Kender nogen til slægten Gruber???

Startet af Erik Jensen, 17 Apr 2012 - 19:21

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

Hej Søren.
Har sendt en tegning til din private email, da jeg ikke aner om det kan lade sig gøre herfra.
Jeg håber tegningen vil give et bedre overblik over hvordan og hvorledes navnet Gruber bliver brugt.
Men det rejser jo også et seriøst spørgsmål nemlig dette:
Hvad er der sket med de resterende 2 Gruber fra FT1801?
Hilsen Erik

Søren Juul Mikkelsen

Hej Erik,

fantastisk oversigt du der har lavet. Jeg troede et øjeblik det rablede for dig, når du omtalte Johan Christian Anthon Gruber og Johan Jacob Gruber som den samme person.

Men jeg kan godt se at Anne Elisabeth Clausen gifter sig med en Johan Jacob Gruber, men tilsyneladende derefter får børn med Johan Christian Anthon Gruber.

Med hensyn til min Johan Gruber har du fundet nogle fødsler, som jeg manglede, men du mangler til gengæld også nogle, bl.a. min hustrus ane Lovise Augusta. Jeg har nu 12 børn født i det ægteskab, hvoraf de 2 dør som spæde:

født 1818-04-11 Marie Dorothea Gruber    Trinitatis 1813-1827 opslag591 no76
født 1819-12-21 Ane Theresia Gruber    Trinitatis 1813-1827 opslag633 no18
død 1820-02-21 Ane Theresia Gruber    Trinitatis 1813-1833 opslag583 no35
født 1821-02-24 Anne Theresia Gruber    Helligånd 1813-1823 opslag311 no22
født 1822-11-28 Constantin Emanuel Gruber    Helligånd 1813-1823 opslag455 no3
født 1825-01-18 Edvard Aloysius Wilhelm Gruber    Trinitatis 1813-1827 opslag311 no59
født 1827-02-01 Lovise Augusta Gruber    Vor Frelser 1826-1834 opslag260 no87
født 1828-12-08 Aloysia Wilhelmine_Gruber    Frederiks Tyske Kirke 1813-1851 opslag189 no6
født 1832-04-20 Aurelia Alvilda Grubert    Trinitatis 1831-1836 opslag346 no93
født 1834-09-15 Thora Amalie Gruber    Trinitatis 1831-1836 opslag505 no295
født 1837-10-30 Emilie Augustine Sophie Gruber    Trinitatis 1836-1844 opslag290 no294
født 1840-01-29 Henrik August Grubert    Trinitatis 1836-1844 opslag104 no38
død 1840-06-26 Henrik August Gruber    Trinitatis 1833-1845 opslag160 no127
født 1842-07-30 Charlotte Johanne Petrine Gruber  Trinitatis 1836-1844 opslag420 no231

Jeg fortsætter jagten på Johan%Gruber

Mvh Søren

Erik Jensen

Tak for det - og ja! jeg havde ikke alle dine informationer om din Gruber.
Og for at være helt ærlig så synes jeg faktisk, der er en "underlig" hage i det hele i og med, at jeg mangler at kunne redegøre for de 2 resterende Gruber i FT1801. Umiddelbart virker det, som om de bare forsvinder ud i luften. Men jeg er siden kommet til at tænke på, at Danmark havde jo Slaget på Reden mod englænderne netop i 1801 og måske er begge de 2 herrer døde ved den lejlighed og derfor forsvundet ud af de efterfølgende FT?? I så fald skal man jo lede blandt de døde for den periode, hvilket jeg ikke har gjort grundigt nok.
Det er en mulig løsning på gåden - men jeg ved det selvfølgelig ikke. Dog ved jeg, at der blev lavet en medalje for alle der deltog i slaget og jeg har derfor bestilt de arkivalier til gennemsyn i næste uge. Det ville være vidunderligt hvis i det mindste 1 Gruber stod der. Hvis jeg finder ud af noget får du besked desangående.
Med hensyn til din sidste bemærkning:
Jeg er slem bange for at den jagt bliver lang - for os begge to altså :-)

Hilsen Erik

Erik Jensen

Forresten! har du chekket lægdsrullerne for din Gruber?
Undertiden er faderens navn opført sammen med den indkaldte - bare et forslag.

Hilsen Erik

Søren Juul Mikkelsen

Jeg har ikke tidligere gjort brug af lægdsruller, så det vil være nyt land for mig.

Bestiller man det hjem, og er det noget du har erfaring med?

Jeg har indtil nu udelukkende benyttet mig af arkivalier der ligger online.

Mvh Søren

Erik Jensen

Jeg har tidligere kigget i lægdsruller og synes det er vanskeligt at finde frem til den rigtige. Men når det lykkedes, er der som regel også informationer, man kan bruge til sin videre søgning. Specielt i lægdsrullerne fra ca. 1910 og frem, hvorimod dem fra før ca. 1820-30 er vanskelige at læse og giver ikke så mange ekstra informationer - blot min egen erfaring.
Hvorvidt du kan låne dem hjem, vil jeg tillade mig at stille spørgsmålstegn ved i og med, at de jo står på selvbetjeningsafsnittet på Rigsarkivet.
Der er også en anden mulighed?

Hilsen Erik

Søren Juul Mikkelsen

Jeg har fundet et par som kan være forældre til nogle af Johan Grub%'erne fra FT1801:

viet 1771-08-23 Peder Christian Grube og Anna Sørensdatter Holmen 1767-1778 opslag95
viet 1771-08-23 Peder Christian Grubbe og Anna Sørensdatter Holmen 1764-1780 opslag113

Bemærk forskellen i stavemåde - Grube/Grubbe - ved indførslerne i de 2 kirkebøger.

En lille rettelse til dine datoer: Johan Friderich Gruber(t) er født 29/7 og ikke 7/5 1803 som du skriver.
Du er kommet til at tage datoen fra personen ovenover  :)

Hertil et spørgsmål:

Johan Philip Christian Gruber står i Garnisons KB 1784-1810 opslag 177, samt 1800-1814 opslag 33
Johan Friderich Grubert står i Garnisons KB 1797-1815 opslag 49

Har du nogen forklaring på hvorfor Johan Friderich står i den Tyske døbe-protokol, mens Johan Philip Christian står i de danske.

Såvidt jeg kan se er den eneste forskel på KB 1784-1810 og 1800-1814 at den sidste har fortrykte sider, er det også din opfattelse?

Mvh Søren

Erik Jensen

Interessant  :D
Jeg kigger lige på det og vender tilbage.
Erik

Erik Jensen

Som jeg ser det er der flere ting i alt dette:
Navnet findes i forskellige udgaver såsom, Grube, Grubbe, Gruber, Grubert, Grobert o.s.v - altså er det svært at finde ud af, hvilket navn er korrekt og hvordan og hvorledes er de forbundet i familie.
Altså er der næsten ikke andet at gøre end at gennemsøge samtlige kirkebøger for den pågældende periode - som jeg ser det - fra 1770 og frem til 1800 - og gemme alle data såsom fødsler og vielser.
Og til sidst at prøve at stykke dem korrekt sammen. En større opgave ja! - men jeg tror ikke, der er andet at gøre.

Hvorfor den ene person står i den Tyske protokol og den anden i den Danske, ved jeg ikke. Også en gåde for mig.

Jeg har d.d 2 personer med navnet Grubbe fra 1773 i Holmen og 1776 i Vor frue
Navnet Grube - adskillige stykker født blandt andet 1775 i den Tyske kirke.

Peder Erichsen Grube Holmen 1791 opslag 145 - Måske faderen til din Gruber??
Samt Grube i den Tyske kirke 1775 opslag 68 og 75.

Altså er det lige nu for svært for mig at sige noget om, hvem der er i familie med hvem, det er ganske enkelt for uoverskueligt.

