Kender nogen til slægten Gruber???

Startet af Erik Jensen, 17 Apr 2012 - 19:21

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

Send endelig alt hvad du har, så det kan komme med på den endelige tegning. Jeg sender lige den sidste udgave via din private email. Årsagen til spørgsmålstegnene er selvfølgelig fordi jeg ikke har de eksakte data. De skal selvfølgelig findes når den tid kommer.

Hilsen Erik

Søren Juul Mikkelsen

Da Mette Maria (datter af Christian Grubbe og Anna Margrete Mou) bliver døbt i 1776, står der at faderen er "forhen Vægter".

Hvilket passer med en Christian Grube fra Nygaard sedler:

http://ddd.dda.dk/dop/visning_billed.asp?id=2177&sort=e

Mvh Søren

Erik Jensen

Hej Søren.
Det er da en vældig interessant oplysning du har fundet frem der i og med, at hvis han er født i Ostindien - hvor det så end er - og siden har fået borgerskab i Danmark, så må det stå i borgerlisterne på Kbh.'s Stadsarkiv. Havde jeg bare vidst det tidligere, kunne jeg have chekket det i dag, da jeg lige er kommet hjem fra Rigsarkivet. Det følger jeg op på senere.
Der var ganske rigtigt nogle Grub% at finde på Rigsarkivet. Derinde har de fortegnelser over norske og danske officerer og Grube står nævnt. Problemet er måske bare lige nu at dem, der er nævnt, er helt tilbage til begyndelsen af 16-1700 århundrede. Og som jeg ser det, vil det være en god ide at prøve at "lukke perioden" fra 1750 og frem så meget som muligt. Jeg har taget fotos af siderne og hvis du er interesseret kan jeg sende dig en kopi?
Endelig fandt jeg ingen Grub%, der har modtaget medalje for Slaget på Reden i 1801.
Og så har jeg i dag modtaget data omkring Gru% fra en anden bruger her på siden, men jeg skal lige have læst det igennem.

Hilsen Erik

Søren Juul Mikkelsen

Hej Erik,

jeg vil meget gerne have en kopi af dine fotos.

Jeg har lige fundet en rigtig interessant familie i Garnisons tyske protokoller:

viet 1767-02-06 Johann Grubbe og Louise Gultz Garnisons 1744-1769 opslag 193 no 13

og efterfølgende en datter døbt:

døbt 1767-04-14 Mette Catharina Grubbe Garnisons 1749-1772 opslag 339

Jeg er lidt i tvivl om moderens efternavn, men jeg kan ikke få det til at passe med andet.
Den tyske vielsesprotokol for den periode, har et alfabetisk register bagest, hvilket gjorde det nemt at finde en vielse for Grubbe  :)

Mvh Søren


Erik Jensen

Hvis vi fortsætter således ender det med, at vi får det hele løst  :D
Jeg vender tilbage senere i dag - skal lige have en tænkepause.

Hilsen Erik

Erik Jensen

Lige en kommentar til det sidste du har fundet:
Igen igen igen en Johann  ;)
Gad vide om der var inflation i det navn i Gru% slægten.....

Søren Juul Mikkelsen

Jeg håber snart vi får fundet nogen i perioden 1750-1800, som er døbt Johann  ;)

Jeg vil foreløbig  koncentrere mig om Garnisons Taufteprotokol 1749-1772.

Har du tænkt over om navnet Kreuter er en alternativ stamemåde for Krøyer?
Der er ihvertfald ikke mange med det navn!
Det ville være rart at finde deres vielse for at finde ud af om der kan være tidligere børn end dem du har fundet.

Mvh Søren

Erik Jensen

Jeg ved, at der findes en bror til Grubers hustru Kreuter, men om Krøyer også er en omskrivning, ved jeg ikke, da jeg ikke har fulgt den linje - men intet kan undre mig med de navne.
Og det med deres vielse er korrekt, så jeg kaster mig ud i vielser 1769 - 1815 (Garnison).
Så må vi hvad der dukker om...
Så nu går jeg igang med det så dagens billeder sendes senere.

