Sagen genåbnet - Dåb i Korsør Kirkebog 1753-1833

Startet af Anders M. Petersen, 18 Apr 2012 - 14:18

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Jeg har i flere omgange søgt efter en af mine aner "Christian Frederik Petersen", som med sikkerhed er født i Korsør og med stor sandsynlighed (ud fra FT) må være født i 1773 eller 1774 (med det sidste som det mest sandsynlige).

Jeg ved ikke mere, for der er ikke mere information om hans ophav ved hans vielse og død - og jeg har ingen FT med ham fra 1787, hvor han ellers burde bo hjemme (13-14 år).

Der har tidligere været en (kort) tråd om emnet her i Forum, men jeg tror ikke at vi fandt den rette person dengang, så jeg vover pelsen og genåbner sagen.

Der er to gode bud på opslag 35 (højre side) og endnu en på opslag 37 (højre side), men kan man komme tættere på hvilken én der er den rette? Jeg har kun navn og fødselsår...

Hvis der er nogen der kan læse hvad der står ved de 3 Christian / Frederik vil det være en stor hjælp - faderen må vel hedde "Peter"?

På forhånd tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Anders.

HVIS det er en af de to, må det være den første. Jeg læser:

Opslag 35: d 5 Junii Peder Fredericsens Vognmands? Barn
Friderich døbt. Niels Skoemagers Koene bar det,
Og Mogens Johansens Koene gik hos. Testes. Hans
Madsen Skipper Jens Henrichsen ................ Lund-
Ager. Anders Hansen Skoemager Svend.

Opslag 37: d: 16 Julii Christen Skolemands Barn Ole Christian døbt .....
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Anders M. Petersen

Hej Jens!

Endnu engang tak for hjælpen til dig!

Har du mulighed for at læse hvad der står ud for den 3. og sidste Christian / Frederik - ham som også står på opslag 35 (højre side).

Så må jeg kunne vurdere, hvilken af de 3 som er den mest oplagte kandidat...

Med venlig hilsen og tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Anders.

Jeg kan ikke se en anden Christian eller Frederik på opslag 35, højre side.
Der er d 21 Peder K(blækklat)ses Barn Christen Pedersen. Er det ham du mener ?
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Anders M. Petersen

#4
Hej Jens!

Ja - det er ham jeg tænker på, men det er måske usandsynligt at Christen senere bliver til Christian?

Jeg synes også at det er mærkeligt at der ikke er noget "Frederik" på nogen af disse børn. Hvordan mon navnet er kommet til?

Jeg har iøvrigt fundet:

Samtlige personer i husstanden
Sorø, Slagelse, Korsør Købstad, Corsøer, Ahlgaden 39, , FT-1787, C6788
Lars Hansen 30  Gift Hosbond Vognmand  
Anna Rasmusdatter 52  Gift hans Kone  
Friderich Pedersen 15  Ugift hendes Søn af 1.Ægteskab  
Rasmus Pedersen 9  Ugift hendes Søn af 1.Ægteskab  
Anna Sandberg 20  Ugift Tienestepige  
Rasmus Nielsen 32  Gift indqvarteret Soldat ved Garnisonen  
Anna Sørensdatter 32  Gift hasn Kone  
Søren Rasmusen 5  Ugift deres Søn

- men alderen passer ikke helt med:

Samtlige personer i husstanden
Sorø, Slagelse, Korsør Købstad, Korsør købstad, Snukkerupsgade Matrikel 93 og 94, 1, FT-1834, C7052
Christian Fr. Petersen 60  Gift  Vognmand  
Kirstine Aaris 60  Gift  hans Kone  
Henrich Petersen 29  Ugift  deres Børn, i Faderens Tjeneste  
Henriette Petersen 19  Ugift  deres Børn

Jeg synes det er underligt at jeg ikke kan genfinde nogen af ovenstående "Christian'er" i FT1787...
Til gengæld er det jo en interessant sammenkædning at faderen muligvis er vognmand - ligesom sønnen bliver det.

Enhver vinkel på sagen er velkommen!



Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

#5
Dette er sandsynligvis et sidespring, men jeg har lige fundet ægteskabet mellem Lars Hansen og enken Anna Rasmusdatter i samme kirkebog, opslag 238, venstre side ca. midt på. Der står desværre ikke noget om hvem hun er enke efter, så vidt jeg kan tyde teksten.

Men sjovt nok så passer Friderichs alder bedre med 1773-1774 nu:

Samtlige personer i husstanden
Sorø, Slagelse, Korsør Købstad, Corsøer Kiøbstæd, Ahlgaden 39 og 40, 49, FT-1801, b6470
Lars Hansen 43  Gift Hosbonde Vognmand 
Anne Rasmusdatter 67  Gift Hans Kone   
Rasmus Pedersen 24  Ugift hendes Børn Vognmandskarl 
Friderich Pedersen 27  Ugift hendes Børn Paa en Søe-Reise 
Phillup Olsen 24  Ugift Tienestefolk Aulskarl 
Maren Jespersdatter 18  Ugift Tienestefolk   
Johanne Andersdatter 23  Ugift Tienestefolk   
Niels Andreasen 60  Ugift har sit Ophold Afskediget Matros


Nu prøver jeg at se hvad Anne Rasmusdatters første mand hed...


/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

#6
Og så er vi vist ved at være der:

Samme kirkebog, opslag 223 øverst til højre:
Ane Rasmusdatter bliver gift med Peder Frederichsen  :)

Historien er altså at Ane Rasmusdatter er gift med Peder Frederichsen. De får mindst 2 børn - Friderich og Rasmus. Senere dør Peder Frederichsen og Ane gifter sig så med den noget yngre Lars Hansen der er vognmand.

Sønnen Friderich Pedersen tager på havet imens lillebror Rasmus lærer vognmandsfaget. Senere kommer storebror hjem igen (nu med fornavnet Christian Frederik) og han ender også som vognmand (i sine gamle dage bliver han endda politibetjent).

Mange tak for hjælpen - uden input fra Jens var jeg slet ikke gået ned af denne sti...

/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Der er nyt i denne sag - og jeg har igen brug for hjælp til tydning!

Jeg sad og kiggede lidt på Christian Frederik Petersen for at se, om jeg på nogen måde kunne sikre mig at jeg har fat i den rigtige person, nu hvor navnet Christian jo dukker noget pludseligt op og her er hvad der nagede mig:

I FT 1801 ovenfor har vi:
Friderich Pedersen 27  Ugift hendes Børn Paa en Søe-Reise  

Og den Christian Frederik Petersen som jeg med sikkerhed ved er min forfader bliver gift med Kirstine Aaris 11. december 1803 (og hun var et godt parti - datter af byens store købmand).

Indtil videre er alt som det skal være!

MEN i fobindelse med vielsen i 1803 (fortsat Korsør Kirkebog 1753-1833) opslag 253 står:
Ægteviede i Korsør Kirke.
Den 11te Dcbr. anmeldte sig til Ægteskab Kjøbmand Hr: Christian Fri-
derik Petersen og Jfr: Stine Aariis begge her af Bÿen. For
Vielsens lovlighed i sin Tid indestaae efter Loven underskrev-
ne Forlovere. Beviis fra Borgemester Klagenborg af 12te Decbr. d. Aa.
at Skifte efter Brudgommens afdøde Hustru er slut(t)et.


(Christian) Frederik Petersen har altså nået at blive gift, blive enke og få klaret skifte på bare 2 år - hvis det altså er den samme person!?

Jeg har derfor søgt i ovenstående kirkebog, som desværre er meget svært læselig (for mig!) og har fundet de mest oplagte kandidater, som jeg håber på hjælp til at få læst korrekt:

På opslag 250 (neders på højre side) bliver en matros Johan Frederik Petersen gift med en Wilhemine Henriette Rasmusdatter den 20. juni 1801. Matros passer jo godt med folketællingen. Men holder den i retten?

Wilhemine Henriette Rasmusdatters dødsfald (hvis det findes) er sværere, da der står ualmindeligt lidt om de døde i kirkebogen og det er ualmindelig ulæseligt skrevet, men Henriettes dødsfald står enten på opslag 160 (højre side) eller på opslag 161. Er der nogen der kan finde hende?

Endeligt så fremgår det af vielsesnotatet at skiftet er foregået "lige op over" og her mener jeg at der er noget at komme efter i Korsør byfoged, skifteprotokol 1800-1810 opslag 69, hvor Christian Frederik Petersen får en kongelig bevilling, som jeg desværre slet ikke kan læse :-/ Er der nogen der vil hjælpe?

Og det store spørgsmål - kan det ved ovenstående kilder bevises at der er en rød tråd mellem de forskellige "Frederik Petersen" som optræder i denne tråd?

På forhånd MANGE tak for enhver hjælp i denne sag!
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Vigtig tilføjelse til ovenstående:

Jeg tror at vielsen i KB er et vildspor - det er skifteprotokollen der indeholder svaret - og den peger også på den med sikkerhed rette person - Christian Frederik Petersen.

Kan nogen oversætte den kongelige bevilling der står i Korsør byfoged skifteprotokol 1800-1810 opslag 69 (højre side)?

Jeg kan skimte navnet "Charlotte Henriette M..." som måske er:

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Hof- & Militæretaten, Gesandtskaber, 1260, FT-1801, A5020
Charlotte Henriette Mørtens 30  Ugift  Femme Petersen 
Edouard Petersen 3  Ugift  Mor ? Mørtens 
Charlotte Auguste Petersen 1  Ugift  Mor ? Mørtens


Det er den eneste Charlotte Henriette i FT 1801 i hele Danmark og peger igen på "vores" sømand Frederik Petersen - og måske en vielse i Holmens Kirke?

Men en oversættelse af skrifteprotokollen vil være en stor hjælp!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Anders.
Jeg læser:

Bevilling at sidde i uskiftet Boe, og
i siin Tiid at skift med Samfrender
for Magazin Forvalter Christian Fride-
rich Petersen i Korsøer.
C7timus 1803 Fire Rdl:
Vi Christian den Syvende, af
Guds Naade, Konge til Danmark og
Norge, de Venders og Gothers, Hertug udi Slesvig, Hol-
sten Stormarn, Dÿtmarsken og Oldenburg; Giøre vitterligt
At vi efter Magazin Forvalter Christian Friderik Pedersen
Af Korsør Kiøbstad i Vort Land Sielland, hans herom
Allerunderdanigst giort Ansøgning og Begiæring, aller-
naadigst have bevilget og tillat, saa og hermed bevilge og
tillade, at han effter sin afgl: Hustrue Charlotte Henriette Mar-
tensens, maa foruden Rettens Midels Forsegling, Registering
og Vurdering effter Loven med fællids sammenavlede umyndi-
ge Børn i uskiftet Boe blive hensiddende, saalænge han
i enlig Stand forbliver, og om han imidlertiid skulle
blive tilsinds at skifte og deele, maa han med Sam-
frender slutte en Skift Forhandling om den Arv, som be-
melte hans Børn effter deres afgangne Moder kan tilkom-
me, saledes som han med dem til Børnenes Gave best
kunne foreenes, foruden Rettens Middels Overværelse el-
ler viidere Registering et skriftlig Document derover at
forfatte, som billigst kan være og de i Fremtiden naar
Børnene komme i Myndig Stand eragte at kunne for-
Svare. Og ville vi herhos  Allernaadigst have befa-
Let dem, som dette Skifte i saa Maade forrette, at de i
Alle Maader holde sig Loven og Anordningerne, samt i
særdeelished Forordningen af 23de Augt. 1793 Allerunder-
danigst efterretlig, hvilket og skal skee, at den Øvri-
hed og Rettens Betient, som det ellers kunde tilkom-
me samme Skifte at forrette, forsaavit disse dem
angaar, i hvis Rettighed dog intet derfor skal afgaae
Forbydende Alle og eenhver imod det, som foreskre-
vet staaer, Hinder at giøre. Givet i vor Kongelige
Residentz Stad Kiøbenhavn den 15de Novbr 1803
Under Vort Kongelige Seigl
(L: S:)
Efter Hans Kongelige Majestæts Allernaadigste Befaling
Moltke   Federsen    Cold    Knudsen     Bülow  /  Hansen
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Anders M. Petersen

#10
Hej Jens!