Har du en bedre ide?
Hilsen Erik


Erik Jensen

Med  hensyn til hvem der er registreret hvor - den danske eller tyske.
Der findes en tysk slægt ved Joh. Reinhold von Grube og han "optræder" i den Tyske kirke hvor børnene døbes.
Han er formentlig af tysk afstamning - derfor den kirke. Der er jo intet til hindring for, at der også eksisterer en dansk linje af navnet - og de vælger så den danske kirke. Jeg ved det ikke, men det er tænkeligt. Fakta er at navnet er spredt i hele landet omkring 1801 - fra Tønder, Odense til Hillerød og Kbh.

Søren Juul Mikkelsen

Ja, det er svært at se hvordan vores Gruber hænger sammen med de andre familier.
Men det skyldes jo først og fremmest at vi ikke har fundet deres fødsler!

Jeg har endnu en familie Grube fra tiden:

Frands Peder Grube og Kirstine Marie Nielsdatter
vielse mangler
børn:
født 1796-03-20 Lovise Grube Garnisons 1784-1810 opslag 93
født 1800-03-21 Christian Friderick Grube Garnisons 1800-1814 opslag 6
født 1802-05-26 Christiane Wilhelmine Henriette Grubbe Garnisons 1800-1814 opslag 287
født 1805-01-26 Karen Elisabeth Grube Garnisons 1800-1814 opslag 324

Det kunne også være forældrene til min Johan Gruber.

Jeg havde også noteret mig Peder Erichsen Gruber, som du nævner:

viet 1791-12-09 Peder Erichsen Grube og Anna Maria Nielsdatter Holmen 1780-1801 opslag 136

Jeg har også nogle Grube længere tilbage i tiden, men det må vente.

Jeg synes efterhånden vi har samlet et pænt antal familier, og tror ikke vi kan mangle mange.

Har du opslagsnumre på "navnet Grubbe fra 1773 i Holmen og 1776 i Vor frue", som du nævner?

Mvh Søren

Erik Jensen

Her de nævnte to Grubbe:
fødsel: Jens Christian Grubbe 1773 Holmen opslag 94
fødsel: Mette Marie Grubbe 1776 Vor Frue opslag 116

Desuden har Frans Peder Grube og Kirstine endnu et barn:
Kristian Friderick Grube født 21.3.1800 - Garnison

I dag eller i morgen vil jeg prøve at samle alle data omkring dem til en tegning, det vil måske give et bedre overblik over sammenhængen imellem dem.
Hvad er det for en Gruber du har længere tilbage i tiden?
Jeg kan godt bruge den info, så jeg kan få den med på tegningen...

Hilsen Erik

Erik Jensen

Frantz og Kirstine skal være gift 20.9.1796 - Garnison.
Men jeg kan ikke finde den??

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Tidl. glemte jeg at nævne hvad jeg egentlig først kom i tanker om ad Gruber/Grubbe/Grubb -  nemlig en "berømt" boghandler /Antikvariat i Nørregade, gennem mange mange år.

Kristeligt Dagblad bl.a. skrev 26. juni 2001:

Ved antikvarboghandler Poul Grubbs død, København, 87 år, skriver sognepræst Poul Sørensen, København, følgende mindeord:

Grubbs Antikvariat Nørregade havde et lillebitte ekspeditionslokale. Men huset var en hel bogsilo i fire etager, spækket med bøger fra loft til gulv: Teologi, historie og litteratur. Bag disken stod brødrene Grubb, den tynde Johannes Grubb og den lidt kraftigere Poul Grubb. Hvor har de to brødre langet mangen en god bog over disken til en studentervenlig pris!

