Hvad er der galt med det her system??? For tredje gang: Mariager KB 1798

Startet af Kirsten Kjellerup, 12 Apr 2012 - 17:07

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Kjellerup

Hjælp søges til tydning af opslag i KB Mariager Købstad, 29. oktober 1798, s. 35 øverst i kirkebogen:

Jeg læser: ??? Ægteskab ??? Landmaaler Jens Høst i Tegelgaard og Enken Maren Kollenberg fød Dyhr i Mariager som efter Kongl. allernaadigst Bevilling af Dato 19. October 1798 maae sammen i (Ægteskab?) (sammenføres?) uden foregaaende ?? og Lysning af (Prædikestolen?) at Intet kan hindre dem i at fuldbyrdige ??? (resten).

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Kirsten

Kirsten Kjellerup

Tre spørgsmålstegn bliver åbenbart automatisk omsat til en "huh?"


De skal altså bare opfattes som helt almindelige spørgsmåletegn!

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Kirsten.

Har du et opslagsnummer, så er det lettere at finde den ?
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Kirsten Kjellerup

Hej Jens

Undskyld forglemmelsen. Det er: Randers amt, Mariager Købstad, 1798, opslag nr. 71 i AO.

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Kirsten.

Jeg læser:

Ao 1798
D 29de Octob:
Giorde vi tvende underskrevne Ægteskabs
Forløftere for .... Hr. Landmaaler
Jens Høst af Tegelgaard og Enken
Maren Kollenberg fød Dyhr i Mariager
som efter Kongl. allernaadigst Bevilling
af Dato 19. Octobr 1798 maae hiemme
i Huuset sammenvies uden foregaaende
Troelovelse og Lysning af Prædike-Stoelen
At Intet kan hindre Dem i at fuldbyrdige
Den imellem Dem indgangne Ægteskabs
Foreening derfore ere vi Borgere
Mariager               test:
      ut supra           ...............
                              A. Dyhr
Same Dag Ægteviet
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Kirsten Kjellerup

Hej Jens

Tusind tak - utroligt at du kunne læse det hele!

Så undrer man sig jo over, hvorfor de ville vies hjemme og uden lysning - det må vel alligevel have taget noget tid at få bevillingen.

Men det kunne måske have noget at gøre med, at Jens Høst var blevet enkemand bare ½ år i forvejen? (jeg ved ikke, hvornår Maren Dyhrs første mand døde).

A. Dyhr er hendes far, Anders Jørgensen Dyhr.

Men her er der så en ny gåde at løse. Tak igen!

Venlig hilsen
Kirsten

Poul Martin Jensen

Ved ikke om det er relevant, da jeg kan se andre af mine aner, specielt om det har været kvinden der blev enke og havde mindreårige børn, at hun ofte blev gift inden for et halvt år.

Dog dette kan jo hænge sammen med, at sognet kunne komme til at hænge på børnene om enken ikke kunne forsørge dem alene.

Sagen er at den sørgetid der stadig blev omtalt af de ældste, da jeg var barn i 70'erne, var et år.

Ved ikke om det er det der ligger bag, men det var en mulighed?

Den anden jeg ved der er en mulighed, er om den ene af dem måske var Katolik eller Jøde, eller et helt tredje troesforhold, da Kongen havde givet visse af disse specielle forhold, for at lokke udenlandsk kunnen og kapital til landet.

Mvh,
Martin

Kirsten Kjellerup

Hej Martin,

Jo, jeg har selv tænkt på den mulighed, at det havde noget at gøre med, at 'sørgeåret' ikke var omme - i hvert fald ikke for mandens vedkommende.

Året før havde han fået kongelig bevilling til at gifte sig med en kusine, men hun døde allerede ½ år efter, og yderligere ½ år senere gifter han sig så igen - det kunne nogen måske forarges over, så han ville giftes i al stilfærdighed uden familiens indblanding.

Også blandt mine andre aner har jeg set et par stykker, der giftede sig hurtigt igen, men det var gårdmandsenker, og så forstår man jo, at de havde brug for hjælp til at drive gården. Jeg ved som sagt ikke, hvornår Maren Dyhr blev enke, men hun havde ikke nogen gård, og jeg ved, at hun havde en rig far, så det var næppe nødvendigt for hende at blive gift igen så hurtigt. 

Ingen af dem var katolikker eller jøder. Begges tidligere ægteskaber var foregået i protestantiske kirker, hans i Viborg, hendes i Trinitatis i København.

Tak for din interesse - det er altid godt at få vendt sagerne med andre.

Venlig hilsen
Kirsten