Endnu engang MANGE tak for en tydning - og så endda en meget lang af slagsen!

Det rejser jo en del nye spørgsmål! Nedenstående er lige så meget en huskeliste til mig selv, men Forum plejer jo at byde ind med nye vinkler, så jeg håber naturligvis også på gode svar  ;D

Den Christian Frederik Petersen der står i skifteprotokollen er med sikkerhed min forfader, så nu går jeg baglæns herfra og ser om jeg rammer den Friderich Pedersen vi fandt på opslag 35 i kirkebogen og i FT1801...


Er teksten i den kongelige bevilling en slags standardtekst, eller er den skrevet til situationen? I så tilfælde må der være kommet børn ud af ægteskabet!

Er Charlotte Henriette Martensens den samme som i FT ovenfor? Meget taler for det - navnet er sjældent og hun står som "femme Petersen", hvilket jeg tolker som "Petersens dame/kvinde". Men hvor bliver hendes børn så af? De fremgår ikke i Christian Frederik Petersens husstand i nogen FT'er...

Er det mon Charlotte Henriette Martensens død vi ser i Korsør Kirkebog 1753-1833 opslag 160 (højre side) - 3. november 1803? Jeg læser: Den 3de November: Købmand Petersens hustru? Henriette Matthiesen?, 34 år, men et bud med andre øjne er velkomment! Og i så tilfælde har Hr. Petersen da haft ret travlt, for det er lidt over en måned senere han bliver gift igen i samme kirke!

Og hvor mon Charlotte Henriette Martensens og Christian Frederik Petersen blev gift? Jeg har kigget i Garnisionskriken 1801-1803, men Holmens Kirke er måske et bedre bud - det er dagens opgave for mig!

Men som sagt - ethvert input er meget velkomment!

På forhånd (igen!) tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

John Hauerberg

Hej

Christian Fridrich Petersen og Charlotte Henriette Martensen bliver viet den 9. Februar 1798 i Skt. Petri Kirke (1795-1814 opslag 20).

Deres 3 børn: Ferdinand Edvard (1795-1807 opslag 81), Carl August opslag 117, og Constance Sophie opslag 148, er alle døbt i Skt Petri Kirke.

Vh
John

Anders M. Petersen

#12
Hej John!

Mange tak skal du have - sad lige her og prøvede mig frem i Holmens Kirke og du har lige sparet mig for timers resultatløst arbejde!

Må man spørge hvordan du fandt dem?

Og kan du tyde hvad der står ved vielsen? Jeg kan se at Charlotte Henriette Martensen er født i Danzig, men kan ikke læse hvad der står om Christian Fridrich Petersen. Hele denne øvelse er jo startet for at finde ud af hvor og hvornår Christian Fridrich Petersen blev født...

/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

John Hauerberg

#13
Hej

Constance Sophies dåb i Skt. Petri Kirke, var vist i Family Search. Ud fra det, var Skt Petri Kirke et godt sted at kigge efter vielsen, samt dåben på de andre børn.


Name:

Constance Sophie Christensen

Baptism/Christening Date:

25 Feb 1802

Baptism/Christening Place:

SANKT PETRI, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK

Father's Name:

Christian Fridrich Petersen

Mother's Name:

Charlotte Henriette Martensen



Ved vielsen står kun, at han er "Bedienter".

Vh
John

Anders M. Petersen

Du er bare hurtig! Havde ellers Googlet på Charlotte Henriette Martensens / Mortensen, men ikke lige Martensen...

I, der bidrager her i tråden er bare en KÆMPE hjælp - selvom jeg efterhånden er blevet helt god til det her og løser det meste selv, så er der gang på gang stor hjælp at hente herinde i forum, når det driller - og det giver jo virkelig motivation til at fortsætte, når man kan komme videre, der hvor man er gået i stå.