Hilsen Erik
 

Erik Jensen

Hej Søren.
Fandt 2 stk Gruber i Garnison 1769-1815 , men dem havde vi i forvejen.
Fortsætter med 1770-1816

Hilsen Erik

Erik Jensen

Hej Søren.
Dette blot til din information:
Har i dag været på Stadsarkivet i Kbh og fik gennemset diverse arkivalier for perioden 1750-1820 - borgerskabsprotokoller,fattigvæsen og korpulationsprotokoller. Fandt nogle Grub% vi ikke havde i forvejen plus et par oplysninger på gamle kendinge.
Nu opdaterer jeg arbejdstegningen i dag og når det er gjort sender jeg den til. ok?

Hilsen Erik

Søren Juul Mikkelsen

Hej Erik,

tak for opdateringen.

Jeg har gennemset Garnisons døbte 1749-1772 fra 1766 og frem uden at finde nye Grub%.

Jeg vil fortsætte med Garnisons 1772-1797 som også er for den tyske menighed.

Mvh Søren

Erik Jensen

Jeg har indtil videre gennemset:

Holmen 1771-1775 fødte - alt gennemset
Garnison 1769-1815 vielser - alt gennemset
Garnison 1770-1816 vielser - indtil ops.277 - tager resten i dag.
Vor Frue 1775-1813 vielser - alt gennemset
Holmen 1748-1763 vielser - alt gennemset

Sender tegningen senere.

Hilsen Erik

Erik Jensen

Hej Søren.
Har sendt den sidste opdaterede tegning - lad mig endelig høre om der er nogen, jeg mangler at få med.
Har gennemset hele Garnison 1770-1816 vielser.
Ligeledes Holmen 1764-1780 vielser.

Med alle de ægteskaber, der nu er samlet, vil jeg koncentrere mig om fødsler - så det kigger jeg på i Holmen. En del af Grube% er jo enten søfolk eller i militæret, så jeg satser på der dukker nogen op i Holmen  :)

Hilsen Erik

Søren Juul Mikkelsen

Hej Erik,

du har sendt den forkerte PDF - den som kun har med Johan Gruber at gøre.

Mvh Søren

Erik Jensen

Beklager- har lige sendt en ny - forhåbentlig den rigtige - hilsen Erik

Erik Jensen

Hej Søren.
Jeg glemte lige at spørge dig, om du har fundet noget af interesse indtil videre?

Hilsen Erik

Søren Juul Mikkelsen

Hej Erik,

jeg har ikke fundet nogen i Garnisons fødte 1772-1797.
Jeg opdagede at den der hedder Garnisons 1772-1797 J(ævnføring) på AO er en alfabetisk liste over fødte i den tyske menighed. Typisk tysk grundighed  :)

Jeg har nogle opdateringer med sogne og AO opslag til din liste:

Børn af Wilhelm Fridrich Grube og Cathrine Krøyer
døbt 1747-01-13 Anna Helene Grube Garnisons 1746-1787 opslag 4
døbt 1749-03-03 Friderica Lovise Grube Garnisons 1746-1787 opslag 33
døbt 1754-05-01 Mette Marie Grube Garnisons 1746-1787 opslag 104
døbt 1759-05-05 Peder Grube Garnisons 1746-1787 opslag 174

viet 1689-05-13 Jacob Grube og Ellen Morisdatter Holmen 1674-1691 opslag 131

viet 1753-09-10 Christian Grubbe og Anne Christophersdatter Holmen 1737-1757 opslag 189

Jeg har ikke kunnet verificere datteren af Jochum Grube og Anna Lichtephels i Garnisons. Måske er der et forkert årstal på FS.

Heller ikke Ole Nielsen Grubbe og Kirsten Willumsdatters vielse kan jeg finde. Der er en Oluf Nielsen og Kierstine Willumsdatter i Holmen 1721-1732 opslag 44, der bliver viet 4/3 1725, men der står ikke Grubbe.

Så faldt jeg over et par uægte børn til din Johan Grubers enke, som du måske allerede har:

født 1847-04-28 Julius Johan Holm Trinitatis 1845-1849 opslag 89 no 187
født 1850-05-28 Johanne Marie Schvartz Vor Frelser 1845-1850 opslag 240 no 85

Mvh Søren

Erik Jensen

Hej Søren.
Du har tydeligvis fundet mere end undertegnede og jeg sætter dem alle på listen, men jeg fatter efterhånden ingenting, forstået på følgende måde:
Med alle de ægteskaber skulle man næsten tro, der ville være flere børn?
Det undrer mig. Jeg er i øjeblikket i gang med Holmen 1758-1771 fødte - og har ikke fundet nogen nye, kun 2 stk vi kendte til i forvejen. Det begynder efterhånden at ligne en gåde!
Bortset fra det så havde jeg kun det ene barn af Johan Jacob's enke Kirstine Wilhelmine Schwartz. Tak for den anden  :)
Har forresten sendt dig en ekstra tegning - blot til information.

