Karla Ellen Collin

Startet af dorte frandsen, 14 Apr 2012 - 20:12

Forrige emne - Næste emne

dorte frandsen

Er der nogen, som er stødt ind i Karla Ellen Collin?
Hun blev født 22. okt 1897 på Fødselsstiftelsen i København. Der er ingen oplysninger om forældre og heller ikke om plejefamilie i fødselsstiftelsens registre.
I Politiets Registerblade har jeg fundet hende registreret boende hos Andreas Casper Glatved, men efter hans død i 1908 er der ingen spor af hende, før hun registreres igen som voksen.
Hendes fødselsår er opgivet som 1898 i Politiets Registerblade.
Jeg ville gerne vide, hvor hun boede fra 1908 til hun blev voksen, og naturligvis oplysninger om hendes familiebaggrund, hvis nogen skulle kende til hende.

Mvh Dorte


Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

dorte frandsen

Hej Vivi!

Tak for svaret!
Jeg har rimelig godt styr på Andreas Casper Glatved og Theodora Margrethe Jensine Borch; dem kan jeg fortælle en lang og tragisk historie om.
De blev skilt, Theodora døde i 1903, og hendes og Andreas søn, Jacob (født 1895), blev sendt i pleje i faderens fødesogn (Grønbæk, Lysgård herred, Viborg amt), hvor han voksede op.

Det der undrer mig er, at barnet Karla Ellen Collin bor hos en enlig fraskilt mand, som har en biologisk søn, der er sendt i pleje, fordi faderen ikke selv kan tage hånd om ham.
Derfor er jeg nysgerrig på, hvem hun egentlig er, og om der er en familie-forbindelse.

Med venlig hilsen Dorte

Stina Kirkegaard Hansen

Der findes, så vidt jeg kan se, to registerblade på karla som voksen:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1537852&searchname=polit_simple
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2006712&searchname=polit_adv
Tjekker man adressen Saxogade 40, 2 i FT 1921 (opslag 123), bor karla på adressen sammen med sin mor, Ane Sofie Christine Larsen. Moderens alder stemmer med de 33 år, der var angivet i kirkebogen.
Venlig hilsen
Stina

[vedhæfting slettet af admin]

Stina Kirkegaard Hansen

Hun har tilsyneladende været på sanatorium i 1906, så mon ikke, det er derfor Karla har boet hos Andreas?
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2087477&searchname=polit_simple
Venlig hilsen
Stina

dorte frandsen

Hej Stina!

Tusind tak!
Den adresse har jeg af en eller anden grund ikke fået tjekket! Er vist kommet til at lave flueben et forkert sted i mine noter, så jeg troede, jeg havde været hele vejen rundt!

Mvh Dorte

Stina Kirkegaard Hansen

Mor og datter bor også sammen i 1901, Saxogade 40 (opslag 129).
Venlig hilsen
Stina

Vivi Winther

Hej Dorte, sender lige et link til dig hvor der er en del beskrivelse af Theodora og Jacob. Lille Jacob som rejste med tog fra København til Silkeborg Banegård hvor han blev hentet til Grauballe fattiggård den 13 januar 1904  samt senere hvad tid han kom i pleje, at Theodora hentet fra Viborg Fattiggård juni 1902 mv. måske du kender denne dagbog men meget spændende og mere om de to  :)

http://grauballekonen.dk/User_files/ecfac66c11d0c829d46a2249e06bca54.pdf

således kan jeg godt forstå du undre dig

Mvh

Vivi

"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

dorte frandsen

Hej Vivi!

Ja, jeg kender dagbogen ud og ind, for grauballekonen.dk, er min hjemmeside!
Jeg har brugt de sidste mange måneder på at prøve at sætte kød og blod på nogle af fattiglemmerne fra Grauballe, og det er i den forbindelse, at jeg faldt over Karla Ellen Collin og blev nysgerrig efter at vide, hvem hun var.

MVh Dorte

Vivi Winther

Hej Dorte, der kan man bare se  :) havde jeg ikke set men STOR ros den er super, jeg har ikke før nu været inde på din side men kun dagbogen og den "fortæller så meget" jeg ved jeg vender tilbage til den igen  ;)

Mvh


Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

dorte frandsen

Hej Vivi!

Tak for rosen!
Hjemmesiden har været lidt "syltet" de sidste måneder p.g.a. mit fattiggårds-projekt, men nu skal jeg snart i gang med noget andet stof, hvis jeg ikke skal blive helt bims.
Mine "kolleger" på lokalhistorisk arkiv i Gjern er begyndt at gøre lidt grin med mig og min fattiggård!
Det er bare frygtelig svært at give slip på "mine" fattiglemmer! Der er så mange historier i det materiale, at det kunne række til adskillige års lokalhistorisk arbejde.

M.v.h. Dorte

Lise Østerberg Bahr

Hej Dorte.

Kan hun have forbindelse til Collin slægten og deres indgangsvinkler til slægten i Norge ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Vivi Winther

Hej Dorte det kan jeg godt forstå er spændende, hvis du "falder" over noget fra Fattiggården Hørrelund i Them så er jeg meget int.


Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

dorte frandsen

Hej Lise og Vivi!

En eller anden forbindelse må der jo være til slægten Collin. Så vidt jeg kan se, er der to grene; en "fin" borgerslægt og en "arbejderslægt". Hvis jeg finder ud af, hvem Karlas far er, skal jeg nok give oplysningen videre.

Med hensyn til fattiggården i Them kan jeg prøve at spørge vores "søskende"-arkiv i Them, om de måske har kigget på den. Gjern og Them er begge underafdelinger af Silkeborg, så vi har en del kontakt med hinanden.

Mvh Dorte

Vivi Winther

Hej Dorte, det vil jeg meget gerne have, ville have været i Them men helbredet sagde nej  :( men skal derop når jeg kan da min oldemoder har "afleveret" flere børn der  :) har dem i FT der men ikke nok for mig jeg mangler mere viden om dem. Nogle af dem hed Frandsen  :) :)

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"