Kan du læse skriften så tydeligt, at du kan hjælpe mig nærmere på hvor og hvornår Christian Fridrich Petersen er født?

Selvom mange data i de senere FT og kirkebøger ved vielse og død der peger på "Friderich Pedersen 27, Ugift, hendes Børn Paa en Søe-Reise" fra Korsør FT 1801, så er det efterhånden lidt mærkeligt at moderen ikke ved at sønnen er gift og har børn i København...?

Jeg graver videre - men alle bidrag modtages fortsat med stor taknemmelighed!
Anders


Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

#15
Og ved en søgning i hele DK finder jeg kun:

Samtlige personer i husstanden
Sorø, Øster Flakkebjerg, Førslev, Hellerup Huuset, , 131, FT-1787, B6043
Peder Larsen 39  Gift Hosbond Bonde, ??  
Friderikke Lovise Pedersdatter 37  Gift Madmoder  
Christian Friderich Pedersen 13  Ugift [Deres Børn]  
Mogens Pedersen 11  Ugift [Deres Børn]  
Friderich Pedersen 4  Ugift [Deres Børn]  
Hans Gulberg Pedersen 2  Ugift [Deres Børn]  
Elisabeth Pedersdatter 10  Ugift [Deres Børn]  
Birgitte Pedersdatter 6  Ugift [Deres Børn]  
Mads Mouritzen 18  Ugift [tienestefolk]  
Henriette Hansdatter 19  Ugift [tienestefolk]


Det kan være ham? Alderen passer med alderen ved død og vi er ikke så langt fra Korsør, der angives som hans fødested ved død og i senere FT.

Men jeg mangler bare et eller andet der kan binde ham til den Christian Friderich Pedersen som først er gift med Charlotte Henriette Martensen og senere med Kirstine Aaris...

Note - havde fat i ovenstående FT meget tidligt i min søgning, men afviste den dengang fordi det ikke passede med fødested Korsør, men set i lyset af hvor meget vi er kommet omkring er den jo et godt bud.

/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Hej forum!

Først og fremmest tak til dem der har hjulpet i denne tråd og dem der fortsat hænger på! Vi har været langt omkring og jeg har fundet ud af meget om min forfader, Christian Frederik Petersen, men jeg mangler et entydigt bevis for, hvem hans forældre var. Da jeg hellere vil opgive at følge en slægt end at "adoptere" forkerte forfædre, så er jeg lidt ærgerlig over ikke at have fundet et vandtæt bevis for hvor Christian Frederik Petersen blev født, selvom jeg nu synes at FT 1787 for Førslev Sogn virker som et rigtigt godt bud - men årstal (+/- 1 år) og navnesammenfald er et lidt tyndt grundlag at gå videre på.

Jeg har nu fundet skiftet efter hans bo i Korsør byfoged skifteprotokol 1832-1844, opslag 282, nederst til højre. Desværre har jeg også meget svært ved at læse, hvad der står her. Er der nogen der kan tyde teksten - jeg behøver ikke en fuld oversættelse, men vil bare MEGET gerne høre om der her er er ledetråde til hvor han er født, hvad hans forældre hed eller måske hvad eventuelle brødre, der skal arve hedder?

På forhånd endnu engang tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Anders.

Jeg læser:

