Soldat i 3 års krigen ?

Startet af Henrik Sønderskov, 13 Apr 2012 - 16:17

Forrige emne - Næste emne

Henrik Sønderskov

Hej.
Da jeg stadig er ny i dette spændende univers, er jeg ikke kommet længere end til Kirkebøger og folketællinger. Så render jeg pludselig ind i en forfader, der gør en kvinde gravid i 1849 (De er IKKE gift). På fødseslattesten, står der ved fader : ugift soldat Jens Christian Christensen. (Der står, at han er "søn af Sønderskouhuus" Det er form i Nr. Nissum. Jeg kan dog berolige med, at de bliver gift i 1852 - Altså efter krigen, det kan være et tilfælde, meeen, det tror jeg nu ikke.
Men endeligt mit spørgsmål: Hvor søger jeg de oplysninger mhs til deltagelsen i Krigen 1848-1850 ?
mvh.
Henrik

Lissa Pedersen

Hej Henrik,

Hvis du Googler, så får du mange hits om 3-årskrigen/den Slesvig-Holstenske krig, bl.a.: http://da.wikipedia.org/wiki/Tre%C3%A5rskrigen, men om du specifikt kan finde noget om din ane, ved jeg ikke.

Min mands tipoldefar deltog i denne krig, og hans gravsted og gravsten på en lille kirkegård på Mors er fredet.

Hilsen Lissa

Henrik Sønderskov

Hej Lissa
Tak for din besked - Jeg har googlet meget, men jeg forestillede mig, at der måske var et arkiv for soldater dengang, man må vel have registret dem på en eller anden vis, også mhs. til underretning ved død i krigen. De blev vel også indkaldt dengang, så jeg håbede faktisk på, at man ud fra navn og sogn kunne finde lidt oplysninger om soldaten ! Men som skrevet jeg er meget grøn mhs til dette, så jeg skal måske lade det ligge lidt - jeg har nok andre forfæder at koncentrere mig om.
mvh.
Henrik

Lissa Pedersen

Hej Henrik,

Prøv at læse her - du finder det på Statens arkivers hjemmeside: http://www.sa.dk/content/dk/om_statens_arkiver/organisation/rigsarkivet/besog_rigsarkivets_lasesale/selvbetjeningsmagasinet_i_rigsarkivet

Det kunne jo være, at din ane havde ansøgt om en medalje!?

Hvilke arkivalier er der i selvbetjeningsmagasinet?
- Lægdsruller (landruller) for hele Danmark 1790-ca. 1920
- Lægdsruller (landruller) for København med tilhørende navneregistre 1849-ca. 1920
- Diverse navneregistre til sjællandske, lolland-falsterske skifte- og fæsteprotokoller samt til en del kirkebøger fra samme område.
- Folketællingerne fra Ribe amt 1767-1860, Slesvig 1769-1860, Holsten 1803-55, Ostindien 1834-40, Færøerne 1801-1930 og Grønland 1834-1911
- Indfødsretsmatriklen
- Fødselstiftelsens udsætterprotokoller 1804-1918 og hovedprotokoller 1774-1925.
- Nyboders husbøger 1732-1924
- Erindringsmedalje­ansøgninger vedr. de slesvigske krige 1848-1850 og 1864
- Københavnske skattemandtal 1743 og 1762
- Søetatens divisionsbøger og mandtalsbøger
- Hovedruller for Holmens faste stok

Hilsen Lissa

Henrik Sønderskov

Hej Lissa
Mange tak for henvisningen - Nu har jeg da et sted at starte, selvom det virker uoverskueligt, men sådan er det jo i starten.
mvh
Henrik