Hilsen Erik

Søren Juul Mikkelsen

Nogle flere børn til Wilhelm Olsen Gruber og Anna Marie Nærum:

døbt 1763-08-06 Ole_Wilhelmsen_[Grubbe] Holmen 1758-1771 opslag 272
døbt 1765-12-18 Inger Kirstine Grubbe Holmen 1758-1771 opslag 374
døbt 1770-07-29 Rasmus Grube Holmen 1758-1771 opslag 581

Jeg giver dig ret i at det synes meget svært at finde børn til de mange ægtepar.

Men hvis du lægger mærke til ovenstående Ole, så står der ved hans dåb at forældrene er Wilhelm Olsen og Anna Marie Nerup, men der er vel ikke nogen tvivl om at en Wilhelm Olsen ved 30. Comp. må være Wilhelm Olsen Grubbe.

Jeg fandt ham iøvrigt ved følgende søgning på FS:

https://www.familysearch.org/search/records/index#count=20&query=%2Bbirth_year%3A1761-1763~%20%2Bfather_givenname%3AWilhelm~%20%2Bmother_givenname%3A%22Anna%20Marie%22~&collection_id=1778463

Der kan være mange flere børn, hvor oplysningerne er lidt skæve, så det er svært at afgøre om det er en Grubbe.

Mvh Søren

Søren Juul Mikkelsen

Endnu er par børn af Wilhelm Olsen Grubbe og Anna Marie Nærum:

døbt 1755-11-01 Anne Grube Vor Frue 1748-1767 opslag 123

døbt 1757-11-04 Ole Wilhelmsen [Grubbe] Trinitatis 1742-1765 opslag 290

Mvh Søren

Erik Jensen

Det, der undrer mig, er, at der ikke er så mange børn for perioden 1770-1800 i betragtning af alle de vielser, men det er trods alt glædeligt med dem, du har fundet  :D
Jeg fører dem ind i tegningen og sender den til dig snarest... Erik

Erik Jensen

Hej Søren.
Har sendt den sidste opdaterede tegning, hvorpå jeg har tilføjet 2 nye ægteskaber:
Mathias Grube og Simon Grubel.
Den sidste står godt nok opført som Grubel, men for en sikkerheds skyld har jeg taget den med.
Desuden syntes jeg, der manglede nogle ægteskaber  ;)

Hilsen Erik

Søren Juul Mikkelsen

Hej Erik,

så må du også hellere få familien til den Johan Christian Grubel fra FT 1801 med:

Johann Heinrich Grubel og Anna Jacobsdatter
viet ?
født 1791-12-17 Johann Christian Grubel Skt Petri 1789-1795 opslag 83
konf 1805-10-06 Johann Christian Grubel Skt Petri 1767-1813 opslag 87

I dit dokument har du en Jørgen Gruber, som er vist med samme alder og dødsdato som min Johan Gruber, så det ligner en forveksling. Du oplyser kilden som værende "Dødeblade Kbh. Stadsarkiv" - er det noget du har en kopi/billede af?

Skrædder Johann Grubbe født i Königsberg har du slet ikke nogen årstal på!? Har du et billede af kildematerialet?

Jeg genopdagede iøvrigt følgende link:

http://www.stamskoven.dk/details.asp?id=17039

som påstår at min Johan Gruber skulle hedde Johan Christian Gruber og være døbt i Frederiks Tyske kirke.
Men jeg tror nogen har læst forkert i en kirkebog. Du må gerne prøve om du kan se ham - jeg kan ikke!
Der er en Johan Christian Jacob, hvis far har den tyske stillingsbetegnelse Gerber, dvs. garver, som jeg tror er fejllæst som Gruber.

