Udtryk for hvad katten gør?

Startet af John LarssonJodalela, 13 Apr 2012 - 17:42

Forrige emne - Næste emne

John LarssonJodalela

Det her er ikke direkte en aneefterlysning, men en efterlysning af et dialektalt ord, et udsagnsord for det nogen kalder "kattetramp". Når en voksen kat hygger sig på et menneskes skød og skal til at lægge sig på en, sker det tit at den "tramper" med kløerne lidt ude. Det er vist et levn fra dens killingetid, hvor den lige som "pumper" kattemoderen, men den patter løs. I min svigermors hjem i Lillerød, Frederiksborg amt, sagde man at katten "stemdemelerede", da den foretog dette "kattetramp". Min svigermor var født 1916 i et håndværkermiljø med rødder i både Hillerød og Frederikssund.

Er der nogen der har hørt dette udsagnsord eller noget lignende. Jeg har prøvet at kigge i Gamle ordbøger, fx Kalkar og diverse bøger med dialektale ord, men det er ikke lykkedes mig at finde  dette ord.

Venlig hilsen
John

Lise Østerberg Bahr

#1
Hej.

Det kan du læse om her:

GUDERNE og MYTERNE:

Sigyn, Frigg, Frigga, Odin, Loke, Tyr, Tor, Sif, Lokes børn.


Er det disse du henviser til med dit input her om: "kattetramp" via:

Måske mytologiseret på stedet med i fortællingerne:

..........
Ulven, Gleipner (smedet af kattens tramp, kvindens skæg, bjergets rødder, bjørnens sener, fiskens ånde og fuglens spyt, altså en magisk foranstaltning) og Tyr ?
..........


Med venlig hilsen
Godaften
Lise Østerberg Bahr

John LarssonJodalela

Hej Lise!

Nej, det her med "kattetramp" har nu i denne forbindelse ikke noget med mytologi at gøre; det er bare et andet udtryk for den aktivitet jeg beskrev oven, altså et andet udtryk for det at "stemdemelere"!

(Meningen beskrivelsen af Gleipners ophav, er jo at han er skabt af "intet"!)

Venlig hilsen
John