Forfatteren Johannes Møllehave skriver i bogen "Læsehæst med gåseøjne":

"Denne bog er tilegnet brødrene Grubb, som i en menneskealder har solgt god litteratur til spotpriser - blandt andet til mig - fra deres lille antikvariat i Nørregade i København. Antikvariatets fornuftige priser gjorde, at jeg i min studietid i 1970´erne ikke behøvede at bede om rabat eller afslag. Vi havde andet at tale om end bogens pris. Særligt med Poul Grubb fik jeg altid en passiar over disken i Nørregade, ofte med udgangspunkt i en anekdote om kendte kirkelige skikkelser, som Poul Grubb gav mig oven i købet. Anekdoten gav gerne anledning til, at vi begge fik os en sund latter. I de sidste år i antikvariatet stod Poul Grubb i enlig positur bag disken. Da han drejede nøglen om, opretholdt vi brevkontakt, særligt julehilsenen fra Poul Grubb var altid mere end blot en "leveattest", som han kaldte julekortet med "glædelig jul og godt nytår!". Fire gange om året sendte jeg Sogneavisen, kirkebladet fra Sankt Johannes Kirke, til ham. Sogneavisens mange lokalhistoriske artikler så han altid meget frem til, for Poul Grubb var selv barn af Sankt Johannes Sogn, født og opvokset i Guldbergsgade 11.
Sognekirkerne Sankt Johannes Kirke, Vigerslev Kirke og Aalholm Kirke stod Poul Grubbs hjerte nær. Glemmer jeg anekdoterne, så glemmer jeg dog aldrig mine besøg i antikvariatet hos brødrene Grubb. En del af de mange bøger i bogsiloen blev fragtet over i antikvariatet med teologisk litteratur i Bethesdas Boghandel, som blev en værdig arvtager for Grubbs Antikvariat. Huset i Nørregade får mig stadig til at tænke på, "Den lille pige med svovlstikkerne", hver gang jeg suser forbi på min cykel. H. C. Andersen skrev nemlig, at hun sad "henne i en krog mellem to huse, det ene gik lidt mere frem i gaden end det andet". Og nu ser jeg for mig, at Johannes og Poul Grubb, ligesom den lille pige med svovlstikkerne i krogen, "med stor glans med gamle mormor er gået ind til nytårs glæde".


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Søren Juul Mikkelsen

Erik,

du skriver "Frantz og Kirstine skal være gift 20.9.1796 - Garnison", hvor har du det fra?

Lovise Grube er jo født 20.3.1796, og "ægte" såvidt jeg kan se.

Mvh Søren

Søren Juul Mikkelsen

#45
Lise,

Tak for artiklen  :)

Poul Grubb er født 27. juni 1913, Skt Johannes 1907-1919, opslag 204 nr 97

Søn af antikvarboghandler Louis Nikolai Johannes Grubb og Julie Marie f. Poulsen

Jeg ved ikke om det er nogle navne der siger Erik noget?

Mvh Søren

Erik Jensen

Jeg synes det er en skøn artikel - tak for den - og jeg kan godt huske den boghandel.
Og når det så er sagt, må jeg erkende, at jeg ikke har beskæftiget mig med navnet Grubb så langt oppe i tiden. Så hvorvidt de har været i familien med vores Gruber må derfor være usagt.
Med hensyn til Franz og Kirstine - den oplysning har jeg fra FamilySearch. Ifølge den skulle de være gift der på den pågældende dato. Men som sagt jeg har ikke kunne finde den.
Jeg har set på Lovise's fødselsattest og at der ikke står, at hun er uægte, behøver ikke indikere at forældrene er gifte på det tidspunkt. Selvom der virker lidt spøjst.

Hilsen Erik

Erik Jensen

Søren:
Kan du ikke sende de data, du har, om de tidligere Gruber, så vil jeg prøve at få lavet en oversigt snarest med alle vores Gruber. Det kan være, det vil hjælpe...
Hilsen Erik

Søren Juul Mikkelsen

Det er bare en enkelt fødsel jeg har som er ældre:

1759-05-05 Peder Grube Garnisons 1746-1784 opslag 174

søn af Wilhelm Grube og Cathrine Krügersdatter

Mvh Søren


Søren Juul Mikkelsen

Erik,

kan du ikke give mig en kopi af den søgning, som har givet dig en vielsesdato for Frantz og Kirstine.
Det er lykkedes mig at få nogen dato på det.

