opslag på Risarkivet-Den kgl. fødestiftelse

Startet af Jannie Berthou Hedetoft, 15 Apr 2012 - 01:51

Forrige emne - Næste emne

Jannie Berthou Hedetoft


Jeg vil meger gerne bede om hjælp til et opslag på Rigsarkivet - Hoved- og udsætterprotokoller. Jeg bor for tiden i Grønland og komme ikke så ofte forbi, så det ville være en meger stor hjælp hvis du vil slå det op for mig.

Jeg leder efter min direkte stamfader 5xtip bedstefars fødsel. Han hedder Christian Frederik Berthou og skulle være født omkring 1810 på Den kgl. Fødestiftelse.
Jeg ved ikke hvem hans mor er eller hans far. Men der er en historie i min familie hvor han skulle vær adelig. Hans forældre  flygtet fra Frankring pga. Den franske revolution. Om det er sandt??? men det ville være vældigt interesant at få afklaret hans fødsel og hans forældre og måske derigenne hans evt forbindelse til det Franske.

Jeg har ham i mange FT.
1845 København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Rigensgade 464, 2.Sahl, 3, FT-1845, C4015
1855 København, Sokkelund, Søllerød, Raadvad, Et Hus - 14/14, 307, FT-1855, C6957
1860 København, Sokkelund, Søllerød, Raadvad Skoledistrikt, Et Hus, 97 - F3, FT-1860, D5176
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Jannie Berthou Hedetoft
Jannie Berthou Hedetoft

Lissa Pedersen

#1
Hej Jannie,

Da jeg kunne se, at du - måske - ikke har Christian Frederik i 1840, er han her som enkemand, dog med efternavnet stavet på en anden måde:

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Adelgade, Huuset nr. 227, 1. Bagsal tv., 223 F9, FT-1840, C5130
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Frederich Bertil 30   Enkemand  Bomuldsvæversvend  
Carl Valdemar 2  Ugift  hans Barn  
Johan Lyngaarden 31  Ugift  Snedkersvend, Logerende

Og her i 1850:

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Rigensgade, Rigensgade 464, 2 den sal, 1071, FT-1850, B5680
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Frederik Bærthue 40  Gift  wæversvend, huusfader Kjøbenhavn
Ane Sophie Bærthu 42  Gift  kone --
Catl Waldemar 11  Ugift  søn Kjøbenhavn
Wilhelm Sofust 4  Ugift  søn Kjøbenhavn
Ida Pauline 2  Ugift  datter Kjøbenhavn

Har du forresten selv prøvet at lede efter ham på www.arkivalieronline.dk på Den Kongelige Fødselsstiftelse? Det vil være et stort arbejde for en person at skulle gå alle fødslerne igennem for 1810 i hoved- og udsætterprotokollerne - også uden at have numre for barn og moder som reference. Det er overkommeligt, da der ikke er så mange opslag. Jeg kiggede lige lidt i starten af 1810, og der er en Christian Frederik på opslag 322 - desværre står der ikke noget efternavn, men der er et nr. på den fødte og på hans mor.

Lissa

Lissa Pedersen

Hej Jannie,

Der er en del Berthou (og andre stavemåder) på Nygårds Sedler, f.eks. denne: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=29286&sort=f, men prøv selv at kigge på det. Måske kan nogle af disse lede dig videre?

Hilsen Lissa

Jannie Berthou Hedetoft

Kære Lissa

Tak for dit svar. De FT du skrev, er helt sikker ham og overraskende at han er enkemand i 1840.

Jeg har kikket 1810 igennem og fundet 3 yderligger steder, men jeg er ikke sikke, da jeg har lidt svært ved skriften.
opl 326     øverst født d. 14 januar     nr.   36 - 13
opl 341 2. øverst født d. 15. april       nr. 337-123
samt
opl 364     øverst født d. 22 august     nr. 745

Vedr. Nygårds Sedler. Det er interessant. Har ikke set dette sted før. Jeg vil kikke på det. Den du har slået op kunne måske?? være hans mor ?

Med venlig hilsen
Jannie Berthou Hedetoft
Jannie Berthou Hedetoft

Jannie Berthou Hedetoft

Hej Lissa
Der var noget sluder jeg sagde om den oplysning vedr. Nygård  Sedler. Det er jo en dreng, så han kan ikke være mor. Men han er måske en tidliger ane til Frederik Christian?
Med venlig hilsen
Jannie Berthou Hedetoft
Jannie Berthou Hedetoft

Inger-Lise Legarth

Hej Jannie.
Jeg har forgæves søgt i fødselsstiftelsens hoved og udsætterprotokoller efter Christian Frederik.
Jeg fandt ham i Københavns amt,Vor Frue sogn opslag 116.Han er født 13 feb. 1810.
Så nu må du igang med  at komme længere tilbage.
V.H.
Inger-Lise Legarth


Jannie Berthou Hedetoft

Citat fra: Inger-Lise Legarth Dato 22 Apr 2012 - 10:57
Hej Jannie.
Jeg har forgæves søgt i fødselsstiftelsens hoved og udsætterprotokoller efter Christian Frederik.
Jeg fandt ham i Københavns amt,Vor Frue sogn opslag 116.Han er født 13 feb. 1810.
Så nu må du igang med  at komme længere tilbage.
V.H.
Inger-Lise Legarth



Hej Inge-Lise Legarth
Jeg fik aldrig sagt tak for din store hjælp med at finde Christian. Mange tak for hjælpen. Det er dejligt at der findes hjælp til at lede.

Med venlig hilsen
Jannie Berthou Hedetoft
Jannie Berthou Hedetoft