Kender nogen til slægten Gruber???

Startet af Erik Jensen, 17 Apr 2012 - 19:21

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

Jeg kan se, at der hos min Gruber står 790, så der burde være et skifte med det nummer efter ham.
Men jeg har aldrig tidligere oplevet at fødedato/sted står nævnt deri, blot hvad der skal ske med arvegodset.
Hilsen Erik

Erik Jensen

Jeg er lige blevet opmærksom på, at der findes et par personer i slægten Grub% med fornavn Jørgen, dog længere tilbage i tiden. Kunne det tænkes, at din Grub% har begge eller flere fornavne, på samme måde som min Grub% har flere?

mvh Erik

Søren Juul Mikkelsen

Jeg kan jo ikke helt afvise muligheden af at han hedder Jørgen Johan, men synes det er lidt mærkeligt at jeg ikke er stødt på det før ved en dåb eller folketælling.

Jeg har spekuleret på om navnet Jacob for din Gruber kunne være en misforståelse baseret på hans initialer JAC Gruber.
Har du nogen steder set ham med alle 4 fornavne: Johan Jacob Anthon Christian?

Mvh Søren

Erik Jensen

Med hensyn til dit spørgsmål om min Gruber - nej! jeg har aldrig set hans navn skrevet med samtlige 4 fornavne. Kun med 3. Jeg har altid - og gør det stadig - undret mig over hans navne og i særdeleshed over, hvordan han skifter navn hen ad vejen i hans 4 ægteskaber. Og dette gør, jeg at endnu i dag tvivler på, om jeg monstro har sat hans ægteskaber korrekt sammen. Jeg er i hvert fald ikke 100% sikker, men så længe der ikke ser ud til at være andre muligheder, så må jeg tro på, at jeg har gjort det korrekt.
Men for nu at give dig et kort svar - jeg synes, det er noget rod med de navne.

Og ærlig talt så ved jeg ikke, hvordan dette mysterium kan løses bedre end ved at finde alle Grub% for perioden og derefter prøver at sætte dem korrekt sammen.
Eller har du et andet forslag?

Hilsen Erik

Erik Jensen

Hej Søren.

Er der noget nyt hos dig?

mvh Erik

Søren Juul Mikkelsen

Hej Erik,

ikke meget nyt. Jeg har fulgt et spor i Korsør:

viet 1835-06-09 Hans Christensen Grubbe og Mette Cathrine Pedersen Korsør Skt Povl 1834-1847 opslag 146 no 6

videre til hans forældre:

viet 1795-08-05 Christen Grubbe og Anne Elisabeth Dyrehauge Korsør Skt Povl 1753-1833 opslag 244
født 1795-09-16 Inger Marie Grubbe Korsør Skt Povl  1753-1833 opslag 75
født 1796-12-25 Johanne Marie Grubbe Korsør Skt Povl 1753-1833 opslag 78
døbt 1800-01-31 Peder Larsen Grubbe Korsør Skt Povl 1753-1833 opslag 83
død 1800-03-28 Peder Larsen Grubbe Korsør Skt Povl 1753-1833 opslag 160
døbt 1802-04-19 Peder Larsen Grubbe Korsør Skt Povl 1753-1833 opslag 88
død 1805-09-02 skibsmand Christen Grubbes barn Korsør Skt Povl 1753-1833 opslag 163
intr 1805-09-20 Christen Grubbes kone efter sit straks efter fødselen døde barn Korsør Skt Povl 1753-1833 opslag 98
døbt 1806-10-12 Jens Christian Christensen Grubbe Korsør Skt Povl 1753-1833 opslag 101
født 1809-04-23 Hans Christensen Grubbe Korsør Skt Povl 1753-1833 opslag 109

Der er dog ikke noget der tyder på at de har noget med vores Gruber' at gøre.

vh Søren

Erik Jensen

Tak Søren, jeg tager dem med alligevel - med denne her slægt ved man vist aldrig  :)

Endelig kan jeg fortælle dig dette:
Jeg har - for adskillige dage siden - bestilt diverse arkivalier på Daisy til gennemsyn på Rigsarkivet, men da der åbenbart er sygefravær blandt personalet, har jeg endnu ikke haft mulighed for at se dem igennem.
Det drejer sig om følgende arkivalier:
Nr. 141836: Skt. Ansgarkirken: Kontraministerialbog for Sct. Ansgar Kirken - København (1656-2004) 3/660-1: fødte mænd 1656 - 1773 mm.
Nr. 141837: Skt. Ansgarkirken: Kontraministerialbog for Sct. Ansgar Kirken - København (1656-2004) 3/660-2: fødte mænd 1700 - 1830 mm.
Nr. 141838: Skt. Ansgarkirken: Kontraministerialbog for Sct. Ansgar Kirken - København (1656-2004) 3/660-6: viede 1801 - 1878
(Ovenstående er kirkebøgerne fra den katolske kirke og de ligger ikke på nettet - uvist hvorfor. Men muligheden for at Grub% er katolsk er jo tilstede, så længe bøgerne ikke er set igennem).

Derudover har jeg også bestilt diverse militære arkivalier, da jeg jo ved, at min Gruber er registreret som tilhørende Sj.Reg. og Kbh's Marinekorps. (Sj.Reg. blev nedlagt i begyndelsen af 1800 og en del soldater blev afskediget på grund af statens bankerot efter krigen mod englænderne i 1802. De tilbageblevne soldater kom så over i et nyopretttet Marinekorps - blandt andet min Gruber).
Det bestilte drejer sig blandt andet om stambøger, lønningslister, befalingsbøger og lægdsruller - i alt 10 arkivalier.

Så er spørgsmålet bare, hvornår jeg kan få dem udleveret, men så snart jeg modtaget en email fra dem, tager jeg af sted og påbegynder arbejdet. Om alt dette ændrer noget, ved jeg af gode grunde ikke, men det er da et forsøg værd.
Jeg sender besked lige så snart jeg ved mere.

Hilsen Erik

Søren Juul Mikkelsen

Hej Erik,

det lyder rigtig spændende.

Hvad med Den Tysk Reformerte Kirke? Den var måske også værd at kigge på.

Mvh Søren

Erik Jensen

Så vidt jeg kan se på Daisy begynder fødsler og lign. ret sent i Den Tysk Reformerte Kirke (midt i 1800), jeg har derfor ikke bestilt dem. Derimod har jeg bestilt 2 arkivalier fra samme sted:
Attester om kommunion (militære)
Attester om kommunion (tyske)

Nu venter jeg bare på at få dem til gennemsyn. Det sker forhåbentlig i denne uge.

mvh Erik

Erik Jensen

Hej Søren.

Godt - og dårligt - nyt:
Det gode er, at jeg fandt min Gruber i den katolske kirke, hvor han står opført på latinsk som:
født d.11.3.1773 Joannem Christanum Antonium - forældre Joannis Gruber og Mariæ Gruber.
Og en bror født d.11.9.1774 Ignatium Ludovicum Gruber - forældre Joannis Gruber og Mariæ Ganseveiss.
Forældrenes vielse fandt jeg også:
vielse: 24.4.1771 Joannem Casparum Gruber og Anna Charlotta Maria Gansweichin.

Fandt desuden den manglende vielse for Gruber med Kreiter:
Vielse: 15.11.1801 Antonius Gruber og Maria Catharina Kreiter (de står som værende gift i FT1801).

I FT 1787 findes en læredreng med navn Johan Christian Anthon - men uden efternavn - og jeg tror, det er min Gruber.
I FT1801 findes der 3 interessante Grub% og umiddelbart vil jeg tro, at de 2 af dem er brødre nemlig:
min Gruber som er Johan Grubert 29 år og gift - den anden ligeledes tambour Johan Gruber 27 år, begge i Sjæl. Reg.
Med hensyn til navnet:
De 2 brødre er født ind i en katolsk familie og deres navne i kirkebogen står på latinsk. Jeg tror ærlig talt de begge har opgivet de navne, da de kom ind i militæret - de har formentlig været for besværlige - og derfor taget deres fars fornavn til sig i stedet for, dog i en dansk udgave.

Og endelig til det dårlige som er, at der ikke var flere Grub% i de kirkebøger.
Det får mig dog ikke til at opgive min videre søgning efter Grub%, da slægten har min interesse. Jeg fortsætter derfor det videre arbejde, så jeg forhåbentlig en dag finder ud af hvordan og hvorledes de forskellige Grub% hænger sammen. Og ikke mindst hvor din Grub% hører til i det overordnede billede.

mvh Erik

Søren Juul Mikkelsen

Hej Erik,

tillykke med dit fund.

Ærgerligt at min Johan Gruber ikke også var der.
De latinske navne fik mig dog til at tænke på at min Johan Gruber har en søn kaldet Edvard Aloysius og en datter kaldet Aloysia Wilhelmine. Aloysius er en latinificeret form af Louis eller Ludvig på dansk.
Broderen til din Gruber hedder jo Ignatium Ludovicum, hvor det sidste jo også er en latinsk form af Ludvig.