Mvh Søren




Erik Jensen

Tak for det - og ja! selvfølgelig har jeg kildematerialet på de nævnte personer, men sender det først senere da jeg p.t. er travlt optaget.

mvh Erik

Erik Jensen

Hej Søren.
Har lige afsendt det ønskede kildemateriale til dig. Lad mig endelig høre om du mangler flere.
Med hensyn til dette link, du har sendt:

http://www.stamskoven.dk/details.asp?id=17039

Jeg kan kun sige, at jeg selv har erfaret, at ikke alle oplysninger fra nettet stemmer overens med det korrekte. Jeg efterchekker nemlig altid mine fund og som sagt, det hænder, der er fejl  - endda også store fejl. Men sådan er det nu engang.

Med hensyn til Gruber fra Kønigsberg så fandt jeg ingen dato eller årstal - måske fordi jeg havde lidt travlt med at indsamle muligt data. Finder du noget, når du nærlæser det sendte, så lad mig det endelig vide.
Og siden sidst har jeg tænkt, at det er højst besynderligt, hvor få vi har fundet, der er født i perioden 1770-1800. Godt nok har du sendt en Gruber i dag indenfor perioden, men...
Det har fået mig til at spekulere på, om der måske er nogen af vores manglende Gruber, der var katolikker? Er det tilfældet, kunne det være en forklaring
Bøgerne fra den katolske kirke ligger ikke på nettet, men kan efterses på Rigsarkivet.

Var egentlig travlt optaget men som sagt er data sendt og jeg vender tilbage til mit arbejde.

Hilsen Erik

Erik Jensen

Det var dog et sært sammentræf mellem Jørgen og Johan, at de begge skulle død samme dag og med samme alder - der er vist noget, der skal efterses  ;)
Er lige kommet til at tænke på, om du har undersøgt, om der tilfældigvis er et boskifte efter din Johan?

mvh Erik

Søren Juul Mikkelsen

Tak for billederne.

Ud for Johan Gruber fra Kønigsberg står datoen 7/8 1713.

For Jørgen Gruber har du læst forkert med hensyn til beskæftigelse, der står Vævermester.
Der står også at han er begravet den 4. feb. 1842 og at det er fra Fr. Hospital; så der er ikke nogen tvivl om at det er den samme som i kirkebogen for Fr. Hospital står som Johan Gruber.
Da vævermesteren uden tvivl hedder Johan vil jeg mene at der bare er skrevet forkert i dødebladene fra Kbh. Stadsarkiv.

Er dødebladene afskrift fra kirkebøger eller hvordan er de blevet til?

Jeg har ikke kigget efter boskifte, men det vil jeg da prøve.

Jeg synes det er påfaldende at de fleste af dem vi har fundet ikke er angivet som heddende Gruber men Grube/Grubbe.

Jeg er begyndt at gennemse konfirmationer for perioden 1804-12 hvor jeg vil forvente at min Johan Gruber må være at finde.

Mvh Søren

Erik Jensen

Jeg beklager at have læst hans beskæftigelse forkert, men som sagt tidligere havde jeg travlt den dag og har ikke siden fået set ordentligt efter  :)
Men det kan jo kun betyde, som du selv er inde på, at det er samme person, jeg sletter derfor Jørgen fra arbejdstegningen og overfører dødsdatoen til din Gruber.

Hvordan og hvorledes "dødebladede" er blevet til skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed - har engang fået forklaringen, men kan ikke lige komme i tanke på den.

Hos min Gruber er der faktisk en del med navnet Gruber, men som jeg ser det ligger problemet i, at der er et "hul" i tidstabellen for fødte Grub% mellem ca. 1775 til 1800?

mvh Erik

Søren Juul Mikkelsen

Københavns Skiftekommission Generalregister 1842-43 opslag 85 står der Jørgen Gruber  :-\

Jeg ved ikke hvad numrene 5/84 ud for hans navn henviser til; jeg går ud fra at det må henvise til en anden bog, men tilsyneladende ikke Hvidebogen som jeg først troede.

Din Gruber står til gengæld i Hvidebogen for 1846 opslag 228, her med navnet Johan Anthon Grueber.

Mvh Søren

Erik Jensen

Vidunderlig information - tak  :)
Nummeret plejer at henvise til selve sagen, så er spørgsmålet bare, om der står noget deri om fødselsdato og sted, det plejer der vist ikke.

mvh Erik