Aar 1842 den 21de Februar blev paa Skifteforvalterens
Contoir i Overværelse af Vidnerne Bech og Rosenfalk afholdt en  Skiftesamling efter ..........
Politibetjent Christian Frederik Petersens Boe.
Ved Samlingen var tilstede Sønnerne Sadelmagermester P. Petersen og Arbeidsmand Hendrik Petersen samt Svigersønnerne Skoemagermester Vestergaard og Veimand Ole? Jacobsen. Ligeledes var mødt Enken Kirsten født Aarie? Med Laugværge Brændeviinsbrænder O. Olsen.
Sadelmagermester Petersen producerede
a. en Skrivelse fra den Afdødes Søn .....mester C. A. i Travemünde hvorefter han ingen Paastand giør paa Arv men overlader hans Moder.
b. en Skrivelse fra Fuldmægtig F. C. Petersen, Kiøbenhavn om at han til Fordeel for Comparenten renoncerer? paa Erstatning for 100 Rd hans afdøde Fader skylder ham imod at han derfor bestrider Begravelsen m.m.
Da der saaledes er Erklæring tilstede fra de 2de fraværende Brødre om at de Intet har imod at Boet extraderes Enken og de myndige Arvinger og en 3die Broder Snedker Frits Petersen i Aarbye ved Kalundborg ved sin Nerværelse ved Faderens Begravelse ogsaa havde erklæret sig enig heri, hvilket er de Tilstedeværende bekjendt, maatte han bede Boet extraderet som anført.
Da hverken de Tilstedeværende eller Skifteforvalteren havde noget derimod at erindre blev Boet extraderet Enken og de myndige Arvinger, dog saaledes at disse snarest mueligt afgiver den befalede Anmeldelse angaaende Halvprocentafgiften.
Det passerede blev derefter med Underskrift bekræftet
B Bentsen   Kirsten Pedersen  P C Petersen  A C Vestergaard
Ole Olsen           Chr J Petersen              Hendrik
m f P                          m f P                        Petrsen
Laugværge                       Som Vidner
                                 Bech            Rosenfalk
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Anders M. Petersen

Hej Jens!

Endnu engang en STOR tak til dig for din hjælp - og endnu en komplet oversættelse fra din hånd! Haven trak i det gode vejr i går, men jeg læste din oversættelse og gik og grublede over det derude  ;)

Her er igen megen nyttig information at hente - bl.a. en bror (Frits), som jeg ikke kendte til og så meget mere information om hans børns skæbne. Mange tak for det!

Men der er jo desværre ikke informationer der kan hjælpe mig med at finde ud af hvor vores hovedperson blev født. Nu er jeg ved at løbe tør for idéer, men jeg har kun ½ års erfaring i dette fag, så måske er der nogen derude, der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvilke kilder jeg måske kan bruge for at finde ud af hvor Christian Frederik Petersen er født?

Hidtil var jeg ret sikker på Korsør, men jeg har systematisk gennemgået mine kilder og må indrømme at jeg har baseret denne faste antagelse på én kilde, nemlig vielsen hvor der bl.a. står "Den 11te Dcbr. anmeldte sig til Ægteskab Kjøbmand Hr: Christian Friderik Petersen og Jfr: Stine Aariis begge her af Bÿen, men jeg kan jo godt se at det nok bare henviser til hvor de boede på vielsestidpunktet (og ikke fødesognet, som jeg oprindeligt antog).

Jeg må desværre også afskrive den ellers meget interessante kandidat fra Førslev sogn, for i FT 1801 (hvor Christian Frederik Petersen er gift og bor i København) står (uddrag):
Sorø, Øster Flakkebjerg, Førslev, Hellerup Huusene, , 137, FT-1801, b6782
Christian Friderich Pedersen 27  Ugift [deres Børn]


Det overrasker mig at jeg ved så meget om Christian Frederik Petersen og fra så mange kilder, men jeg på intet tidspunkt har fået et fødesogn på ham...

Så tips og hjælp modtages fortsat gerne!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Birgitte Hansen

Hej Anders.

Må jeg smide en ny kandidat på banen?

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, , Landemærket 117, 9, FT-1787, B5769
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Michelsen 42  Gift Mand Tømmer Svend 
Mette Truels Datter 53  Gift Hans Kone   
Johan Joseph Pedersen 18  Ugift Deres Barn Muurdreng 
Friderich Christian 14  Ugift Deres Barn   
Christian Pedersen 11  Ugift Deres Barn   
Niels Schefler 20  Ugift Logerende Soldat

Ovenstående Friderich Christian er døbt 22. nov. 1772 i Trinitatis.

Jeg indrømmer, at det bare et er skud fra hoften.

Mange hilsner

Birgitte

Anders M. Petersen

Hej Birgitte!

