Københavns Forbedringshus 1813 - er der mere end et?

Startet af Inger Sørensen, 09 Apr 2014 - 21:53

Forrige emne - Næste emne

Inger Sørensen

Nu må jeg bede om noget hjælp, for jeg forstår simpelthen, at jeg ikke kan finde min ane.

Peter Frederiksen bliver i april 1832 indsat i Rasphuset i Tugt- Rasp- og Forbedringshuset på Christianshavn i 3 Aar for tyveri. Jeg har også fint nok fundet ham der i protokollen over indsatte fanger. Han dør i fængslet i 1833, men der er heller ikke givet videre oplysninger om ham der.

Og i dommen fra 1832 står der, at han tidligere har været dømt:

"Dom af 12. september 1813 har været indsadt i Københavns Forbedringshus i 3 Maaneder for Tyveri".

Jeg har i dag kigget efter ham i "Journal over indsatte fanger 1810-1814" for Tugt- Rasp- og Forbedringshuset på Christianshavn - men han var der ikke !!!!

Jeg havde sådan håbet at finde ham der og få lidt ekstra oplysninger om ham, for før han bliver gift og får børn, ved jeg intet om ham - kun at han er født ca. 1787 i København og skulle være adopteret fra opforstringsstiftelsen. Aner ikke, hvornår han skulle være adopteret - er der nogen der ved, hvordan jeg søger efter børn, der blev adopteret fra opfostringsstiftelsen?

Jeg havde også tænkt, at så kunne jeg måske finde oplysninger i lægdsrullerne, da han jo burde være i en tilgangslisten på et tidspunkt, hvor jeg ved, hvor han er. Ved sit 1. barns fødsel i 1820 er det oplyst, at han er smed ved Sørbymagle (Sorø Amt) og ved sit 2. barns fødsel i 1822 er han smed ved Tystrup (Sorø Amt).
Men når jeg kigger efter lægdsruller via Arkivalieronlie for denne periode, er der ingen for Sorø???

Nogen, der har nogen ideer til, hvordan jeg kommer videre??

Med venlig hilsen
Inger Sørensen

Lis Ekelund Nielsen

Hej Inger!

Der er ikke mere end ét forbedringshus i København, så du er det rigtige sted.
For at få mere at vide om Peter Frederiksens tidligere liv, så er der et par meget fine muligheder, nemlig de to retssager, som han har været involveret i. Når en person var genstand for en kriminalsag blev der under selve sagen meget detaljeret redegjort for vedkommendes liv indtil den sag opstod, hvori vedkommende var anklaget. Det drejer sig om forældre, tjenesteforhold, måske endda udseende. Men det kræver, at du får fat i selve sagerne og læser dem igennem, der er dommen alene ikke nok. Så du må altså i gang med at finde disse to sager.

Venlig hilsen,

Lis E. Nielsen

Inger Sørensen

Hej Lis

Tak for dit svar - men mit problem er, at jeg ikke ved, ved hvilken ret han er dømt der i 1813. Det var derfor, jeg ville finde ham i protokollen over indsatte fanger i Forbedringshuset, for der burde stå efter hvilken ret han var dømt.

Men da han ikke var i protokollen, er jeg helt på bar bund, for jeg aner ikke, hvor han opholder sig i 1813 og har derfor heller ingen mulighed for at finde sagen.

Jeg forstår bare ikke, at han ikke fremgår af protokollen over indsatte !

Jeg har udskrift af sagsbehandlingen vedrørende dommen i 1832, hvoraf dommen fremgår, men der er ikke nogen oplysninger om hans liv indtil da.

Men selve sagen for 1832 må jeg kunne finde et eller andet sted, jeg er bare ikke lige pt. klar over hvor, men det må jeg kunne finde ud af.

Hilsen Inger

Dennis B. Hansen

Hej Inger

Er du opmærksom på de andre arkivalier fra Tugt-, Rasp- og Forbedringshuset, hvori han kunne optræde.
Hvis jeg kikker i daisy, finder jeg følgende fra Forbedringshuset, der også kunne være relevante:

1740   1815      Register over indkomne fanger i Tugthuset
1787   1821      Register over indkomne mandfolkefanger i forbedringshuset
1790   1827      Fangefortegnelser
1790   1879      Diverse fangefortegnelser
1795   1857      Protokol over fanger indlagt på sygestue
1810   1846      Journal over indkomne fanger, 1810 - 1814 (sikker denne, du allerede har kikket i)

Derudover er jeg usikker på, hvad der står i mandtals-fortegnelserne; men måske kunne der også være spor af ham i disse:

1772   1846      Tugt- og Rasphusets fangemandtal, 1811 - 1846
1773   1846      Forbedringshusets mandtalsbøger, 1790 - 1846
1804   1825      Straffeanstaltens mandtal


Med venlig hilsen
Dennis B. Hansen

Dennis B. Hansen

Jeg kan se i Slægt & Data, nr. 3, 2014, at mandtalsfortegnelserne indeholder personlige oplysninger samt oplysninger om hvilken dom, fangen var indsat for.

De mandtalsfortegnelserne, som jeg har listet ovenfor, vil derfor også kunne være relevante for dig.


Med venlig hilsen
Dennis B. Hansen