Hvor finder jeg en skilsmisse

Startet af Mogens Møller Nielsen, 18 Apr 2012 - 15:03

Forrige emne - Næste emne

Mogens Møller Nielsen

Min Oldemor: Petrine Henriette Nielsen født 20/5 1872 Sallerup/Køng og Oldefar: Axel Emil August Møller født 9/6 1875 Tigergade 10 / Nyboder. De bliver gift 4 marts 1900 i Sankt Pouls kirke København (opslag 24 /220/17.
Min oldefar flytter til Sankt Pederstræde 43 FT 1906 hos en som han fik en datter med 1906.
Vi har hørt han mugligvis var rejst til USA, men jeg har i flere år forsøgt at finde ham, men uden held.
På min Oldemors døds attest står der "skilt fra Axel Emil August Møller" men ikke hvornår ???
Hvor i h.... kan jeg finde den skilmisse, nogen som har et godt råd, for jeg giver snart op.
Min Oldemor får en ny Dåbsattest fra Holmens kirke hvor Axel er døbt. den 21 April 1949, ligger her en forklaring måske.
Med venlig hilsen
Mogens
Med Venlig Hilsen
Mogens Møller Nielsen

Anette Eriksen

Hej Mogens,

På AO - Andre arkivaler - Københavns overpræsidium - AJ-Journal - 1906 - AJ-jounal med register  1906 1 til 1906 758  - opslag 530, finder du oplysninger, der kan lede dig på rette spor.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Mogens Møller Nielsen

Jo tak, men det var opslag 488 og ikke 530 i AJ register 1906, men her står der ikke noget om skilsmisse, desværre, men det havde jeg set ;D, men de må jo være skilt på et tidspunkt.
Venlig hilsen
Mogens
Med Venlig Hilsen
Mogens Møller Nielsen

Anette Eriksen

#3
Hej igen,

Så prøv samme sted - men i SJ-journal 1905 -  SJ-Journal  1905 378 til 1905 755 - opslag 276  ;)

Mange hilsner
Anette Eriksen

Mogens Møller Nielsen

Jeg kan ikke finde noget på 276, men på 622 står der at seperation er indledt, men stadig, hvor er skilsmissen.
Venlig hilsen
Mogens
Med Venlig Hilsen
Mogens Møller Nielsen

Anette Eriksen

Hej Mogens,

Vi taler om det samme - blot nævner jeg opslagsnumre og du nævner sagsnumre/sidenumre.

Der nævnes et barn født af Petriine Henriette den 1.3. 1906. Har du fundet dette barn? Skilsmissen kunne også være nævnt ved dåben af den barn, Axel Emil August fik med den anden kvinde. Har du navnt etc. på dette barn?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Mogens Møller Nielsen

#6
Ok så forstår jeg  ;D. Ja det har jeg, det er min Mormor´s bror Oskar Møller. 1/3 1906. I hans dåbsbog står der kun at Axel Emil er barne faderen.
Den datter har får uden for ægteskabet hedder Astrid Kamma Flink f. 13/6 1906. hende ved jeg også en del om, bla. at det er ikke hendes biologiske far der står i kirkebogen, men jeg kan se i 1905 at der er indledt seperation, men den blev udsat for at  man ikke kunne enes om kravet. Men hvorlang tid gik der så til en skilsmisse gik i orden. Hvad skulle hun med en ny dåbsattest for Axel i 1949 ??
Venlig hilsen
Mogens
Med Venlig Hilsen
Mogens Møller Nielsen

Anette Eriksen

Hej Mogens,

Jeg mener, at der normalt gik ét år, før man blev skilt. Men det er jo noget speget noget, når sagen blev udsat. Blev han gift med hende Flink-damen?

I ft 1916 for Mariegade 31, står din oldemor som enke. Det kan man dog ikke altid stole på. Det kunne være af praktiske grunde.  Har du dato for din oldefars død? Hvis han døde i 1949 kan det være grunden til, at din oldemor fik en ny dåbsattest på det tidspunkt.