Tak for forslaget - det er jo dejligt med mange muligheder! Jeg føler mig efterhånden som pigen i filmen "Mama Mia" - der er nok af (for)fædre at vælge imellem, men ikke et eneste hint til hvem der er den rigtige  ;D

Hvad gør jeg? Der må være kilder jeg har overset!?

/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Hej forum!

Jeg har tumlet rundt med denne i de sidste par dage og har ikke fået noget gennembrud.
Har dog fundet én interessant lille ting - vi havde tidligere:

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Hof- & Militæretaten, Gesandtskaber, 1260, FT-1801, A5020
Charlotte Henriette Mørtens 30  Ugift  Femme Petersen 
Edouard Petersen 3  Ugift  Mor ? Mørtens 
Charlotte Auguste Petersen 1  Ugift  Mor ? Mørtens


Jeg kan ikke åbne den originale folketælling på min PC (der er kun problemer med denne FT!), men ved at søge på DDD fik jeg denne her:

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Hof- & Militæretaten, Gesandtskaber, 1259, FT-1801, A5020
Christian Frederik Petersen 27  Ugift  Valet de Pied


Det er jo nok ikke tilfældigt at disse to stod lige ved siden af hinanden! "Valet de pied" er vist en kammertjener, men hvorfor holdt de deres ægteskab hemmeligt, når nu det står sort på hvidt i kirkebogen at de blev gift i 1798? Har det noget med hans arbejde at gøre, eller er det bare en trykfejl???

Men dette bringer mig ikke tættere på det store spørgsmål - hvor blev Christian Frederik Petersen født?

For at forstå hvordan Christian Frederik Petersen kom til Korsør, har jeg også søgt efter Charlotte Henriette Martensens begravelse i Skt. Petri kirke 1802 til 1803 (fra sidste barns fødsel til Christian Frederik Petersen gifter sig igen), men hun står der ikke.

Jeg håber derfor fortsat at der er nogen der kan hjælpe mig med at validere om det er hende vi finder i Korsør Kirkebog 1753-1833 opslag 160 (højre side), den 3. november 1803? Jeg læser: Den 3de November: Købmand Petersens hustru? Henriette Matthiesen?, 34 år. Er der andre her som kan læse det lidt bedre?

Og så modtager jeg fortsat idéer til kilder der kan hjælpe mig med at spore hvor Christian Frederik Petersen blev født i 1773-1774.

På forhånd tak!
Anders

PS: Birgitte, hvordan kunne du finde "din" Friderich Christian's dåb så hurtigt? Bare intuition og hårdt arbejde - eller?
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

#22
Så er der nyt i sagen!

Jeg fandt den originale folketælling fra 1801 i ArkivalierOnline.dk - man skulle bare ikke gå ind via "Hof- & Militæretaten" som der stod i den digitale indtastning, men direkte til "Gesandtskaber" og her er der spændende læsning på opslag 6 og 7!

Der er tale om en liste over personale på det franske gesandtskab i Danmark, og her står i uddrag og ordret oversat (tænk at jeg skulle få brug for mit franske!):

Christian Frederik Petersen, 27 år gammel, "Valet de pied" (kammertjener), født i Holstein
Charlotte Henriette Mörtens, Petersens kone, 30 år, født i Dantzig, gift med ovenstående
Edouard Petersen, 3 år gammel, født i København
Charles Auguste Petersen, 1 år gammel, født i København


Ud for de sidste 2 står som kommentar:
Mindreårige børn af de to foregående

Det med "ugift" er altså kommet ind ved indtastningen i Dansk Data Arkiv, da formatet for folketællingen på ambassaden ikke passer med det gængse folketællingsformat.

Og denne Christian Frederik Petersen, enke efter Charlotte Henriette Mörtens og gift med Kirstine Aariis i Korsør 1803 er med sikkerhed min forfader, så nu går turen til Holsten!

Det forklarer så også hvorfor vielse og dåb foregik i den tyske kirke i København (Skt. Petri) som jeg iøvrigt besøgte i dag i håbet om at få lidt motivation til at gå sagen igennem igen. Det virkede!  ;D

Bud på, hvor der kan ledes er fortsat velkomne!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm