Islandsk kvinde får tvillinger på rigshospitalet i 1912

Startet af Anette Marie Larsen, 13 Apr 2012 - 22:18

Forrige emne - Næste emne

Anette Marie Larsen


Islandsk kvinde føder tvillinger på rigshospitalet d. 19.9.1912.
Pigen bliver adopteret til ægtepar på Reersø og her kender jeg oplysningerne. I kirkebogen fra Rigshospitalet er pigen ikke navngivet.
Drengen er navngivet og det er oplysninger vedr. ham og den tilsyneladende ukendte islandske mor jeg søger.
Jeg har været i oj-journal for at finde oplysninger omkring bortadoption, men intet fundet.
Hvordan kommer jeg videre?
Er ny i det her og lidt usikker på hvor mange oplysninger jeg kan skrive.

Håber der er nogen der kan give et råd.

Med venlig hilsen
Anette

Stina Kirkegaard Hansen

Måske er det ham her:
Forældre: viktualie-handler, operasanger Kaj Poul W. (født 1913) og Lilian Addy Adelaide Johansen (født 1918, 2. gang gift med snedker Karl Bjarnasson, født 1912). Gift 28.3.1963 på Frbg. (b.v.) med forfatter Jess Ørnsbo, født 26.8.1932 i Kbh. (Kristk.), s. af kartoffelhandler Anders Peter Jørgen Ø. (1885-1971) og Frieda Dorothea Christine Jehs.

Sakset fra:
http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Kunst_og_kultur/Litteratur/Forfatter/Dorrit_Willumsen

Venlig hilsen
Stina

Anette Marie Larsen

Hej Stina
Tak for tippet... Hans efternavn er ihvertfald stavet rigtigt, de andre jeg har fundet har ikke været med dobbelt s og heller ikke haft rigtigt fødselsår.
Er jo spændt på, om han er blevet i Danmark eller bragt tilbage til Island..
Kan dog stadig være i tvivl hvad jeg gør herfra. Måske der findes noget registreret omkring snedkere?
Hilsen Anette

Stina Kirkegaard Hansen

#3
Er du sikker på, at det er moderen, der er islandsk? Han kunne måske også have fået sin fars efternavn? Men kan du måske ikke skrive lidt om pigens videre færden?

Venlig hilsen
Stina

Anette Eriksen

Hej Anette,

For at følge Stinas tanke: Ham du leder efter kunne jo være opkaldt efter sin far: Her er et registerblad for en Karl Bjarnasson født på Island.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1986014&searchname=polit_simple

Ved godt at det kun er et hint og ikke andet.

Mange hilsner
Anette Eriiksen

Anne Mortensen

Der står under Anmærkning i kirkebogen Rigshospitalet:

Mor fødsel Island
-----------------------------

Når man søger på Pol.reg:
Bjarn%%
kommer mange forskellige stavemåder også for kvinder.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anette Eriksen

Hej Anette,

Så også lige, at moderen er født på Island. OJ-journalerne kunne være en mulighed, som jeg kan se er forsøgt. Har du både søgt i 1912 og 1913?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Anette Marie Larsen

#7
Tak for de mange tilbagemeldinger. Det er rigtig rart.
OJ-journalerne for både 1912 og 1913 er prøvet, men synes ikke det har givet noget.
Her er lidt flere oplysninger om tvillinge pigen.

Pigen (Elly Thomsen) bliver adopteret af et ægtepar der hedder Laura Kathrine Kirstine Christiansen, født 17. juni 1887 og Thomas Rasmus Thomsen, født 5. februar 1884 i Ting Jellinge Mark, Ting Jellinge Sogn. Katrine og Thomas bliver gift 21. april 1907. De bor ved Ting Jellinge ved Slagelse.(undskyld, jeg skrev forkert da jeg startede tråden).

Historien i familien går, at Katrine og en søster til hende, henter den spæde Elly på Rigshospitalet. Katrines søster har fortalt, at Ellys mor, den unge islandske pige skreg som en vild, da Elly blev taget fra hende.
Det fortælles også, at Ellys biologiske far var dansk og telegrafist.

Elly bliver d. 21.juni 1936 gift i Sct Mikkels kirke i Slagelse med Svend Aage Petersen. Elly og Svend boede på Reersø, hvor han havde sit virke som smed.
Her fik de sammen 3 børn. De to døede som ganske små. Deres eneste overlevende barn er en pige, nulevende og min svigermor.

Hilsen Anette

Anette Marie Larsen

Hej Stina
Tak for hjælpen og det du "saksede" til mig.
Det er den rigtige Karl og fra Dorrit W. har jeg nye oplysninger (navne) at gå videre med.
Er du bekendt med at finde slægtninge på island? Findes der en base jeg kan søge i?
Mange hilsner fra
Anette

Stina Kirkegaard Hansen

Desværre....Island er HELT uden for mit erfaringsområde! Men prøv evt. med et nyt opslag med fokus på Karl og et link til denne tråd.
Held og lykke!
Stina

Vibeke Weilby Bach


Helga Reinhardsdottir

Hej Anette,

Jeg bor på Island og arb. på Nationalarkivet.  Om jeg kan hjælpe sig bare til.  Har du "pigens" födelsedag? I vores islandske "Islendingabok" kan jag söge efter födelsesdatum.

Mvh
Helga

Anette Marie Larsen

#12
Hej Helga

Jeg har ikke den islandske mors navn og fødselsdata. I Rigshospitalets kirkebog står hun som 20 år da
hendes søn Karl Bjarnasson fødes som tvilling d. 19.9.1912.
Jeg har fået oplyst at han havde en fætter der boede på Island.
Han hed Balvin (ved ikke om det er skrevet rigtigt) Gudmundson og var overtjener på færgen Gullfoss. Han kom derfor ofte på besøg hos fætter Karl i Danmark.
Balvin havde en eneste datter. Hun er muligvis nulevende og derfor må jeg vel ikke nævne hende her. Der er lidt flere ting om hende...dog ingen fødselsdata.
Ved godt det er sparsomt med oplysninger.

Kan jeg evt. sende dig en mail?

Med venlig hilsen
Anette

Helga Reinhardsdottir

Hej Anette,

Jeg skal undersöge om jeg kan finde frem til denne fætters datter, send mig gerne e-mail, adressen er helgarein(at)simnet.is

Helga