Sikkert bare spekulationer.

Hvor lang en periode har du checket i disse kirkebøger?

Min Gruber dør jo desværre inden FT 1845, så jeg har jo ikke nogen kilde der siger hvor han skulle være født.
Måske er han slet ikke født i Danmark.

Mvh. Søren

Erik Jensen

#101
Hej Søren.

Jeg har gennemset følgende kirkebøger:

Nr. 141836: Skt. Ansgarkirken: Kontraministerialbog for Sct. Ansgar Kirken - København (1656-2004) 3/660-1: fødte mænd 1656 - 1773 mm.
Nr. 141837: Skt. Ansgarkirken: Kontraministerialbog for Sct. Ansgar Kirken - København (1656-2004) 3/660-2: fødte mænd 1700 - 1830 mm.
Nr. 141838: Skt. Ansgarkirken: Kontraministerialbog for Sct. Ansgar Kirken - København (1656-2004) 3/660-6: viede 1801 - 1878

Kirkebøgerne havde et indeks foran, hvor alle navne var opført alfabetisk, så det var faktisk ret nemt at gennemse dem og nej! din Gruber var der ikke. Endelig foreslår du, at din Gruber måske kan være en broderen til min Gruber, men det vil ikke passe aldersmæssigt i og med, at broderen også bliver født i begyndelsen af 1770'erne - og din omkring 1794. Der er for stort tidsrum. Der er derimod en parykmager Ludvig, som passer mere på broderen tidsmæssigt, han er faktisk ret tæt på aldersmæssigt.
Men arbejdet fortsætter, så i denne uge tager jeg igen på Rigsarkivet for at lede videre efter de manglende Grub%. Jeg er nemlig ret overbevist om, at der skal være flere. Men du har da ret i, at din Gruber sagtens kan være ankommet fra udlandet, men i så fald burde han vel kunne findes på Stadsarkivet i borgerskabsprotokollerne. Det kræver et nyt check.
Og det undrer mig nu også, at din Gruber åbenbart ikke står optegnet som værende noget ved militæret, hvilket måske også kunne tyde på at han er ankommet fra udlandet - men jeg ved det ikke, bare en tanke. Endelig er der også den mulighed, at han er kommet til byen et eller andet sted fra oplandet. Er det tilfældet, kan han jo være født hvorsomhelst i landet, men hellere det frem for udlandet.

Jeg hører  fra mig, når jeg ved mere - Erik

Søren Juul Mikkelsen

Hej Erik,

jeg mente nu ikke at min Gruber skulle være bror til din. Jeg tænkte bare at de usædvanlige former af navnet Ludvig/Louis kunne antyde et fælles ophav.

Men brugen af navnet Aloysius er så usædvanligt og meget preussisk, at det kunne antyde en nylig indvandring til Danmark. Ifølge den mundtlige overlevering i familien skulle den del af familien  stamme fra Alsace, men hvor langt tilbage i tiden det er vides ikke.

Man kan spekulere i muligheden af at familien er flygtet nordpå i forbindelse med revolutionskrigen mellem Frankrig og Østrig / Preussen i årene efter 1792. Men hvis de er kommet til Danmark før 1801 skulle man jo kunne finde dem i FT 1801.

Hvilken kilde har du til parykmageren Ludvig Gruber?

Mvh Søren


Erik Jensen

Vedr. Ludvig - eller måske rettere Ludevig - så er han at finde i FT1801. Desuden har jeg fundet ham på stadsarkivet i borgerskabsprotokollerne og skattebøgerne.
Han kunne godt passe til at være broderen til min Gruber.
Med hensyn til fælles ophav:
Der er jo også den mulighed, at den første Ludvig er død tidligt og så har næste drengebarn fået navn efter den døde, hvilket jo var almindeligt dengang. Så helt udelukke en slægtsforbindelse imellem din og min Gruber p.t., anser jeg for at være for tidligt.

mvh Erik

Søren Juul Mikkelsen

Noget nyt om slægten Gruber?
Siden jeg skrev her sidst har vi fået endnu 2 børnebørn.
Didde-Marie Gruber Højberg har fået en søn Arthur, født 31. maj 2018. Hun er siden blevet single og har stiftet Merchhub - https://merchhub.dk/
Oliver Gruber har fået en datter, endnu ikke navngivet, født 21. sep 2020.