182
Andersdotter, Lovisa
Piga (ogift kvinna)
f. 20/1 1860 i Svartrå, Hallands län (Halland)
Utvandrad 6/8 1879 från Wastad, Eftra, Hallands län (Halland)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, vol. Eftra AI:5, s. 14; Flyttningslängd, vol. Eftra B:1
Emibas emigrationsakt: Eftra N 1879 009


Er der en der kan fortælle mig, om jeg ud fra de oplysninger kan finde ud af om hun rejste til Amerika, for hvis det hele skal passe sammen skulle hun ikke være kommet længere end til DK

Hun skulle efter vielsesindførslen og familiehistorien være født i Christiania, Norge, men dette passer ikke med fødested og præst. Så derfor håber jeg at komme videre og måsk udelukke hende som mistænkt.

MvH
Henning
MvH
Henning Rosthøj

Eva Morfiadakis


Hej!

Att finna Lovisa Andersdotter/-son i USA kan nog bli svårt eftersom hon troligtvis har gift sig och fått ett nytt efternamn.
Du nämner en "vielse" i Danmark. Skulle du kunna ge uppgifter om den var/när och opslag. Norge tillhörde ju Sverige vid den här tiden. Hon kan ju ha varit i Norge och fått en norsk utflyttningsattest och kan ha skrivit fel av från den.
Har du funnit henne i den danska FT 1901, i den står ju födelsedatum?

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

Hej

Du er medlem og søge hjælp i Opslag internationalt

se  i det blå felt:
Hjælp med opslag i Ancestry.com « 1 2 ... 32 33 »  Rikke Fjordbak Ravn 

tryk på det sidste tal (her 33) kør ned i bunden og skriv dit ønske til Rikke.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Henning Rosthøj

Hej

Tak for jeres svar

Jeg har tidligere fået megen hjælp til at finde personen, men kan ikke være sikker på at det er den rigtige, især hvis hun er rejst Amerika, jeg kunne forestille mig at man kunne søges på udrejst,
for at se om hun er ombord, så jeg prøver Rikke.


"min" Luise bliver gift med min farfar i 1887, men dør i barsel i 1890,

hun opgives ved vielsen til at komme fra Svartø, Christiania, Udenes, Norge

dette må være en fejllæsning, i det attesterne som er fremsendt opgives at komme fra
denne præst:
P.E Högrelius m. familie flyttede til til Okome Præstgård maj 1886 fra komministerbostaden Magård, Okome sogn, der familien kom til i år 1869.

den fundne Loise Andersdatter er født i Svartå

mvh

Henning
MvH
Henning Rosthøj

Eva Morfiadakis

En lärarinneplats

vid småskolan i kretsen Lustorp-Svartrå by
i Köinge-Svartrå skoldistrikt är ledig för
sökande till den 15 nästkommande
december månad. Lön enligt lag.

Ansökningarna skola ställas till skolrådet
i Köinge-Svartrå församlingar under adress
Okome i Hallands län.

Okome den 15 november 1901.

P. E. Högrelius.
Ordförande i skolrådet.


P.E. Högrelius var 1901 även ordförande i skolrådet och man sökte en lärarinna för Köinge-Svartrå så om det är han som utfärdade attest för din Lovisa Andersdotter är det mycket troligt att den danske prästen gjorde fel när han skrev hennes födelseort.

Jag googlade Svartø men fann ingen ort i Norge med det namnet.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Jag vet att den här annonsen inte är ny för dig. Du hade ett inlägg på gamla DIS.

Jag tror att det inte blir lätt att finna Lovisa eller Louise som hon antagligen fick heta i USA, om hon nu åkte dit.

Jag tittade på noteringen i dödboken för Kolding: hon hade mellannamnet Natalia. Jag har i ett annat fall sett att en svensk kvinna i Danmark hade lagt till ett mellannamn som inte fanns i de svenska kyrkböckerna, men där stämde alla andra uppgifter.

Eva M
Eva M

Henning Rosthøj

Hej Eva

jo, jeg ville gerne have et bevis på at det er den rigtige kvinde jeg har fundet, men det bliver nok svært, jeg er meget overbevist om at det er den rigtige, men det hjælper jo ikke så meget.
Tak for dit indlæg

MvH

Henning
MvH
Henning Rosthøj

Svend Aage Hansen

Hej Henning!