Ved Oskars konfirmation i Sankt Jakob kirke den 21. marts 1920 står han som søn af Axel Emil August Møller og hustru Petrine Henriette. OK, de var jo gift, da han blev født, men der burde vel have stået, at de var fraskilt? Meget mystisk!

Jeg kigger lidt videre.

Mange hilsner
Anette Eriksen


Mogens Møller Nielsen

#8
Hej, nej han bliver ikke mig bekendt gift med Flink damen, vi har fået fortalt at han mugligvis skulle være taget til USA i 1907 men jeg kan ikke finde ham hverken på Ellis island eller Ancestry. Ja det er et stort mysterium.Jeg kan ikke finde hans dødsdag eller andet :-[
Jeg kan se på FT 1911 i Mariegade 12 står petrine som Enke.
Venlig hilsen
Mogens
Med Venlig Hilsen
Mogens Møller Nielsen

Berit Hansen

Hej Mogens!

Jeg ved ikke om du er kommet videre i denne sag!

Men hvis du går ind på de oplysninger, du har fået om AJ- og SJ-numre
og følger henvisningerne om nye AJ- og BJ-numre, så vil du se, at hr.Møller
var i Liverpol i 1907 og i 1917 var Petrine og hr. Møller stadig gift.
Sådan læser jeg det.

Så det passer måske, at de stadig var gift i 1920 ved Oskars konfirmation.

Venlig hilsen
Berit - 3050

Mogens Møller Nielsen

Jeg ved ikke hvilke protokoller jeg skal lede i, hvor står der han er rejst til Liverpool, er det i 1907?
Venlig hilsen
Mogens
Med Venlig Hilsen
Mogens Møller Nielsen

Berit Hansen

Hej Mogens!

Ja, det er 1907.

Andre Arkivalier
Kbh. Overpræsidium
BJ-journaler 1907
Linie 2 og opsl. 415. (Attesten er nr. 1023)


Venlig hilsen
Berit - 3050

Mogens Møller Nielsen

#12
Hej Berit !
Det må være mig der er dumme end andre, jeg finder den ikke :-[
BJ 1907 opslag 415 / 1023.
Nu har jeg fundet den, tak for det, men skilsmissen driller stadigvæk :D
Venlig hilsen
Mogens
Med Venlig Hilsen
Mogens Møller Nielsen

Anette Eriksen

Hej Mogens,

Hvor og hvornår er din oldemor død?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Mogens Møller Nielsen

Hun er død på sankt Joseph hospital 11 jan 1956 i København. Mener du jeg skal den vej for at finde noget, i kirkebogen står der hun var skilt fraAxel, så ??
Venlig hilsen
Mogens
Med Venlig Hilsen
Mogens Møller Nielsen

Anette Eriksen

Hej igen,

Jeg ville fínde frem til sognet, som hun tilhørte - altså hvilken adresse hun boede på. Og så ville jeg se om jeg kunne finde Axel død i samme sogn i 1949.  At hun har fået en ny dåsbattest på ham i 1949 kunne tyde på, at han er død i 1949 og at hun har været involveret i hans begravelse. Et langskud - men, der kunne stå noget ved hans død, som kunne bruges.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Mogens Møller Nielsen

Hun er begravet fra Sankt Jacobskirke / Sion sogn København.
Jeg ville gerne lægge ind et billed fra kirkebogen, men jeg ved ikke hvordan.
Jeg har selv spekuleret på det, Axel er døbt i Holmens kirke, hans Far er bregravet derfra, så det har jeg søgt på, men nej  :-[ ingen resultat.
Men mange hjerner små :D kan måske finde ham for jeg holder snart på at give op, selv om man ikke skal give op så let.
Venlig hilsen
Mogens
Med Venlig Hilsen
Mogens Møller Nielsen