Mvh Søren


Søren Juul Mikkelsen

#51
Det virkede, men datoen for deres vielse er 20. sep 1795

Mvh Søren

Erik Jensen

ja! det første man bliver blind på er jo øjnene  ;)

Erik Jensen

Fandt den.
Men det giver sådan set ikke noget nyt, bortset fra at Lovise er ægte.

Hilsen Erik

Lise Østerberg Bahr

God morgen.

Jeg har en anelse om, at den antikvarhandler Grubb slægt - stammer fra Sverige - jeg har for nylig haft forbindelse til den svenske gren, men fik ikke opl. hvorvidt navnet stavedes Gruber:

Hvis slægten har været i området Svensk Pommern, kan det være dér det har ændret sig, idet det jo giver mening og er nemmere at sige/forstå: Grubb og ikke Gruber - idet navnet jo også har en betydning.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr




Erik Jensen

Hej Lise.
Jeg skal af gode grunde ikke kunne sige om Grubb slægten fra Sverige passer ind i Gruber i perioden 1770-1800 for som sagt tidligere, har jeg slet ikke beskæftiget mig med denne gren. Der har været nok at se til med diverse Grubbe, Gruber, Grubert o.s.v - men tak for dit indlæg  ;)

Søren:
Jeg har skitseret de forskellige Grubbe/Gruber, jeg kender til, i en enkelt oversigt, men man kan åbenbart ikke vedhæfte en fil her, så jeg sender den til din private email.
Lad mig endelig høre om du har forslag til ændringer.

Hilsen Erik

Søren Juul Mikkelsen

Hej Erik,

du mangler at skrive følgende vielse på:

viet 1771-08-23 Peder Christian Grube og Anna Sørensdatter Holmen 1767-1778 opslag 95

Jeg tror også at hende her er deres datter:

døbt 1772-02-10 Anna Kirstine [Grube] Holmen 1771-1775 opslag 38

Der står ikke efternavn på faderen, men Peder Christian 13. Comp. og moderens navn stemmer.
Derudover er Sergent Hagedorn tilstede ligesom ved broderens dåb.

Du mangler efternavn på Johann Reinhold von Grubes hustru: Fesser

Derudover er der en del navne, hvor du ikke har nævnt en kilde.

Ellers synes jeg det er et rigtig fint dokument, som giver et godt overblik over vores fund indtil videre  :)

Mvh Søren

Erik Jensen

Du har ret i, at jeg mangler en del og det er der en årsag til  ;)
Dels mangler jeg alle de børn, der findes ved hjælp af FT og via FamilySearch, men ikke mindst følgende:
Jeg er nemlig kommet i tanke om, at der på Rigsarkivet findes en oversigt over danske og norske militærpersoner, hvor jeg ved at Grubbe/Grub o.sv. er noteret. Jeg har tidligere kigget i den uden dog at hæfte mig for meget ved deres navne, da jeg dengang ledte efter en Weyhe.
Nu er der ikke andet for end at tage derind igen i denne uge og så nøje gennemgå indholdet for diverse udgaver af Grub%.
Så vidt jeg husker er der omkring 10-12 personer, der kunne have vores interesse - men hæng mig ikke op på antallet. Og så skal alle de personer, du nævner, selvfølgelig også med - for at jeg til sidst forhåbentlig kan lave en nogenlunde overskuelig tegning.
Hvad siger du til det?

Hilsen Erik

Søren Juul Mikkelsen

Det lyder spændende.

Jeg vil prøve at finde opslag på alle de navne jeg kan finde på FamilySearch.

Mvh Søren

Søren Juul Mikkelsen

Hej Erik,

en lille rettelse til Mette Maria Grubbes mor.

Hun hedder Mou til efternavn - ikke Mourits

Jeg tror det her er vielsen, selvom der står at han hedder Globe istedet for Grube:

viet 1776-04-12 Christian Globe og Anna_Margrete Mou Vor Frue 1775-1813 opslag6

Mvh Søren