Den information som du har fået fra EMIBAS støtter sig på at Lovisa har fået en rejseattest fra præsten i Skrea.
Den lyder på destinationen Amerika.
Attesten er noteret i flyttebogen så den er god nok, men hvor langt hun så kom er en anden sag,
og der kan jeg se at du har et problem som jeg ikke kan hjælpe dig med.

Jeg har fulgt efter hende fra det at hun flytter hjemmefra, måske har det allerede men her er det.


Svartrå C:3, Födde 1827-1866, s.87 (GID:1843.19.50800)
Födde 1860
Lovisa oä. f. Jan. 20. d. Jan 24.
Föräldr. Modren pigan Johanna Johansdotter i Barkhult, skrifven hos Anders Persson. 26 år.
Såsom barnafader uppgafs f. Torp. (forhenværende torparen) Anders Svensson i Sibbarp, som
begärde att hon såsom hans fästeqvinna skulle kyrktagas.


Svartrå AI:3, Husförhör 1859-1866,  s. 12. (GID:1843.26.28800)
Barkhult.
Inhysehjon Johanna Johansdotter f. 3/4 1834 i Östra Frölunda. Kom til Svartrå från Ljungby 1858.
   Anm. Rättsfäld för beblandelse med sin husbonde 1859.
   Enskild skrifte 27/2 1860 för Lönskeläge. (Kønsligt forhold mellem ugifte)

oä. Dotter Lovisa Andersdotter f. 20/1 1860 i Svartrå. Flytter till Skrea 26/10 1876.
Inflyttad på No. 2 Gödastorp. Flytter till Boberg i Skrea 1877.
Flytter till Vastad i Eftra 1878.
Attest til Amerika 6/8 1879.


Johanna Johansson bor resten af sit liv som inhyse- og fattighjon i Barkhult i Svartrå.
Hun dør her d. 5/8 1915  af alderdomsskrøbelighed.
I dødsbogen har hun betegnelsen Kyrkostäderska, dvs rengøringsdame i kirken.
Johanna fødtes på Kärråsen i Östra Frölunda, Älvsborgs Län af forældrene:
Johannes Gabrielsson f. 12/7 1798 og Inga Jönsdotter f.15/9 1791.
Det er noteret at han er tigger.

(som kuriosa kan jeg nævne at Johanna er født i mit nabosogn)
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Eva Morfiadakis


Nu minns jag inte om hon dog före eller efter 1ste februari 1890, men har du funnit familjen i FT 1890 och sett om det står född i Sverige eller född i Norge?

Eva M
Eva M

Henning Rosthøj

Tak for alle oplysninger

I Ft. 1890 står der at hun stammer fra Christania

Ved deres bryllup har de haft brug for hendes dåbsattest, som så er fremsendt til dem,
som det står skrevet ved brylluppet, af P. E. Högrelius af  Svartø d. 16/7 1887

den eneste P. E. Högrelius det er lykkedes at finde frem til er den før omtalte fra Svartrå sogn
i Sverige.

Henning
MvH
Henning Rosthøj

Eva Morfiadakis


Hej!

Skulle du kunna ge opslaget för vigseln? Det skulle vara intressant att se hur det ser ut i kyrkboken.

Eva M
Eva M

Henning Rosthøj

Hej Eva

Den er her:
1867-1888
Vejle, Nørre Tyrstrup, Vejstrup opslag 165, no. 7

Henning
MvH
Henning Rosthøj

Eva Morfiadakis


Jag tittade på vigseln och måste säga att jag tycker det står Svartå inte Svartø. Jämför hur ' ser ut på Døb.
Jag undrar om Udenes? kan vara en felskrivning av Okome. Det kan ha stått Okomes församling/pastorat på attesten men skrivet slarvigt. Skriftbilden Udenes jämfört med Okomes är lika: 6 bokstäver båda börjar på vokal. Ett O som inte är stängt kan tolkas som U  Helt klart är att det inte står Christiania efter orterna i kyrkboken.

Högrelius var kyrkoherde i Okome församling 1887.

Jag har för mig att en del hallänningar utvandrade till USA via Fredrikshavn. Man tog sig till Frederikshavn för att forsätta till England och därifrån till USA. Lovisa kan ju ha ångrat sig och stannat i Danmark.

Eva M
Eva M