Gamle vejvisere på nettet

Startet af Carsten R. Nielsen, 12 Apr 2012 - 19:50

Forrige emne - Næste emne

Jens Peter Lieberkind

#60
Udvalget er forklaret i hver bog, men hvem der bestemmer hvilke adresser der "antages at have Interesse for en større Kreds" som der står i det vedhæftede fra 1920, er selvfølgelig et godt spørgsmål. Men jeg oplever ikke registeret som specielt mangelfuldt - i hvert fald ikke værre end registeret for København selv. Og hvis man er heldig nok til at det man søger er med, så kan man i allerhøjeste grad bruge det.

Jeg sad f.eks. i går og fulgte min oldefars snedkerforretning i Kalundborg mellem 1913 og 1927. Først står han simpelthen som snedker, så får han maskinsnedkeri og savværk, endnu et par senere tilføjes møbler, elektriske installationer og artikler for installatører. Og så begynder han at komme i problemer, men sælger stadig møbler en gros inden han i årene før det går helt galt "kun" har snedkeri og savværk igen. Så den historie som jeg godt kendte, bliver bekræftet og illustreret af vejviserens provinsregister. :)

[vedhæfting slettet af admin]

Carsten R. Nielsen

Tak for svaret. Det er så ikke lige min oplevelse. Min slægt har nok ikke "haft interesse for en større kreds" ... Jeg tilføjer denne beskrivelse til min linkside:

"Fra 1910 indeholder Kraks Vejviser også et provinsregister med forretninger og privatpersoner. Man skal dog være opmærksom på, at dette register langt fra er fuldstændigt og dækkende."
(http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/vejvisere/linkstilvejvisere.html)

... hvor sidstnævnte formulering vist er vigtig, så folk ikke tror, at forretningen eller personen ikke befandt sig i byen, fordi det ikke er nævnt i Krak.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk